Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2002 #1 Del Skrevet 3. mars 2002 Jeg sluttet med p-piller for litt over en måned siden, og lurer på når man er fruktbar? Jeg vet at det er ca. 14 dager etter første dags menstruasjon, men hvor lenge varer "fruktbarheten" og betyr det at utenom denne perioden kan man ikke bli gravid? Er det noe som kan regnes som 100% sikre perioder? Camille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 3. mars 2002 #2 Del Skrevet 3. mars 2002 Ta ein kikk her: http://www.lommelegen.no/prevensjon/sikre.htm _________________ Hedda-78 [ Dette Innlegg er endret av: Hedda-78 den 2002-03-03 13:04 ] [ Dette Innlegg er endret av: Hedda-78 den 2002-03-03 13:10 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Hedda-78 den 2002-03-03 13:14 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pus Skrevet 4. mars 2002 #3 Del Skrevet 4. mars 2002 De gangene jeg har sluttet med p-piller så har eggløsningen vært ekstremt uregelmessig i lang tid etter på, så jeg ville ha vært ekstremt forsiktig hvis jeg var deg. De sier at P-piller er en avgrunnene til at det blir født flere tvillinger i dag enn før. Etter p-pille slutt får en gjerne to eggløsninger ganske rett etter hverandre. 100% sikre perioder finnes ikke! Da må du ha en menstruasjon du kan stille klokka etter. Så hvis du ikke vil ha barn, bruk prevansjon.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyanna Skrevet 4. mars 2002 #4 Del Skrevet 4. mars 2002 Det stemmer IKKE at eggløsning er 14 dager etter første mensdag, selv om det tilfeldigvis er riktig for noen. Men eggløsning er alltid en fast tid FØR neste mens. Samme periode for samme person, +/- en dag, vanligvis mellom 12-16 dager, men også 10-18 dager er mulig. Så hvis du har jevne sykluser så kan du regne "baklengs". For å bli gravid anbefaler man rett og slett å ha sex annenhver dag fra du er ferdig med mensen, og en uke eller to (til du vet at mensen er mindre enn 10 dager unna, i følge den vanlige syklusen din). For å vite mer sikkert om når man har eggløsning kan man måle temperatur o.l., men det er vel ingen grunn til å begynne med det sånn med en gang. Noen merker også økt slimproduksjon nedentil like før eggløsning. Grunnen til at man sier annenhver dag er at egget lever i 12-24 timer, mens sædcellene KAN leve i opp til 4-5 døgn. Men de er sprekest første døgnet og to. I tillegg kan det bli litt tøft for mannens sædproduksjon å produsere fullt opp med soldater hvis man holder på HVER dag, men det er individuelt hvor mye det betyr. Du finner masse mer info på snartgravid.com, men jeg vil anbefale deg å slappe av en stund først, la kroppen komme i gjenge og ikke tenke så mye på eggløsning og sånt. Lett å si, jeg vet det..... Lykke til med prøvingen:)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. mars 2002 #5 Del Skrevet 5. mars 2002 Heisann! Har samme problemet.... Vanskelig å vite når man har gått på p-pillen. Derfor kjøpte jeg ei lita bok som forklarer kjempe godt alle tegn du skal følge med på kroppen din.... Funker for meg:-) Eller tror jeg da... kan jo ikke være sikker siden jeg skal unngå graviditet. Boken jeg kjøpte heter "den naturlige måten" kostet vel rundt 70-80 kr. Lita og GOD bok! lykke til! _________________ Klem fra Ine2 1212[ Dette Innlegg er endret av: ine2 den 2002-03-05 16:39 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Synne Skrevet 5. mars 2002 #6 Del Skrevet 5. mars 2002 Hei, det kan da vel ikke være forskjell om man beregner 10-18 dager FØR mens eller 14 dager ETTER mens...dette går da vel for det samme..?!? Har en en syklus på feks. 28 dager spiller det jo ingen rolle om man beregne FØR eller ETTER mens Synne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #7 Del Skrevet 5. mars 2002 Hei, Takk for fine svar. Jeg forsøker ikke å bli gravid, så jeg ville forsøke å bruke "den naturlige måten" å unngå å bli gravid på. Jeg har utrolig nok mens "etter klokka" etter nesten 7 år sammenhengende på p-piller. Det går 28 dager mellom hver gang +/-. Hvor mange dager "bakover" skal jeg da telle? Beklager at jeg kanskje spør om noe dere allerede har svart på, men takk for svar allikevel ) Og, etter å ha telt tilbake x-antall dager, skal jeg da også beregne 4-5 dager før eggløsning + en dag etter, for å ta med hvor lenge sædceller og eggceller lever? Da får jeg totalt 5-6 dager med fruktbare dager? Camille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå