Gå til innhold

Tilbehør til indisk mat (kylling korma)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker veldig godt indisk mat. Men det som plager meg litt er at det som regel bare er kjøtt og saus, med ris og naanbrød til, og ingen grønnsaker.

Når jeg har laget kylling korma hjemme har jeg servert med salat til, men føler ikke det passer helt. Har dere noen tips til hva jeg kan servere som tilbehør som faktisk har grønnsaker i seg? Evt hva jeg kan tilsette kormaen? Oppskriften jeg bruker inneholder kun løk og paprika av grønnsaker, og det synes jeg blir litt stusselig når det er dagens hovedmåltid.

Anonymous poster hash: 9476e...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Raita :)

Ja, det har jeg alltid til, kjempegodt :) Men jeg tenkte på grønnsaker og slikt. I raita er det jo bare litt agurk, og kanskje litt løk. Blir ikke nok til 5 om dagen, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg alltid til, kjempegodt :) Men jeg tenkte på grønnsaker og slikt. I raita er det jo bare litt agurk, og kanskje litt løk. Blir ikke nok til 5 om dagen, det. Anonymous poster hash: 9476e...59d

Tomat og løk er noen av de viktigste grønnsakene du kan spise. Du trenger ikke spise noe mer enn det, den dagen i uka du spiser korma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tomat og løk er noen av de viktigste grønnsakene du kan spise. Du trenger ikke spise noe mer enn det, den dagen i uka du spiser korma...

Er ikke tomat i kormaen. Bare paprika og løk. Og jeg MÅ ikke spise noe som helst, men jeg VIL :) Jeg føler meg ikke vel om jeg ikke spiser mye grønnsaker. I tillegg metter grønnsaker mye, så jeg kan spise meg mett uten å få i meg enorme mengder av selve kormaen, som ikke er veldig sunn.... Skal jeg spise meg mett på kun kormasaus, kylling, ris og naan blir det fort to hele dagsbehov verdt av kalorier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å hive inn grønnsaker i selve sausen. Så har kylling, squash gjerne, paprika, masse sopp og gulrot. Da får du opp grønnsaksnivået litt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg pleier å hive inn grønnsaker i selve sausen. Så har kylling, squash gjerne, paprika, masse sopp og gulrot. Da får du opp grønnsaksnivået litt!

O, det høres bra ut :) Jeg foretrekker også å hive grønnsakene inn i selve retten framfor som tilbehør. Skal prøve med sopp og squash nesten gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har du grønnsaker ved siden av indisk mat, ikke i selve retten. Du kan eventuelt lage en enkel salat av tomat, agurk og rødløk som du presser sitron over. Ellers er sag aloo en god rett ved siden av (har desverre ingen oppskrift) som er poteter med spinat og krydder. Ovnsbakt aubergine med hvitløk, squash etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aloo gobi (oppskrift nr. 2) er mitt yndlingstilbehør til det meste av indisk mat. :) I tillegg har jeg ofte kachumbar, en enkel salat med tomater, løk og koriander med en sitronskvis over.

Anonymous poster hash: 61efe...472
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For øvrig enig med AwkwardAlice i at det er mer autentisk å ha grønnsakene ved siden av som egen rett enn i selve retten!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tomat i kormaen. Bare paprika og løk.

Men det er supert med tomat i raitaen. :)

Blir lite grønnsaker på oss når vi spiser indisk, men pleier å lage mangosalat som tilbehør. Mango i biter, masse vårløk og chili og en god sprut lime over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker å ha oppskåret paprika, gulrot og agurk til, og så synes jeg det er godt å blande ut risen med dampet brokkoli. Evt servere med linser i stedet for ris.

Anonymous poster hash: 034c3...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens en god salat, men den passer jo overhodet ikke sammen med indisk mat.

Rødløk, mango, avocado, honning og snøfrisk passer veldig bra! Litt det samme som å ha mango chutney til. Absolutt noe som bør prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden vi lager sterk indisk bruker vi å ha en enkel tomatsalat til, da er det enkelt å justere styrken.

Anonymous poster hash: 42599...ff6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vet ikke om du er interessert i å kjøpe en kokebok, men vil likevel tipse om denne: http://www.amazon.com/Madhur-Jaffrey-Indian-Cooking/dp/0764156497/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1428612723&sr=8-1&keywords=madhur+jaffrey

Hun har eget kapittel bare om grønnsaker, og tips til hvilke grønnsaksretter (man lager gjerne en grønnsaksrett som siderett om man ikke lager vegetarmåltid) som passer til kjøtt-/egg-/fiskeretten.

Elsker den kokeboken! Den har lært meg (og mange andre) å lage indisk mat :)

Anonymous poster hash: eca27...f3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Server indisk mat slik indisk mat skal serveres (dvs. som de britiske kolonialistene ville servert det) og problemet er løst:

- Kylling Korma

- Raita

- Pilaf ris - gjerne med gulrøtter og erter tilsatt

- Chutney (mange muligheter)

- Linser med saus

- Naanbrød

- Mangolassi

Anonymous poster hash: 97862...055
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kikerter (gjerne stekt sammen med løk og tomat) og blomkål synes jeg passer fint til indiske smaker.

Anonymous poster hash: 4a055...9e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha indisk i morgen, og da tenkte jeg å ha småtomater og ovnstekte søtpoteter til. Vet ikke om det passer da, men jeg får prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...