Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg plutselig fått rød hud av fuktighetskremene mine. Det begynte en gang med Svanelaboratoriets vitaminkrem som jeg fikk en kraftig, og veldig plutselig, rødfarge av. Den varte i flere timer selv om den ble noe svakere etter at jeg prøvde å vaske hendene med såpe og vann etterpå. Rødfargen var også tydelig avgrenset fra de stedene jeg ikke hadde hatt krem på.

Nå fikk jeg det plutselig, dog ikke så markant, av den vanlige Spenol´en.

Er det noen av dere som tilfeldigvis har peiling på hvilke stoffer i fuktighetskremer man kan få rød hud av? Jeg har bestilt time hos legen min da apoteket jeg kjøpte førstnevnte krem av ikke hadde svaret på det (de var relativt unge de som var på jobb der da). Ble en smule skuffet av at farmasøytene ikke kunne noe (det jeg trengte å vite) om slike stoffers bivirkninger på hud.

Jeg har aldri opplevd slikt før.

Er ikke allergisk mot noe ellers så vidt jeg vet.

Noen som har tatt noen type allergi-tester mot slikt? Hvordan utføres det?

Jeg er en kvinne i slutten av 20-årene, forresten.

Anonymous poster hash: 5319e...6a5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du reagerer tydeligvis på noe som finnes i begge kremene, men med høyere konsentrasjon i den første.

A-vitamin er et stoff mange har hudreaksjoner på (ved utvortes bruk), og finnes i spenol og sannsynligvis i vitaminkremen. Du kan teste en krem uten vitamin-A på et lite område, gjerne på innsiden av armen, og se om du får reaksjon av den. Hvis du får reaksjon av kremer med a-vitamin og ingen reaksjon av kremer uten har du funnet kilden.

Anonymous poster hash: cce86...983
AnonymBruker
Skrevet

Du reagerer tydeligvis på noe som finnes i begge kremene, men med høyere konsentrasjon i den første.

A-vitamin er et stoff mange har hudreaksjoner på (ved utvortes bruk), og finnes i spenol og sannsynligvis i vitaminkremen. Du kan teste en krem uten vitamin-A på et lite område, gjerne på innsiden av armen, og se om du får reaksjon av den. Hvis du får reaksjon av kremer med a-vitamin og ingen reaksjon av kremer uten har du funnet kilden.

Anonymous poster hash: cce86...983

Ja, det kan hende det er det som er greia. Hadde kanskje trodd at det var parabener mer enn vitaminer, men jeg finner forhåpentligvis ut av det.

Hvis andre har mer kunnskaper om dette området setter jeg pris på tilbakemeldinger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk samme reaksjon da jeg brukte serumet fra MD Formulations. Slutta med den og det forsvant(kan jeg kline hva som helst i fjeset). Så om du har byttet ut på noe annen hudpleie så kan det være det.

Anonymous poster hash: 94458...250
AnonymBruker
Skrevet

Parabenallergi er veldig uvanlig.

Allergi og hudreaksjoner er et svært komplekst felt som jeg ikke synes det er rart at farmasøyter og apotekteknikere ikke kan uttale seg om. Vitaminer og syrer (MD Formulations inneholder glykolsyre, AB 250) kan gi reaksjoner. Se etter fellesnevnere på ingredienslistene på kremene du har brukt og snakk med legen om hva som finnes i dem. Du får eventuelt henvisning til hudlege hvis fastlegen din ikke får løst det, men sannsynligvis er det noe som finnes i begge som du bør unngå. Jeg så kjapt etter ingredienslister for Svanens Vitaminkrem og Spenol på nett, men fant dem ikke, så jeg kan ikke si noe mer spesifikt om mulige allergener i dem.

Anonymous poster hash: 1d6df...5dc
AnonymBruker
Skrevet

Parabenallergi er veldig uvanlig.

Allergi og hudreaksjoner er et svært komplekst felt som jeg ikke synes det er rart at farmasøyter og apotekteknikere ikke kan uttale seg om. Vitaminer og syrer (MD Formulations inneholder glykolsyre, AB 250) kan gi reaksjoner. Se etter fellesnevnere på ingredienslistene på kremene du har brukt og snakk med legen om hva som finnes i dem. Du får eventuelt henvisning til hudlege hvis fastlegen din ikke får løst det, men sannsynligvis er det noe som finnes i begge som du bør unngå. Jeg så kjapt etter ingredienslister for Svanens Vitaminkrem og Spenol på nett, men fant dem ikke, så jeg kan ikke si noe mer spesifikt om mulige allergener i dem.

Anonymous poster hash: 1d6df...5dc

Tusen takk for et godt svar. Skal sjekke ut fellesnevnere på kremene. :)

AnonymBruker
Skrevet

har du en boks med vanlig vaselin i hus, så smør på litt og se om du blir rød av den også, da er fellesnevneren mest sannsynlig lanolin eller lanolinakohol, noe som finnes i det aller meste av kremer, jeg reagerer på lanolin selv, men har funnet noen kremer jeg kan bruke uten å klø meg til blods

Anonymous poster hash: 0f6eb...a78

AnonymBruker
Skrevet

lanolinalkohol skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

har du en boks med vanlig vaselin i hus, så smør på litt og se om du blir rød av den også, da er fellesnevneren mest sannsynlig lanolin eller lanolinakohol, noe som finnes i det aller meste av kremer, jeg reagerer på lanolin selv, men har funnet noen kremer jeg kan bruke uten å klø meg til blods

lanolinalkohol skulle det stå

Jeg kan sjekke det ut, men jeg har aldri klødd når jeg har brukt de kremene jeg nevnte. Har bare blitt så veldig rød.

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 09 Apr 2015 - 17:25, said:

Jeg kan sjekke det ut, men jeg har aldri klødd når jeg har brukt de kremene jeg nevnte. Har bare blitt så veldig rød.

jeg klør og blir rød av kremer jeg ikke tåler, men jeg klør ikke på myggstikk men hele armen eller benet hovner veldig opp,så om det er en allergisk/overømfindtlighets reaksjon så kan den varier fra person til person Anonymous poster hash: 0f6eb...a78
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har rosacea og kunne reagere slik på kremer jeg hadde tålt godt før. Ble veldig rød og det varte gjerne i flere timer.

Anonymous poster hash: 73a7d...e03
AnonymBruker
Skrevet

Prøvd Locobase Repair?

Anonymous poster hash: 7b767...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...