AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Hei! Visste ikke hvor jeg skulle lage denne tråden, så bare flytt den hvis dette er feil sted Det har seg sånn at jeg vurderer å ta et fornavn til. Før slet jeg veldig psykisk, hadde veldig lav selvfølelse og sånt... Etter år med hardt arbeid har jeg kommet meg gjennom alt det, og har det bedre med meg selv enn noen gang før. Men føler at det er en ting som holder meg litt igjen. Og det er navnet mitt. Vet ikke helt hvorfor, men det gjør at jeg føler meg som den lille, redde jenta igjen... Jeg har likevel lyst til å beholde det, for det er et ganske unikt navn, men jeg har lyst til å ta et fornavn til og bruke det mer i stedet. Så det jeg lurer på er, er det noen her inne som har skiftet fornavn/tatt et fornavn til? Hvordan opplevde du det? Hadde satt veldig pris på å høre deres erfaringer! Anonymous poster hash: a2919...b39
Minya Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 (endret) Jeg hadde brukt et tilnavn på nettet i så mange år at jeg identifiserte meg like mye med det som med navnet jeg fikk av mine foreldre. Så jeg la det til som et andre fornavn for å kunne bruke det i offisielle sammenhenger også. Det originale fornavnet mitt er ikke særlig brukbart i sammenheng som dobbeltnavn, særlig ikke med det andre navnet jeg tok, så jeg presenterer meg med fullt navn og lar det være opp til den enkelte å velge hvilket navn de foretrekker å bruke, siden jeg uansett reagerer på begge. I mitt tilfelle var det nye navnet ganske unikt, jeg tror jeg er den eneste som heter det i Norge, og jeg tror det er få som heter det i resten av verden også, men det var likevel ikke særlig vanskelig å få det godkjent. Skrev bare at det hadde vært tilnavnet mitt i årevis og at jeg ønsket å kunne bruke det også på offentlige papirer. Tok tre dager fra jeg sendte navneendringsøknaden på nett til jeg fikk svar i Altinn om at søknaden var godkjent. Edit; Familien min kaller meg fortsatt ved originalt fornavn, mens venner og bekjente kaller meg det som passer der og da. Det nye navnet uttales også likt på alle språk, så mine internasjonale venner foretrekker å bruke det, da det andre navnet er mye vanskeligere for dem å uttale. Tok noe lenger tid før alle offentlige papirer var oppdatert. Endret 7. april 2015 av Minya
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Tusen takk for flott svar! Følte du deg annerledes på noen måte etter at du skiftet navn? Anonymous poster hash: a2919...b39
Minya Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Ikke i det hele tatt egentlig Men det er mer ålreit å bruke det nye navnet når det faktisk er mitt eget ved lov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå