Gå til innhold

Snekring/elendige råd fra butikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg driver å skal snekre meg en slags "ramme" til å ha i vinduene, med myggnetting på. Dingsene er ca 2" tykke, og mannen anbefalte at de skrus sammen. Problemet er nå, at materialet er så hardt at jeg ikke får skrudd, hverken for hånd eller med elektrisk skrutrekker. Fikk også med stiftepistol til å feste myggnettingen med, men denne pistolen funker jo ikke? Har prøvd den både på materialet myggnettingen skal på, og på forskjellige typer treverk her hjemme, men det kommer pokkern ikke ut en jævla stift?

Jeg kjenner at jeg er så forbanna at jeg vil dra opp å kreve penga tilbake for hele sulamitten, men problemet er jo at stiftepistolen er åpna, og noen av plankene forsøkt skrudd i? Kan jeg få bytta noe tilbake? Mulighet for å få tak i noen til å gjøre jobben for meg?

Anonymous poster hash: 1789e...65d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1. Du bør nok borre litt først. Kanskje du har feil skruer?

2. Enten er stiftepistolen defekt eller så gjør du det feil. Om den er defekt får du sikkert ny og hvis ikke får du kanskje forklaring og hjelp.

Anonymous poster hash: 3512d...4db
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borre? Da må jeg ha ett bor da? Skruene er samme tykkelse som de jeg fikk med fra butikken, men måtte ha noen lengre enn de jeg fikk med, for de var altfor korte til å feste planket sammen...

Hvordan kan man bruke en stiftepistol feil? :fnise: Er ikke det bare å stappe inn stiftene å trykke da? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på en sikkerhetsmekanisme som du må flytte på først?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forboring er et alternativ for at det skal bli lettere å skru, men hvis skruetypen minner om den her:

Terrassebordskrue-EssveTorpedo-Max-for-t

så handler det bare om at du må få mer kraft ned på skruen med drillen

Anonymous poster hash: 3c456...d67
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor eller selvborende skruer som AB over viste, du ser det på at den er gravert på tuppen.

Jeg regner med at det er en sånn type stiftepistol du har:

115277.jpg

Hvis materialet er for hardt vil de ikke gå inn f.eks eik, om den ikke skyter i det hele tatt kan det være noe sikring eller at den er defekt, men det virker rart syntes jeg

Endret av Olaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forboring hindrer også at treverket sprekker så lett. Bruksanvisningen gjør det enklere å bruke redskap som stiftepistol.

Totoms høres ut som skikkelig overkill for å lage en enkel ramme til innsektsnett. De fleste nettene jeg har kjøpt, kommer med borelås, som du limer i vindusramma.

Hvis jeg skulle laget stiv ramme til fluenetting, ville jeg brukt tynne lister, to-tre centimeter. Saget 45graders vinkel, dråpe lim i hjørnet og en stift (spiker). Så ville jeg festet nettingen med billig hurtiglim. Deretter trøkket sånn skumgummi som brukes for å isolere rør over lista, slik at den holder seg på plass i vindusrammen, uten å ripe opp maling og sånn.

Det er strengt tatt ikke butikkens jobb å lære folk å snekre. En forutsetter at folk som kjøper verktøy og byggemateriale vet å bruke dette. Butikkens medarbeider kan selvsagt (som her) tipse om mulige løsninger. Men forutsetter selvsagt at du innehar såpass grunnkunnskaper at du greier å tenke ut detaljene selv. Du forventer at glassmagasinet forteller deg at det er et rødvinsglass eller vannglass du kjøper. Du kan ikke bli sur på dem for at du ikke skjønner at du trenger korketrekker, eller ikke finner ut hvordan kjøkkenkrana fungerer. Liksom...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, når jeg forklarer hva jeg skal ha, så forventer jeg at de på en byggevareforretning klarer å gi meg rett materiale og rett verktøy til jobben!

Grunnen til at jeg vil ha en tykk ramme og ikke tape, er fordi at jeg er drittlei av borrelåser/tape som ryker etter ett par måneder, fordi man ønsker å justere åpningen på vinduet mellom dag og natt eller hvor varmt/kaldt det er. Jeg vil ha noe som står stødig i vinduet, samt at jeg også skal sette ett gitter på andre siden, så dyrene mine ikke får kloret opp myggnettingen.

Stiftepistolen hadde ikke med bruksanvisning, men ligner veldig på den som ble avbildet i tråden her, men den jeg har ser noe kraftigere ut. Nå har jeg testet og testet og testet, og den slår ikke stift i det hele tatt :( Finner heller ingen sikkerthetsmekanisme som må fjernes.

Skruene jeg bruker har gjenger hele veien, men kanskje det vil være lettere om jeg bytter til slike som ble avbildet her? Jeg har nemlig brukt alt jeg har av kraft, den elektriske skrutrekkeren jeg har stanser opp når jeg legger press på!

Det jeg er sur for, er at skruene er altfor korte, og materialet meget hardt.Og at stiftepistolen ikke ser ut til å fungere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stiftepistolen ligner veldig på denne, men har litt andre farger... Men den har altså en sånn skruedings til å velge hvor dypt man vil ha de til å sitte....

VER41E906.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skaff deg en skrumaskin.

Du har sikkert satt inn stiftene feil vei eller noe sånt.

Anonymous poster hash: c2de8...671
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, jeg dro opp igjen til butikken, og det viste seg at stiftemaskinen hadde en IQ-sperre... Verken jeg eller 2 av de som jobber der skjønte noe, de sto å plundra slik jeg hadde gjort, helt til det kom en kunde som hadde samme typen maskin.. Det viste seg nemlig at den har en IQ-sperre, krampene skal nemlig ikke inn der det ser ut som de skal ;)

Så fikk jeg bytta til slike skruer som er avbildet her, og kjøpte meg en kraftig drill :fnise: Men nå har jeg klart å gjøre kunststykket: Jeg får pokkern ikke ut bitsen fra bitsholderen :sjokkert: Kjøpte en sånn fancy bitsholder som skulle være solid og ikke la bitsen henge igjen i skruen. Men nå får jeg ikke ut bitsen fra bitsholderen... Noen som har noen smarte råd, så jeg slipper å dra opp dit igjen bare for å få bytta en bits? :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Never mind ;) En telefon til en kompis ordna biffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så bra at det ordna seg! Jeg regner med at stiftene skulle tres inn fra baksiden?

Som snekker syntes jeg dette var herlig morsomt å lese :fnise:

Anonymous poster hash: 8edc6...d21
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så bra at det ordna seg! Jeg regner med at stiftene skulle tres inn fra baksiden?

Som snekker syntes jeg dette var herlig morsomt å lese :fnise:

Anonymous poster hash: 8edc6...d21

Var nettopp det de ikke skulle :fnise: Jeg og mennene i butikken dro ut den dingsen å la stiftene der det virket mest naturlig, altså i sporet på utdragsdelen, eller baksiden som du sier... Men de skulle nemlig inn UNDER! Altså etter dingsen med sporet er dratt utså skal man snu hele driten opp ned, og legge de inn UNDER hele pistolen, og så balansere utdragsdingsen tilbake igjen imellom stiftene... Da funka det! Hahahaha

Og skjønner at dette var morsomt ja, følte meg som en idiot selv :fnise: Men med rett verktøy (les kraftig drill) så går det som en lek, bare jeg kommer over sånne dumme IQ-sperrer :fnise: 1 vindu ferdig, 5 to go!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og frk. Smart slår til igjen! Boret knakk når jeg borra opp hull! Gikk jo så fint, og så plutselig bare KNEKK!!! Fikk det ut fra treverket, og prøver meg nå med å bare drille skruene rett i! Funker det og :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men det mest elendige rådet her er å ha myggnetting forsn vinduene.

Forsøk lest i inneklima.com viser at myggnetting gir like dårlig lufting som når vinduet er lukket. Helt bortkastet mao.

Anonymous poster hash: 9eda3...391

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Beklager, men det mest elendige rådet her er å ha myggnetting forsn vinduene.

Forsøk lest i inneklima.com viser at myggnetting gir like dårlig lufting som når vinduet er lukket. Helt bortkastet mao.

Anonymous poster hash: 9eda3...391

Bortkastet kanskje, men jeg synes det hjelper, får inn frisk luft, kjølt ned temperturen og slipper å bekymre meg for om en illsint veps kommer seg inn for å skremme livskiten ut av meg... Og det lukter ikke innestengt, så jeg er fonøyd uansett hva div. målinger skulle finne på å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...