Gå til innhold

Student i ny by - hvordan gjør jeg det med bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal etter planen studere i en ny by fra høsten av. Jeg sitter nå og ser litt på hybler på nett, og lurer på om noen har erfaring med dette. Jeg ligger nemlig akkurat på poenggrensa fra i fjor, som vil si at jeg ikke aner om jeg kommer inn på skolen eller ikke før i juli. Hvordan skal jeg gå frem mtp. hybler da? Bruker utleiere å være greie på dette, og lar deg "reservere" en hybel og evt. kansellere dersom du ikke kommer inn likevel, eller må jeg vente til jeg vet med sikkerhet om jeg kommer inn eller ikke?

Har nemlig funnet et par hybler jeg kunne tenkt meg, men aner ikke hva jeg skal skrive til utleierne. Helt fersk på dette :)

Anonymous poster hash: 4cc51...57a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du søker studenthybel via studentsamskipnaden i byen/fylket/kommunen der du skal studere, og får tildelt hybel via dem, kan du takke ja nå og så ringe/kontakte dem innen 25.juli for å takke nei hvis du ikke skulle komme inn på studiet du søker.

boligtorget.no har oversikt over alle studentsamskipnader o.l. som tilbyr studenthybler på denne måten.

Vanlige utleiere gjør som de selv ønsker, og det kan nok være problematisk for dem å la deg "holde av" en hybel, da må jo de ut med nye annonser, nye visninger etc i løpet av veldig kort tid hvis du ikke skal bo der likevel. Du kan selvfølgelig høre, men jeg tviler noe på at det er mange som vil gå med på dette.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søker studenthybel via studentsamskipnaden i byen/fylket/kommunen der du skal studere, og får tildelt hybel via dem, kan du takke ja nå og så ringe/kontakte dem innen 25.juli for å takke nei hvis du ikke skulle komme inn på studiet du søker.

boligtorget.no har oversikt over alle studentsamskipnader o.l. som tilbyr studenthybler på denne måten.

Vanlige utleiere gjør som de selv ønsker, og det kan nok være problematisk for dem å la deg "holde av" en hybel, da må jo de ut med nye annonser, nye visninger etc i løpet av veldig kort tid hvis du ikke skal bo der likevel. Du kan selvfølgelig høre, men jeg tviler noe på at det er mange som vil gå med på dette.

Lykke til!

Takk for svar!

Ja, jeg har søkt via studentsamskipnaden, så håper jo selvfølgelig jeg får en av hyblene der :) Men de deles visst ut tilfeldig, så sjansen virker veldig liten for å bli tildelt en slik, så tenkte jeg burde prøve på det private markedet også.

Anonymous poster hash: 4cc51...57a

Skrevet

Om du flytter langt, er sjansene ganske store for studenthybel. Vet i allefall sio prioriterer de som flytter langt før andre.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg søkte etter hybel bare etter jeg kom inn på skolen. Da jeg viste hvilket universitet jeg skulle studere i, kunne jeg også se etter en plass med god forbindelse til skolen/arbeidsstedet. Noe stress i starten på grunn av usikkerhet, men jeg sparte mye tid på reiser senere.

Søkte både studentbyer og privat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...