AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Nå er det slik at besteforeldrene mine har gått bort, og huset deres er fullt av bilder så langt tilbake som 1800-tallet. Vi er en stor slekt, og jeg vil gjerne få tatt kopier av alle bildene før den ene tanten etter den andre (som ikke er særlig elektronikkfrelste) begynner å "dele" bildene mellom oss. Jeg har jo skanner hjemme, men den er dårlig. Ut fra litt internettsøking ser det ut som om det finnes egne bildeskannere, og at noen av disse til og med kan skanne gamle negativer. Akkurat her aner jeg ikke hva jeg skal velge. Jeg er student, men vil bevare disse bildene som snart vil bli spredd for alle vinder, så har ikke problemer med å bruke en del penger på en skanner. Jeg har sett på: Denne skanneren fra Epson, den billigste av de tre., ca. 1900,- (billig) Den neste er denne fra Epson, til 5300,-. Ganske dyr, kanskje litt for dyr? Til sist har jeg sett på disse som ligger på denne siden. De varierer sterkt i pris, men en av de billigste på den siden til ca. 3000,- føler jeg er mer i min gate. Problemet er at jeg ikke har peiling på hva jeg skal gå for. Dette er ikke de eneste som er aktuelle for meg, hva som helst kan gå, men slenger bare ut noen alternativer. Burde nok postet dette på et fotoforum, men forsøker meg først her for å se om noen har noen gode tips? Anonymous poster hash: a5b0a...402 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #2 Skrevet 9. april 2015 Om det er mange negativer eller lysbilder burde du nok gått for en dedikert filmskanner. En vanlig flatskanner er rett og slett ikke i samme klasse. Fant en tråd: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1406351 Anonymous poster hash: 06577...77e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #3 Skrevet 9. april 2015 Få tak i en svær ekstern harddisk også. Å lagre dyrebare bilder som jpeg er helligbrøde! Anonymous poster hash: 06577...77e 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #4 Skrevet 9. april 2015 Takk for svar! Jeg tror jeg misforsto litt når det gjelder de filmskannerne (er vel sånne jeg har linket til, tror jeg?), trodde de også kunne skanne vanlige papirbilder... jeg har mest av papirbilder. Som betyr at jeg da burde få meg både en skikkelig "normal" skanner og en filmskanner... men det blir kanskje fort dyrt. For mange av bildene har jeg både papirbildet og negativet deler, aner ikke om det da likevel er best å skanne negativene. Tenkte å lagre alle bildene oppe i clouden min som ligger på norske servere, har tilgang til ca. 10TB der så det burde gå superfint. Anonymous poster hash: a5b0a...402
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #5 Skrevet 9. april 2015 Takk for svar! Jeg tror jeg misforsto litt når det gjelder de filmskannerne (er vel sånne jeg har linket til, tror jeg?), trodde de også kunne skanne vanlige papirbilder... jeg har mest av papirbilder. Som betyr at jeg da burde få meg både en skikkelig "normal" skanner og en filmskanner... men det blir kanskje fort dyrt. For mange av bildene har jeg både papirbildet og negativet deler, aner ikke om det da likevel er best å skanne negativene. Tenkte å lagre alle bildene oppe i clouden min som ligger på norske servere, har tilgang til ca. 10TB der så det burde gå superfint. Anonymous poster hash: a5b0a...402 De skannerne du linket til tar alt, både negativer, lysbilder/dias og vanlige papirbilder. Men akkurat på negativer og lysbilder når ikke planskannere helt opp. En dedikert filmskanner (negativ film/dias) vil som regel alltid gi bedre resultat. Om du kan velge, er det alltid bedre å skanne negativet enn papirbildene. Papirbildene er praktisk talt alltid en kopi av et negativ. Negativet er originalen. Skanner man papirbildene går man glipp av mye av bildekvaliteten som ligger i negativet. Jeg hadde enten satset på å låne en vanlig A4/planskanner og bruke den for å skanne papirbildene, og kjøpt en brukbar filmskanner til å skanne negativene (og lysbilder om du har det). Eller levert hele samlingen inn til noen som kan ta hele jobben. F.eks dette firmaet? Fant en test av den dyre skanneren du linker til. Anonymous poster hash: 06577...77e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #6 Skrevet 9. april 2015 For ordens skyld: En dedikert filmskanner tar ikke papirbilder, kun negativer eller lysbilder. Anonymous poster hash: 06577...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå