Gå til innhold

Folk som kaller fagbrev for 'utdanning'

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tassen10

Du kan jo ikke sammenligne det da, det er jo to forskjellige utdanningsmåter. Sykepleier er høyskole etter Vgs, mens frisør er yrkesrettet utdanning der Vgs-fag er inkludert de to første årene, samtidig som de tar de yrkesretta fagene. Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg tror man tar et tredje år som påbyggingsår for å få studiekompetanse. Hvis man vil det. Eller man kan gå rett ut i lære for å få fagbrev. Venninna til Ts har jo gått 4 år for å bli frisør, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Ja, hun har gått 4 år skole etter ungdomsskolen for å bli frisør.

En sykepleier har gått 6 år skole etter ungdomsskolen for å bli sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er faktisk en fasit på dette. Venninnen til TS har en utdanning, men hun har ikke "4-åring utdannelse".

Yrkesutdanning er absolutt en utdannelse, selvfølgelig er det det. Når man begynner å snakke om antall år, regner man imidlertid ikke med videregående skole, så det er noe som rent semantisk er forbeholdt høyere utdannelse (følgelig har man 3-årig utdannelse når man har en bachelor, ikke 6-årig fordi man tok vgs først).

Anonymous poster hash: 20505...95b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har gått 4 år skole etter ungdomsskolen for å bli frisør.

En sykepleier har gått 6 år skole etter ungdomsskolen for å bli sykepleier.

Ja, jeg vet det, men det kan likevel ikke sidestilles for det er to forskjellige utdanningsmåter.

En som tar elektrofag går jo også 4 år for å bli elektriker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en grusom venninne du er.

Hva hadde du "skrøytet på deg" da?

skrøytet var nok feil ord. Jeg mente at jeg nok ikke hadde kalt det en 4års utdanning. Det blir litt feil. På samme måte som at man ikke sier en bachelor er en 6 års utdanning.Men det betyr egentlig ingenting, en yrkesutdannelse er en like fullverdig utdanning som en bachelor eller master i noe annet.

Anonymous poster hash: c2866...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter jo yrkesUTDANNING.

Nå virker forresten plutselig ikke taklampen min. Er ikke pæren som har gått heller, og ledningene er ikke synlige. Dette kommer en elektriker til å tjene grovt på.

Faktisk har jeg ikke råd, hilsen 25-årig medisinstudent som ikke har råd til en shit. :) Tipper de med fagbrev og penger etter videregående hadde hatt råd.

Anonymous poster hash: 4dba9...ea4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter jo yrkesUTDANNING.

Nå virker forresten plutselig ikke taklampen min. Er ikke pæren som har gått heller, og ledningene er ikke synlige. Dette kommer en elektriker til å tjene grovt på.

Faktisk har jeg ikke råd, hilsen 25-årig medisinstudent som ikke har råd til en shit. :) Tipper de med fagbrev og penger etter videregående hadde hatt råd.

Poenget med posten min er at de med fagbrev gjør nyttige jobber, og tjener penger. :) Iallefall håndverkere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg holder på med fagbrev nr to, det er basert på minimum fem års jobb og så to år skole. I tillegg kom jeg inn på studiet fordi jeg har et fagbrev fra før. Fagbrev er yrkesrettet utdanning, ganske lurt med tanke på jobb altså. Skulle jeg ansatt noen selv ville en med yrkesutdanning vært mer interessant enn en med kun teoretisk bakgrunn.

Anonymous poster hash: bd5e0...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg syns du blander ett par ting her.

Fagbrev er utdanning. Det er det ingen tvil om. Her har venninna rett.

Men hvorvidt det er riktig å kalle det en 4-års utdanning er jeg litt usikker på.

Man kaller jo f.eks ikke sykepleieutdanninga 6-årig, men 3-årig fordi det ikke er vanlig å regne med årene på videregående....

Du kan jo ikke sammenligne det da, det er jo to forskjellige utdanningsmåter. Sykepleier er høyskole etter Vgs, mens frisør er yrkesrettet utdanning der Vgs-fag er inkludert de to første årene, samtidig som de tar de yrkesretta fagene. Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg tror man tar et tredje år som påbyggingsår for å få studiekompetanse. Hvis man vil det. Eller man kan gå rett ut i lære for å få fagbrev. Venninna til Ts har jo gått 4 år for å bli frisør, uansett hvordan man vrir og vender på det.

skrøytet var nok feil ord. Jeg mente at jeg nok ikke hadde kalt det en 4års utdanning. Det blir litt feil. På samme måte som at man ikke sier en bachelor er en 6 års utdanning.Men det betyr egentlig ingenting, en yrkesutdannelse er en like fullverdig utdanning som en bachelor eller master i noe annet.

Anonymous poster hash: c2866...9d4

Det skruf sa!

Det krever fire års utdanning å få svennebrev som frisør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har avlagt fagprøve i ambulansefaget og er nå autorisert ambulansearbeider. Det har tatt meg fire år, hvorav to fant sted bak skolebenken og to i praksis som lærling i ambulansetjenesten.

Men jeg har ingen utdanning?

Gitt at det stemmer; hva er så en utdanning? Hva vil det si å være utdannet?

Anonymous poster hash: 505ec...5c5
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ts ta deg en bolle! For du er utdannet a. Utdannet til å rakke ned på andre og Finse over dem. Barnehagegrad.

Anonymous poster hash: ae33b...786

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at TS er blant dem som tror at en lang "papir-utdannelse" gir dem en rett til å se ned på andre som velger annerledes.

Snobb. Snobb. Snobb.

Venter også på å høre hvilken fantastisk utdanning TS har.

(Er likevel enig at årene på VGS ikke teller som utdanning)

Anonymous poster hash: a57e4...422
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger både yrkesutdannede, høyskoleutdannede og universitetsutdannede.

Tenk om alle skulle bli frisør, hvem skulle da vært lege, snekker, lærer, sykepleier, bussjåfør, butikksjef, søppeltømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En utdanning er det selvsagt. Men selv la jeg det frem som 2 år på skole og 2 år lære. 4 årig utdanning i teorien ja men syns faktisk det hørtes feil ut av en eller annen grunn. Er nok fordi to av årene helst besto av jobb.

Men utdanning er det fult og helt og 4 år tar den jo, selv om det er forskjell på 4 år på skolebenk og 2 av dem i jobb.

Jeg vet forsåvidt om noen som gikk videre på sykepleien og har nå 1 år videreutdanning men de har ikke 4 årig sykepleierutdanning.

Anonymous poster hash: 8a93b...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En utdanning er det selvsagt. Men selv la jeg det frem som 2 år på skole og 2 år lære. 4 årig utdanning i teorien ja men syns faktisk det hørtes feil ut av en eller annen grunn. Er nok fordi to av årene helst besto av jobb.

Men utdanning er det fult og helt og 4 år tar den jo, selv om det er forskjell på 4 år på skolebenk og 2 av dem i jobb.

Jeg vet forsåvidt om noen som gikk videre på sykepleien og har nå 1 år videreutdanning men de har ikke 4 årig sykepleierutdanning.

Jo, de er jo 4 års utdannelse, slik som leger som spesialiserer seg i noe har jo 3 år ekstra utdannelse.

Når man går yrkesfag på vgs, er man skole-elev, men fordyper seg innen en eller annen retning, slik som de på tegning, form og farge fordyper seg i dette, og de på studiespesialiserende fordyper seg i realfag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvor mange ganger skal denne tråden opprettes???

Anonymous poster hash: 51fca...f45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, de er jo 4 års utdannelse, slik som leger som spesialiserer seg i noe har jo 3 år ekstra utdannelse.

Når man går yrkesfag på vgs, er man skole-elev, men fordyper seg innen en eller annen retning, slik som de på tegning, form og farge fordyper seg i dette, og de på studiespesialiserende fordyper seg i realfag.

Vet hva yrkesskole er da jeg gikk på dette selv da. Jeg føler bare det er forskjell på skolebenk og læretid.

Men for all del det tar jo 4 år.

Men da bør de som tar sykepleien gjerne si 6 årig utdannelse pga eneste grunnen de tok allmenn feks var for å bli sykepleier.

Uansett det tar 4 år uansett hvordan en snur på det da. Er 4 år i utdanning såntsett. Men ser diskusjon momentet i forhold til praksis. Men jeg tenker da likt med legene da i forhold til x antall år på skole og x antall år i turnus.

Men melder meg ut. Utdanning er det like mye som noe annet, ingen kan si noe på det. Det går ikke på antall år utdannelsen tar uansett, så ser ikke helt hvorfor noen skal mene det er et problem egentlig. Før fantes det utdanninger med 2 år skole og 2 år lære mot en med 3 år skole og de med 3 år skole lærte mer forskjellig (grunnet ekstra året) og fikk jobb flere plasser enn de med 2 år lære og 2 år skole. Så la venninna si hva som helst, det tar 4 år så er ikke teoretisk feil. dessutten vil jeg si at alle utdanninger er bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hun har 4 års yrkesrettet utdanning.

Det kan ikke sammenlignes med 4 års høyere utdanning, som vel ofte er det vi mener med "utdanning" i dagligtalen, men det er vår egen feil i så måte.

Frida Frisør har helt rett så lenge hun ikke kaller det for høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 953dd...93f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget med posten min er at de med fagbrev gjør nyttige jobber, og tjener penger. :) Iallefall håndverkere.

I forhold til kontor rotter ja.

Anonymous poster hash: c8315...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en utdannelse, men litt spesielt å kalle videregående for utdannelse. Jeg har 5 års utdannelse, det er fra universitet. Jeg sier aldri at jeg har 8 års utdannelse. Det hadde, for meg, vært litt misvisende.

Men hey, folk får si hva de vil. Det viktigste er at man gjør noe man trives med :)

Anonymous poster hash: c5868...97c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Det er jo en utdannelse.

Om det er riktig å si at det er en fire års utdanning kommer jo bare an på hvordan man regner - jeg syns IKKE det er feil å si det. En frisør har tatt en spesifikk frisørutdannelse i fire år - en utdannelse spesifikt rettet mot å bli frisør. En sykepleier har gjort det i tre år. Jeg som siviløkonom har tatt en spesifikk økonomutdannelse i fem år. Jeg regner altså antall år utifra hvor mange år man har gått på en skole som konkret utdanner en til å bli det en vil bli. Man kan være uenig, men det er ikke noe å fnise av akkurat...

Hvis noen kaller vgs for studier derimot, da er diskusjonen en annen. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...