Gå til innhold

For mange kcal i smoothie!?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et lite "problem", jeg synes det er alt for mange kcal i smoothien min :s Men blir litt hysterisk med en gang jeg begynner å tenke kcal, så prøver egentlig å la være, samtidig så er det vanskelig å la være når målet er å gå ned i vekt :s

I en typisk smoothie så har jeg feks noen blader grønnkål, litt spinat, en kvart avokado, en halv banan, 1 1/2 dl biola med smak eller 2-3 ss vaniljekesam, et par dl frosne bær, litt juice (ikke hvis jeg har biola) og en neve havregryn(vil tro det tilsvarer 1dl) og enten proteinpulver eller et rått egg. Det blir vel raskt 4-500 kcal? Kanskje enda mer? Synes det er litt mye, eller er det helt feil?

I tilleg spiser jeg 1-2ss tran eller udos choicem som jo blir 100-200 kcal.

Spiser kanskje to sånne om dagen, og i tillegg kommer jo vanlig mat.. Det blir jo veldig mange kcal om dagen, går jo ikke ned i vekt av dette?

Anonymous poster hash: 2066f...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kommer fort høyt opp i kalorimengden med både avokado (mye fett), banan (både fett og sukker), samt juice (ofte mye sukker) og bær. Så ja, det kan fint være godt over 500 kcal i en smoothie.

Om du går ned i vekt eller ikke avhenger av hvor mye kcal du trenger og hvor mye annet du inntar den dagen.

Anonymous poster hash: 2ad97...1f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går ned i vekt eller ikke av dette, avgjøres av hva du spiser resten av dagen. Smoothien høres ut som et fint måltid, men kanskje litt for energirikt om du skal ned i vekt og tar det som et mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det greit å bytte ut "vanlig" mat med den type smoothie som jeg beskriver, eller blir det feil mtp næringsinntak. Kan vel ikke leve på egg og proteinpulver som eneste proteinkilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du går ned i vekt eller ikke av dette, avgjøres av hva du spiser resten av dagen. Smoothien høres ut som et fint måltid, men kanskje litt for energirikt om du skal ned i vekt og tar det som et mellommåltid.

Bytter den ut med et annet måltid i såfall :) men blir det fullverdig å bytte ut måltid med smoothie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter den ut med et annet måltid i såfall :) men blir det fullverdig å bytte ut måltid med smoothie?

Så lenge det er fett (avocado), karbohydrater (bær/havregryn) og protein (egg/proteinpulver) i, så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge det er fett (avocado), karbohydrater (bær/havregryn) og protein (egg/proteinpulver) i, så!

Oi, der var det en skriveleif. Rettet opp i den for deg for å unngå misforståelser.

Anonymous poster hash: 2404a...30e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der var det en skriveleif. Rettet opp i den for deg for å unngå misforståelser.

Anonymous poster hash: 2404a...30e

Du kan mene hva du vil om karbohydrater - jeg vet at det ikke er essensielt, men det betyr ikke at det ikke bærer med seg fordeler å spise det. :) Karbo er viktig for et optimalt opptak av aminosyrer, karbohydratrike matvarer er en god kilde til fiber, og det er viktig for prestasjon i idrett og for restitusjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...