Gå til innhold

Bunadsbryllup med hvit brudekjole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i bryllup i slutten av juni hvor kleskoden er bunad eller folkedrakt. På save the date meldingen som vi fikk i høst lå det linker og informasjon om hvor man kan få tak i billige drakter (spar kjøp, fretex bl.a).

Bryllupet finner sted i en stavkirke i landlig og vakker norsk natur, så jeg skjønner godt at bunadsbryllup er ønsket.

Men har både fått snap av kjoleprøving samt det er lagt ut et bilde på facebookgruppa. Altså, hæ?? Her skal jeg sitte og svette meg ihjel i bunad, og så skal ikke bruden selv stille i dette?

Er det noen som har opplevd bunad/folkedrakt som kleskode, der bruden selv dukket opp i brudekjole?

Anonymous poster hash: ddfae...5ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er helt greit at bruden får skille seg ut på dagen :) men jeg hadde nok stusset om hun ikke valgte en hvit kjole som sto til resten av bryllupet.

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker merkelig å forvente at gjestene skal kjøpe seg (!!) bunad/folkedrakt, og så selv stille i hvit kjole. Om jeg ikke hadde hatt bunad fra før hadde jeg sagt klart ifra at det var helt uaktuelt å kjøpe dette, og at da fikk jeg heller la være å komme i bryllupet om dette var et krav.

Anonymous poster hash: 356a2...f8e
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dresskode bunad/mørk dress, og jeg skal ha hvit brudekjole. :) mannen skal ha bunad da, og det er ikke akkurat sånn at vi forventer at folk skal kjøpe bunad til bryllupet!

Anonymous poster hash: 0a505...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke bunadsbryllup uten at brura har på seg bunad med all den stasen som hører til. Selv hadde jeg ikke kjøpt sparkjøp-festdrakt bare for å tekkes bruden, da hadde jeg heller droppet å komme dersom jeg ikke eide eller fikk låne/leie en bunad og ikke fikk lov til å komme i vanlig kjole.

Anonymous poster hash: b1ffd...6f0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker merkelig å forvente at gjestene skal kjøpe seg (!!) bunad/folkedrakt, og så selv stille i hvit kjole. Om jeg ikke hadde hatt bunad fra før hadde jeg sagt klart ifra at det var helt uaktuelt å kjøpe dette, og at da fikk jeg heller la være å komme i bryllupet om dette var et krav.

Anonymous poster hash: 356a2...f8e

Jeg syns det er merkelig å forvente det uansett hva bruden skal ha på seg. Jeg hadde ikke kjøpt meg folkedrakt for et bryllup.

Anonymous poster hash: c4148...ca7

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt med bunadsbryllup uten at bruden har bunad. Men ikke at det forventes at gjestene må kjøpe seg bunad.

Anonymous poster hash: 8c772...e9d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dresskode bunad/mørk dress, og jeg skal ha hvit brudekjole. :) mannen skal ha bunad da, og det er ikke akkurat sånn at vi forventer at folk skal kjøpe bunad til bryllupet!

men hvorfor ønsker du at gjestene dine skal stille i bunad når du selv ikke skal ha? Jeg trodde bunadsbryllup var at både brud og brudgom hadde bunad, og brura med denne store kronen på hodet for "å skille seg ut". Mener ikke å kritisere valg, men jeg forstår bare ikke helt tankegangen på hvorfor dette er så "attraktivt"? :)

jeg har bunad og slipper å kjøpe meg en drakt for anledningen, så eneste baksiden for meg er jo å holde meg avkjølt i sommervarmen! men jeg skjønner fortsatt ikke logikken med å ha et bunadsbryllup med hvit brud :sjenert:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

men hvorfor ønsker du at gjestene dine skal stille i bunad når du selv ikke skal ha? Jeg trodde bunadsbryllup var at både brud og brudgom hadde bunad, og brura med denne store kronen på hodet for "å skille seg ut". Mener ikke å kritisere valg, men jeg forstår bare ikke helt tankegangen på hvorfor dette er så "attraktivt"? :)

jeg har bunad og slipper å kjøpe meg en drakt for anledningen, så eneste baksiden for meg er jo å holde meg avkjølt i sommervarmen! men jeg skjønner fortsatt ikke logikken med å ha et bunadsbryllup med hvit brud :sjenert:

Tja, vi skal ikke ha "bunadsbryllup" selv om dresskode bla. er bunad? Bunad er jo alltid et alternativ til bryllup, så det er egentlig bare en oppfordring til gjestene, og et signal om det er flere som kommer til å ha bunad. I tillegg skal som nevnt brudgommen ha bunad, og da er det naturlig.

Og for å være helt ærlig er det brudgommen som ønsker at folk skal stille i bunad, selv om jeg også synes det er fint. :)

Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om bruden har hvit brudekjole.

Jeg reagerer mer på at det virker som det er ganske strenge føringer for at gjestene MÅ ha bunad.

Jeg skal gifte meg i bunad selv, og har skrevet at gjestene gjerne kan ha bunad. Vil jo ikke at de som ikke har eller vil gå med det skal føle seg "utenfor".

Har også lagt bryllupet i mai med tanke på at det ikke skal bli så varmt hehe 😉

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Personlig synes jeg det er total stilkrasj når bruden møter som disneyprinsesse mens alle andre, brudgommen inkludert, skal gå med bunad.

Antrekkskode i bryllup synes jeg er helt greit, men at bruden selv velger noe som over hodet ikke står til antrekkskoden blir for dumt.

Skrevet

Personlig synes jeg det er total stilkrasj når bruden møter som disneyprinsesse mens alle andre, brudgommen inkludert, skal gå med bunad.

Antrekkskode i bryllup synes jeg er helt greit, men at bruden selv velger noe som over hodet ikke står til antrekkskoden blir for dumt.

Kommer jo litt an på hvordan man styles synes jeg :) En litt enkel romantisk brudekjole og blomsterkrans i håret tror jeg hadde blitt kjempefint i bunad-omgivelsene. Men det er klart at dersom du går for bløtkake-varianten så blir det fort litt kresj 😉
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Syns ikke noe om å ha bunad som eneste kleskode. Greit å oppfordre, men folk uten bunad må få slippe å kjøpe en billig drakt de egentlig ikke har lyst på...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv Norges fineste bunad :rodmer:

Men jeg synes det er absurd når bunad blir "påbudt" i bryllup. :glare:

Anonymous poster hash: 21815...177
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller jobbe hardt for å få låne en ekte bunad enn å kjøpe de fæle sparkjøp greiene.

Anonymous poster hash: 2f9b1...a97
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vært med på dette, helt greit det, gidder ikke å bry meg om kjolene til brudene utover å beundre dem på selve dagen.

Selv ville jeg ha LÅNT en bunad, det greier du å få tak i, veldig mange har.

Skrevet

Enig! Det er ikke alle som føler seg vel i bunad heller. Derfor har vi skrevet noe ala "antrekk: dress/smoking, penkjole, (gjerne) bunad"

Så kan folk velge selv.

Min gamle bestemor foreksempel som sitter i rullestol og har leddgikt skal jo slippe å ta på seg stakken!

"Sviger-bestefar" har heller ikke bunad og jeg synes en gammel mann på snart nitti skal slippe å fly rundt for å få lånt seg en 😉 også er det jo det momentet jeg har nevnt over i en kommentar, at det er veldig kjedelig dersom det dukker opp tre stykker uten bunad hvis alle andre har. Folk kan jo faktisk føle seg utenfor av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...