AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #81 Del Skrevet 8. april 2015 Det er absolutt ikke vanlig å bruke det begrepet på den måten nei. Det er eksempelvis ikke vanlig å si man har 10 års utdannelse hvis man bare har fullført grunnskolen. Det er ikke vanlig å regne vgs. Årene som 'utdannelsesår' når noen spør hvor mange års utdannelse man har. Har man gått yrkesfag, så svarer man at man har fagbrev, ikke at man gar 4 år med utdannelse...Anonymous poster hash: a7f8c...1ee Utdannelsesbegrepet gjelder alle nivåer, også fagbrev. Det du sikter til er høyere utdannelse, altså utdannelse på bachelor, master og Ph.d. nivå. Anonymous poster hash: 29887...754 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. april 2015 #82 Del Skrevet 8. april 2015 Så hvis du hoppet av skoleløpet etter 10. Klasse og noen hadde spurt deg hvor lang utdannelse du har, så ville du sagt at du har 10 års utdannelse???Anonymous poster hash: a7f8c...1ee Jeg hadde sagt at jeg ikke har utdannelse utover grunnskolen. For meg er det ikke normalt å se på utdannelse i form av antall år, uansett nivå - for meg er det normalt å spesifisere hvilket nivå man har utdannelse på (fagbrev, bachelor, master, PhD). Men hva som er normalt for meg er jo et dårlig utgangspunkt for å dømme en med 4 års frisørutdannelse. Om en med fagutdannelse synes det er normalt å si at hun har utdannelse, så er det normalt for henne, og per definisjon også riktig. Uavhengig av hva du irriterer deg over. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #83 Del Skrevet 8. april 2015 Utdannelsesbegrepet gjelder alle nivåer, også fagbrev. Det du sikter til er høyere utdannelse, altså utdannelse på bachelor, master og Ph.d. nivå. Anonymous poster hash: 29887...754 Og hva tror du folk sikter til hvis de spør noen om hvor lang utdannelse du har? Tror du de spør om du har fullført 7. klasse? Det er jo innlysende at når voksne mannsker i en vanlig norsk kontekst snakker om utdannelse så er det etter vgs. Nivå de spør om. Anonymous poster hash: a7f8c...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. april 2015 #84 Del Skrevet 8. april 2015 Og hva tror du folk sikter til hvis de spør noen om hvor lang utdannelse du har? Tror du de spør om du har fullført 7. klasse? Det er jo innlysende at når voksne mannsker i en vanlig norsk kontekst snakker om utdannelse så er det etter vgs. Nivå de spør om.Anonymous poster hash: a7f8c...1ee Det er overhodet ikke innlysende. Om jeg snakker med en elektriker, og han svarer "nei jeg har ikke utdannelse" så hadde jeg blitt meget forvirret om jeg senere fant ut at han hadde fagbrev i elektro. Da har han jo utdannelse! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #85 Del Skrevet 8. april 2015 Jeg hadde sagt at jeg ikke har utdannelse utover grunnskolen. For meg er det ikke normalt å se på utdannelse i form av antall år, uansett nivå - for meg er det normalt å spesifisere hvilket nivå man har utdannelse på (fagbrev, bachelor, master, PhD). Men hva som er normalt for meg er jo et dårlig utgangspunkt for å dømme en med 4 års frisørutdannelse. Om en med fagutdannelse synes det er normalt å si at hun har utdannelse, så er det normalt for henne, og per definisjon også riktig. Uavhengig av hva du irriterer deg over. Ting blir heldigvis ikke 'per definisjon riktig' bare på grunn av at enkeltindivider bruker et begrep feil. TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 8. april 2015 #86 Del Skrevet 8. april 2015 Ting blir heldigvis ikke 'per definisjon riktig' bare på grunn av at enkeltindivider bruker et begrep feil. TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee Og i dette tilfellet er du den som bruker begrepet feil, fordi du nekter å se an konteksten, men insisterer på at utdannelse = høyere utdannelse. Med andre ord - du forventer at elektrikere, rørleggere, frisører, fotografer etc sier "nei, jeg har ingen utdannelse". Du må gjerne forvente det, men ikke sutre fordi resten av verden ikke oppfører seg etter din snevre og gale definisjon. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #87 Del Skrevet 8. april 2015 Det er overhodet ikke innlysende. Om jeg snakker med en elektriker, og han svarer "nei jeg har ikke utdannelse" så hadde jeg blitt meget forvirret om jeg senere fant ut at han hadde fagbrev i elektro. Da har han jo utdannelse! Da svarer man 'jeg har fagbrev i elektro' ikke, 'jeg har 4 års utdannelse.' da ville jeg tenkt han var en type elektroingeniør, at han hadde 1 år igjen på NTNU...Anonymous poster hash: a7f8c...1ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #88 Del Skrevet 8. april 2015 Ting blir heldigvis ikke 'per definisjon riktig' bare på grunn av at enkeltindivider bruker et begrep feil. TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee Det er jo du som bruker begrepet "feil". Utdanning: læring av ferdigheter og kunnskaper. se bl.a. fjernundervisning , folkehøyskole , grunnskolen , høyskole , Kompetansereformen , Kunnskapsløftet , Kvalitetsreformen , Norge (skole og utdanning), skole , videregående opplæring , universitet , voksenopplæring . Kilde: www.snl.no definisjonen favner all læring av ferdigheter og kunnskaper. Anonymous poster hash: d0b32...6ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #89 Del Skrevet 8. april 2015 Da svarer man 'jeg har fagbrev i elektro' ikke, 'jeg har 4 års utdannelse.' da ville jeg tenkt han var en type elektroingeniør, at han hadde 1 år igjen på NTNU...Anonymous poster hash: a7f8c...1ee De svarer nok "Jeg er utdannet elektriker, frisør ect." Anonymous poster hash: d0b32...6ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #90 Del Skrevet 8. april 2015 Og i dette tilfellet er du den som bruker begrepet feil, fordi du nekter å se an konteksten, men insisterer på at utdannelse = høyere utdannelse. Med andre ord - du forventer at elektrikere, rørleggere, frisører, fotografer etc sier "nei, jeg har ingen utdannelse". Du må gjerne forvente det, men ikke sutre fordi resten av verden ikke oppfører seg etter din snevre og gale definisjon. Det er jo nettopp konteksten jeg ser an! Hadde vi snakket om å skaffe kvinner i u-land retten til utdannelse ( som var eksempelet over her), så er jeg så klart enig i at da snakker vi ikke nødvendigvis om høyere utdannelse. Men når to voksne mennesker i Norge smaker sammen om lengden på utdannelsen sin, så tar man det for gitt ( kontekst) at man snakker om antall år etter vgs. TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #91 Del Skrevet 8. april 2015 De svarer nok "Jeg er utdannet elektriker, frisør ect."Anonymous poster hash: d0b32...6ee Nettopp! Det er det innlysende svaret! Ikke 'jeg har 4årig utdannelse som frisør.'Anonymous poster hash: a7f8c...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #92 Del Skrevet 8. april 2015 Nettopp! Det er det innlysende svaret! Ikke 'jeg har 4årig utdannelse som frisør.'Anonymous poster hash: a7f8c...1ee Du skriver jo at yrkesutdanning ikke er utdannelse fordi en startet på VGS og ikke etter, mens nå er man plutselig utdannet? Du motsier deg selv... Anonymous poster hash: d0b32...6ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #93 Del Skrevet 8. april 2015 Det er jo du som bruker begrepet "feil". Utdanning:læring av ferdigheter og kunnskaper. se bl.a. fjernundervisning , folkehøyskole , grunnskolen , høyskole , Kompetansereformen , Kunnskapsløftet , Kvalitetsreformen , Norge (skole og utdanning), skole , videregående opplæring , universitet , voksenopplæring . Kilde: www.snl.no definisjonen favner all læring av ferdigheter og kunnskaper.Anonymous poster hash: d0b32...6ee Og så var det dette med begrepet brukt i kontekst da... Hmmm... Lurer på hvilken av alle disse versjonene og nivåene av utdannelsesbegrepet det pleier å være snakk om,når to voksne norske personer snakker sammen om lengden på en utdanning...?Anonymous poster hash: a7f8c...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #94 Del Skrevet 8. april 2015 Du skriver jo at yrkesutdanning ikke er utdannelse fordi en startet på VGS og ikke etter, mens nå er man plutselig utdannet? Du motsier deg selv...Anonymous poster hash: d0b32...6ee Nei jeg sier at hun bruker begrepet feil! I en kontekst Når noen spør hvor lang utdannelse du har, så lurer de ikke på om du har fullført ungdomsskolen. Skulle tro alle her inne har asperger i dag. Når man snakker om lengden på voksne menneskers utdannelse, så er det selvfølgelig etter vgs. Nivå det er snakk om... TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 8. april 2015 #95 Del Skrevet 8. april 2015 Hva er du ute etter, TS? Å kunne hevde at din venninne ikke er utdannet siden hun ikke har gått skole etter vgs? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #96 Del Skrevet 8. april 2015 Nei jeg sier at hun bruker begrepet feil! I en kontekst Når noen spør hvor lang utdannelse du har, så lurer de ikke på om du har fullført ungdomsskolen. Skulle tro alle her inne har asperger i dag. Når man snakker om lengden på voksne menneskers utdannelse, så er det selvfølgelig etter vgs. Nivå det er snakk om... TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee Det er ikke en selvfølge. Hun tar jo ikke feil når hun sier hun har 4års frisørutdanning. Hun har jo det. Det er heller ikke feil å si at en er utdannet elektriker, servitør osv. Og ikke er det feil å si at en er utdannet barnehagelærer. Ingen av delene er feil, og for henne er det rett å si at hun har 4 år. Anonymous poster hash: d0b32...6ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #97 Del Skrevet 8. april 2015 Hva er det dersom det ikke er utdannelse? Man kan heller snakke om ulik grad av utdannelse? Ulike yrker krever ulik grad av utdannelse. Frisør krever et fagbrev, og det krever fireårig videregående utdannelse, hvor to av dem er læretid. Sykepleier krever 3-årig høgskoleutdannelse. Anonymous poster hash: d1a77...fa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #98 Del Skrevet 8. april 2015 Hva er det dersom det ikke er utdannelse? Man kan heller snakke om ulik grad av utdannelse? Ulike yrker krever ulik grad av utdannelse. Frisør krever et fagbrev, og det krever fireårig videregående utdannelse, hvor to av dem er læretid. Sykepleier krever 3-årig høgskoleutdannelse. Anonymous poster hash: d1a77...fa8 Det er ikke sånn man regner 'utdannelse' Sykepleier krever strengt tatt 16 år med utdannelse, men det er ikke sånn man regner det. Når voksne mennesker snakker om lengden på sin utdannelse, så er det en selvfølge at man holder kr under vgs. nivå utenfor. Anonymous poster hash: a7f8c...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #99 Del Skrevet 8. april 2015 Nei jeg sier at hun bruker begrepet feil! I en kontekst Når noen spør hvor lang utdannelse du har, så lurer de ikke på om du har fullført ungdomsskolen. Skulle tro alle her inne har asperger i dag. Når man snakker om lengden på voksne menneskers utdannelse, så er det selvfølgelig etter vgs. Nivå det er snakk om... TSAnonymous poster hash: a7f8c...1ee Ikke så lenge de er på ulikt nivå utdannelsesmessig. Noen er grunnskoleutdannet, noen er fagutdannet, noen er høgskoleutdannet, og noen er universitetsutdannet. Konteksten er alltid "laveste felles multiplum". Snakker du med en fagutdannet mens du selv er høgskoleutdannet, er vgs laveste felles faktor, og det er det som er utgangspunktet. Snakker du med en på samme utdannelsesnivå som deg selv, er dette laveste felles faktor. Jeg kan ta meg selv som et eksempel. Vgs er min høyeste fullførte utdanning. (Jeg har eksamen artium, og kompetansebevis i økonomi og regnskap) Jeg har også gåttt nesten 5 år på høgskolen, har tatt alle deleksamener i alle fag, men på grunn av diverse omstendigheter fikk jeg ikke fullført studiene slik at fikk tittel/grad. Har jeg en utdannelse, eller har jeg ikke? Anonymous poster hash: c85d0...5e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #100 Del Skrevet 8. april 2015 Det er ikke sånn man regner 'utdannelse' Sykepleier krever strengt tatt 16 år med utdannelse, men det er ikke sånn man regner det. Når voksne mennesker snakker om lengden på sin utdannelse, så er det en selvfølge at man holder kr under vgs. nivå utenfor.Anonymous poster hash: a7f8c...1ee I følge deg så er det en drøss av fagfolk i jobb uten utdannelse. Anonymous poster hash: d1a77...fa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå