Gå til innhold

Folk som kaller fagbrev for 'utdanning'

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er en utdannelse, men litt spesielt å kalle videregående for utdannelse. Jeg har 5 års utdannelse, det er fra universitet. Jeg sier aldri at jeg har 8 års utdannelse. Det hadde, for meg, vært litt misvisende. Men hey, folk får si hva de vil. Det viktigste er at man gjør noe man trives med :)Anonymous poster hash: c5868...97c

Enig at folk får si hva de vil, men det handler jo om noe hun vil kommunisere, og da er det greit at den som lytter forstår og det avhenger av en felles forståelse av begrepene. 4 års utdannelse høres for meg misvisende ut måte det er snakk om frisørutdanning. Jeg vet om flere som venninna til ts som har argumentert at det er urettferdig at de med 4 års utdannelse ikke har samme lønn som meg som sykepleier og på den måten blir omtalen av antall år med utdannelse feil.

Anonymous poster hash: 30b51...ce9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig at folk får si hva de vil, men det handler jo om noe hun vil kommunisere, og da er det greit at den som lytter forstår og det avhenger av en felles forståelse av begrepene. 4 års utdannelse høres for meg misvisende ut måte det er snakk om frisørutdanning. Jeg vet om flere som venninna til ts som har argumentert at det er urettferdig at de med 4 års utdannelse ikke har samme lønn som meg som sykepleier og på den måten blir omtalen av antall år med utdannelse feil.

Anonymous poster hash: 30b51...ce9

Dette! Det handler ikke bare om at man potensielt kan misforstå, men at man blir så flau på hennes vegne, når hun prøver å skryte på seg en 4 år lang utdannelse.

Anonymous poster hash: a7f8c...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir veldig rart å si at en frisør har fire års utdannelse. Om ikke jeg husker feil, er vel første året tegning, form og farge? Og andre året består jo av en stor del "vanlige" fag.

Jeg vil jo si at de med fagbrev har en utdannelse, men for meg blir det bare rart å skulle spesifisere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Du tok ikke poenget til Carali; Det heter ikke "skrøytet"; Å skryte, skryter, skrøt, (har) skrytt;

:blomst:

Jeg synes det blir veldig rart å si at en frisør har fire års utdannelse. Om ikke jeg husker feil, er vel første året tegning, form og farge? Og andre året består jo av en stor del "vanlige" fag.

Jeg vil jo si at de med fagbrev har en utdannelse, men for meg blir det bare rart å skulle spesifisere år.

Det er vel særdeles få som spesifiserer hvor mange år de har studert i dagligtale, det er heller et svar på et oppfølgingsspørsmål. Du motsier jo egentlig deg selv - du er enig i at personer med svennebrev/fagbrev skal kunne si at de har en utdannelse, men de kan ikke si at de har tatt den over fire år? Du kan forresten lese om oppbyggingen av frisørutdannelsen her.

Så kan man ta argumentasjonen din opp på universitetsnivå - hva da med studiepoengene som går med til ex.phil. og ex.fac.? Det var fag jeg tok det første semesteret mitt sammen med resten av fakultetet som ikke var spisset mot min fagretning i spesielt stor grad. Betyr det at det semesteret ikke teller? I tillegg tok jeg såkalte "frie studiepoeng" innen et par andre fagretninger. Ifølge universitetet jeg gikk på inngår de poengene i min treårige bachelorgrad, men du vil da si at jeg egentlig tok bacheloren min på to år og surret bort ett år fordi bare fire av seks semester var fullstendig dedikert til spesialiseringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...