Gå til innhold

Folk som kaller fagbrev for 'utdanning'

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sykepleie og vernepleie består jo gjerne av et års praksis til sammen, men vi sier jo likevel at de har tre års utdanning.

Anonymous poster hash: 9c7b6...308

I følge min venninne har du 6 års utdannelse, må ikke glemme vgs. vet du :P

Anonymous poster hash: a7f8c...1ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det er verre med det som tar PT "utdanning". HÆ? Det er et KURS!!!

Anonymous poster hash: a4bc2...38e

Det finnes litt mer seriøse pt "kurs" enn disse tre måneders Bali greiene, eller 1 måneds nettkurs. Samboeren min har en pt utdanning på ett år i bunn + elite pt, samt bachelor i idrettsvitenskap og en master.

Anonymous poster hash: a3847...401

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Det er jo hele poenget! Det er jo ingen sykepleier som går rundt og sier at de har 16 års utdannelse! Det ville være like vilt som min venninne som sier hun har 4 års utdannelse...

Nei men det er mange sykepleiere som går rundt og sier at de har 3 års sykepleieutdannelse. Akkurat som venninnen din har 3-4 års frisørutdannelse.

Utdannelse sier ingenting om hvilket nivå utdannelsen er på. Når man snakker om antall år med utdannelse snakker man ikke om totalen (jeg har snart 20 år...) men om hvor mange år med utdannelse man har for det yrket man driver med.

Det må jo gjerne irritere deg, men det handler jo bare om telling. Det er ikke feil å si at man har fire års frisørutdannelse. Det er ikke feil å si at man har 16 års utdannelse heller. Hvis den man snakker med er bittelitt oppegående og greier å se konteksten så byr det ikke på noen problemer at en frisør sier hun har 4 års utdannelse. Det er et fåtall som ikke vil greie å forstå hva det snakker om. Befinner du deg blant det fåtallet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Det er jo videregående skole, ikke 'utdanning'. Jeg går ikke rundt å sier jeg har 8 års utdanning fordi jeg har gått allmenn vgs, før jeg tok masteren min...

TS

Kom bare ikke her, jeg har 12 års utdanning. 6 år barneskole, 3 år ungdomsskole og 3 år videregående 😁
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

I følge min venninne har du 6 års utdannelse, må ikke glemme vgs. vet du :P

Morsomt at dette er så vanskelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes det faktisk folk med graden master som starter slike tråder :hakeslepp:

Anonymous poster hash: 02070...636
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også bemerket meg mennesker som legger til vgs-årene inn i totalsummen for utdanningsår hvis man spør litt mer.

Dette er fy-fy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt.

For å få fagbrev som frisør har din venninne gått to år på skole og to år i lære. 2+2=4. Frisørutdannelsen hennes er derfor 4-årig.

Fatter og begriper ikke at det skal være så vanskelig å forstå?

Men da ville jeg nok sagt 4 års fagutdanning.

Ville nok ellers tenkt at

Sykepleie og vernepleie består jo gjerne av et års praksis til sammen, men vi sier jo likevel at de har tre års utdanning.

Anonymous poster hash: 9c7b6...308

Ja, men det er etter videregående skole.

Man kan fint si at man har fire års utdanning, men da ville jeg forstått det som det var høyere utdanning. Ville nok heller valgt å bruke begreper som "fagbrev" eller "fire års fagutdanning".

Anonymous poster hash: 3abb1...acb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei men det er mange sykepleiere som går rundt og sier at de har 3 års sykepleieutdannelse. Akkurat som venninnen din har 3-4 års frisørutdannelse.

Utdannelse sier ingenting om hvilket nivå utdannelsen er på. Når man snakker om antall år med utdannelse snakker man ikke om totalen (jeg har snart 20 år...) men om hvor mange år med utdannelse man har for det yrket man driver med.

Det må jo gjerne irritere deg, men det handler jo bare om telling. Det er ikke feil å si at man har fire års frisørutdannelse. Det er ikke feil å si at man har 16 års utdannelse heller. Hvis den man snakker med er bittelitt oppegående og greier å se konteksten så byr det ikke på noen problemer at en frisør sier hun har 4 års utdannelse. Det er et fåtall som ikke vil greie å forstå hva det snakker om. Befinner du deg blant det fåtallet?

Det handler om hvordan man i dagligtale snakker om begrepet 'utdannelse'. Nei jeg har ikke aspekter, og misforstod henne selvsagt ikke. Ja alle skjønner at det er snakk om vgs. det de også skjønner er at den som sier som min venninne ' frisøryrket er så sykt dårlig betalt til å være en 4 årig utdannelse,' må ha litt mindreverdighetskomplekser. Eller bare rett og slett ikke har skjønt det...

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Men da ville jeg nok sagt 4 års fagutdanning.

Ville nok ellers tenkt at

Ja, men det er etter videregående skole.

Man kan fint si at man har fire års utdanning, men da ville jeg forstått det som det var høyere utdanning. Ville nok heller valgt å bruke begreper som "fagbrev" eller "fire års fagutdanning".

Hvis en FRISØR sier hun har fire års utdanning så er det vel ganske åpenbart at det er fagutdanning hun har?

Er folk så dårlige til å tolke utifra kontekst, at de misforstår og tror at en frisør har studert i 4 år på universitetet for å bli frisør? :klo:

Det får da være måte på flisespikkeri. Utdannelse er et generelt begrep som omfavner alt fra barneskolen og opp. Bruker man det generelle begrepet er det ingenting som tilsier at man snakker om høyere utdannelse, spesielt når man snakker med noen med fagbrev.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler om hvordan man i dagligtale snakker om begrepet 'utdannelse'. Nei jeg har ikke aspekter, og misforstod henne selvsagt ikke. Ja alle skjønner at det er snakk om vgs. det de også skjønner er at den som sier som min venninne ' frisøryrket er så sykt dårlig betalt til å være en 4 årig utdannelse,' må ha litt mindreverdighetskomplekser. Eller bare rett og slett ikke har skjønt det...

TS

*Asperger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en FRISØR sier hun har fire års utdanning så er det vel ganske åpenbart at det er fagutdanning hun har?

Er folk så dårlige til å tolke utifra kontekst, at de misforstår og tror at en frisør har studert i 4 år på universitetet for å bli frisør? :klo:

Det får da være måte på flisespikkeri. Utdannelse er et generelt begrep som omfavner alt fra barneskolen og opp. Bruker man det generelle begrepet er det ingenting som tilsier at man snakker om høyere utdannelse, spesielt når man snakker med noen med fagbrev.

Ingen misforstår! Alle skjønner det er vgs. Det er ikke det det handler om. Man leser også selvsagt mellom linjene at her er det noen som prøver å 'pynte litt' på sannheten. Flaut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

TS

Men nå blander du inn andre elementer i denne debatten som egentlig ikke hører hjemme her. Skal man diskutere lønnsnivå kan man selvfølgelig sette nivået på utdannelsen opp mot hverandre. Men din opprinnelige påstand var at fagbrev ikke er utdannelse. Du mener altså ikke det lenger? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, hvis hun står med frisørsaksa i hånda ville jeg forstått det, eller at jeg fra før av visste at hun var frisør. Ellers ville jeg nok forstått det som at hun var i sitt fjerde år av en mastergrad.

Folk må si hva de vil for min del, det er helt uviktig for meg. Jeg sier bare at det da er vanlig å bruke det begrepet om høyere utdanning. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nå blander du inn andre elementer i denne debatten som egentlig ikke hører hjemme her. Skal man diskutere lønnsnivå kan man selvfølgelig sette nivået på utdannelsen opp mot hverandre. Men din opprinnelige påstand var at fagbrev ikke er utdannelse. Du mener altså ikke det lenger? ;)

Drit i lønnen, det var bare et eksempel på konteksten hun sa det i. Nei jeg mener ikke vgs. regnes som utdannelse. Man bruker ikke begrepet utdannelse om noe som du lærer på vgs. nivå eller under. Det faktum at man lærer en ferdighet, gjør det ikke til en utdannelse. ja hun har gått på skole for å lære dette, men det regnes ikke som 'utdannelse', det er ikke slik man bruker dette begrepet...

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Hun har fullfør vgs, i likhet med 'alle andre, man kaller ikke vgs. For utdannelse. Hvor går grensen da? Kanskje hun har 13 års utdannelse? Hun gikk jo tross alt både barne- og ungdomsskolen også :P

TS

Du har faatt mange gode svar her paa hvorfor du er paa jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Drit i lønnen, det var bare et eksempel på konteksten hun sa det i. Nei jeg mener ikke vgs. regnes som utdannelse. Man bruker ikke begrepet utdannelse om noe som du lærer på vgs. nivå eller under. Det faktum at man lærer en ferdighet, gjør det ikke til en utdannelse. ja hun har gått på skole for å lære dette, men det regnes ikke som 'utdannelse', det er ikke slik man bruker dette begrepet...

TS

Det virker som om du blander "utdannelse" med det å "studere".

Jo, man bruker "utdannelse" i den sammenhengen din venninne bruker ordet, som sagt betyr "utdannelse" opplæring, og "grunnskoleutdannet" er et vanlig begrep.

Men det "å studere" derimot, er noe man gjør på høgskole eller universitet, så om din venninne hadde sagt at hun hadde studert i 4 år, hadde saken vært en helt annen.

Anonymous poster hash: c85d0...5e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

TS

Men det er jo nettopp det man gjør! Man bruker begrepet utdannelse også om barneskole, ungdomsskole og videregående. Når man kjemper for jenters rett til utdannelse i u-land for eksempel er det ikke akkurat retten på en bachelorgrad man kjemper for, for å si det sånn!

Du kan jo ikke bare sitte der på egenhånd og definere bort store deler av innholdet til hva en utdannelse er. Utdannelse skilles ut i grunnutdanning, fagutdanning, høyere utdanning og sikkert mye mer, og begrepet utdannelse favner alle disse - uansett hva du måtte ha lyst til å bestemme om den saken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker som om du blander "utdannelse" med det å "studere".

Jo, man bruker "utdannelse" i den sammenhengen din venninne bruker ordet, som sagt betyr "utdannelse" opplæring, og "grunnskoleutdannet" er et vanlig begrep.

Men det "å studere" derimot, er noe man gjør på høgskole eller universitet, så om din venninne hadde sagt at hun hadde studert i 4 år, hadde saken vært en helt annen.

Anonymous poster hash: c85d0...5e3

Det er absolutt ikke vanlig å bruke det begrepet på den måten nei. Det er eksempelvis ikke vanlig å si man har 10 års utdannelse hvis man bare har fullført grunnskolen. Det er ikke vanlig å regne vgs. Årene som 'utdannelsesår' når noen spør hvor mange års utdannelse man har. Har man gått yrkesfag, så svarer man at man har fagbrev, ikke at man gar 4 år med utdannelse...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er jo nettopp det man gjør! Man bruker begrepet utdannelse også om barneskole, ungdomsskole og videregående. Når man kjemper for jenters rett til utdannelse i u-land for eksempel er det ikke akkurat retten på en bachelorgrad man kjemper for, for å si det sånn!

Du kan jo ikke bare sitte der på egenhånd og definere bort store deler av innholdet til hva en utdannelse er. Utdannelse skilles ut i grunnutdanning, fagutdanning, høyere utdanning og sikkert mye mer, og begrepet utdannelse favner alle disse - uansett hva du måtte ha lyst til å bestemme om den saken.

Så hvis du hoppet av skoleløpet etter 10. Klasse og noen hadde spurt deg hvor lang utdannelse du har, så ville du sagt at du har 10 års utdannelse???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...