AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Stebarn i huset kommer med utsagn som: - Jeg får lov av mamma å spille spill med 16-årsgrense (Han er 7,5 år). Hun sier jeg er tøff og modig som tør det (Akkurat det tror jeg ikke på, men det sier litt om misoppfatningen til han angående aldersgrensesetting) - (får sitte i bilstol fremsetet MED airbag) Jeg er ikke REDD for det jeg, jeg får det av mamma. Altså, det bunner i at mamman er (i mine øyne) uansvarlig, men også at gutten har et vrangsyn på ting som gjør at jeg ikke helt hva jeg skal si. Bør man ikke informere gutten om at f.eks man spiller ikke spill/ser film med høy aldersgrense fordi man TØR men fordi de som har laga filmene/spillene har satt en aldesgrense fordi det inneholder ting som ikke passer for barn under aldersgrensa og man sitter ikke i fremsetet, og ihvertfall ikke med airbag fordi man er TØFF, men fordi man faktisk er så liten og lett at ved en kollisjon knuses bein og mer til pga alder og vekt! Men samtidig så "disser" man mamman hans da (implisitt; mamman din er dum som ikke vet dette), så hvordan ville du respondert? (Nei jeg bestemmer ikke, men slik vrangsyn på verden gagner ihvertfall ikke gutten, og som voksen føler jeg at noen må åpne øynene på han) Anonymous poster hash: bc20e...84b 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Du må også ta med i betraktningen at han kanskje prøver å "tøffe" seg og at det han forteller kanskje til en viss grad er preget av litt fantasi. Anonymous poster hash: 5fa82...656 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Hvis du mener at han spiller spill med høy aldersgrense, og sitter i bilen fremme med airbag, så har jeg sett det med egne øyne så det er fakta... Anonymous poster hash: 78221...2ba 1
absinthia Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Vær helt åpen og si at begge delene faktisk er forbudt og hva som kan hende barn om de sitter i forsetet med airbag, når den utløses. Er greit å lære at det er lite tøft og ganske dumt å være død. Du trenger ikke å si noe om mors mening i forhold til dette, det er greit å sette en og annen fornuftig tanke i hodet på barn, uten at en skal ta overdrevent hensyn til voksne. 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Stebarn her ser filmer med aldersgrense 11-15 hos mor (barnet er 5 år og jente... !). Og hvem er det som må trøste for mareritt, jo, det er meg og far det. Barnet får ikke se 7 års grense en gang før det er syv år, så enkelt er det. Hva mor gjør, får mor gjøre, men her er reglene klare! Si fra til gutten hvorfor, og at det er grunnen til at barnet ike får lov hos dere. Akkurat det med bilsete kjenner jeg at jeg får vondt i magen av, og er absolutt noe far burde ta opp med mor! Spill ville jeg også tatt opp med mor. Makan så uansvarlig om dette stemmer! Barnets sikkerhet kommer lenge før respekt for to ulike kulturer! Makan :o Anonymous poster hash: 520bf...78a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Jeg er enig med dere at noen må ta det opp med mamman! Men når jeg snakker med gutten, vil jeg helst ikke at gutten skal få høre av meg hvor uansvarlig mora er, men få frem fakta (Det er ikke lov/ du kan dø). Til nå har jeg svart (ang spill) at det er faktisk ikke lov for barn som ikke er 16 år å spille eller se filmer med 16-års grense. Dette har de som har laget spillene/filmene bestemt. Men han har til nå svart "Men mamma syns jeg er tøff og modig som tør å spille det". Ikke vet jeg om akkurat DET er sant, men jeg vet at han har de spillene. Angående bilstol, har jeg sett han sitte fremme og jeg vet at den bilen har airbag (OK, KAN hende hun har koblet den ut). Men hva hjelper det når han er tynn og spinkel, og de kanskje kræsjer en dag. Og han har uansett det inntrykket at han er "tøff" fordi han "tør" å sitte fremst (fordi det er noe som er ulovlig/forbudt/fyfy) Anonymous poster hash: 78221...2ba
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Aldersgrenser er noe piss som settes fordi samfunnet krever det. En tolv år gammel gutt kan fint sitte å se på samme film som en på atten uten å bli skadet for livet. Anonymous poster hash: f8dce...12a 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Aldersgrenser er noe piss som settes fordi samfunnet krever det. En tolv år gammel gutt kan fint sitte å se på samme film som en på atten uten å bli skadet for livet. Anonymous poster hash: f8dce...12a Ja men nå er det snakk om en 7-åring vs 16 år, det blir litt annerledes, syns du ikke? Anonymous poster hash: 78221...2ba 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 Stebarn i huset kommer med utsagn som: - Jeg får lov av mamma å spille spill med 16-årsgrense (Han er 7,5 år). Hun sier jeg er tøff og modig som tør det (Akkurat det tror jeg ikke på, men det sier litt om misoppfatningen til han angående aldersgrensesetting) - (får sitte i bilstol fremsetet MED airbag) Jeg er ikke REDD for det jeg, jeg får det av mamma. Altså, det bunner i at mamman er (i mine øyne) uansvarlig, men også at gutten har et vrangsyn på ting som gjør at jeg ikke helt hva jeg skal si. Bør man ikke informere gutten om at f.eks man spiller ikke spill/ser film med høy aldersgrense fordi man TØR men fordi de som har laga filmene/spillene har satt en aldesgrense fordi det inneholder ting som ikke passer for barn under aldersgrensa og man sitter ikke i fremsetet, og ihvertfall ikke med airbag fordi man er TØFF, men fordi man faktisk er så liten og lett at ved en kollisjon knuses bein og mer til pga alder og vekt! Men samtidig så "disser" man mamman hans da (implisitt; mamman din er dum som ikke vet dette), så hvordan ville du respondert? (Nei jeg bestemmer ikke, men slik vrangsyn på verden gagner ihvertfall ikke gutten, og som voksen føler jeg at noen må åpne øynene på han) Anonymous poster hash: bc20e...84b En setning: Mitt hus, mine regler. Noe mere forklaring enn det trenger han ikke så slipper du å disse moren også.Anonymous poster hash: c5b97...5d0 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #11 Skrevet 7. april 2015 Aldersgrenser er noe piss som settes fordi samfunnet krever det. En tolv år gammel gutt kan fint sitte å se på samme film som en på atten uten å bli skadet for livet.Anonymous poster hash: f8dce...12a Stebarn på 8 år får mareritt de gangene han er tøff og spiller et spill med 16-årsgrense.Han får ikke lov til det hos oss. Men vi kan ikke bestemme hva mor gjør dessverre. Og da kommer han opp om nettene og hylgriner fordi han er redd. Akkurat sånn er det hos oss og, TS. Mor og far har et ræva samarbeid så uansett hva far sier om spill med 18-årsgrense så går det ikke inn. Helt greit, vi bestemmer ikke hos henne og hun bestemmer ikke hos oss. Men det blir en del ekstra arbeid med forskjellige regler i hvert hjem. Det ser ikke ut til at det er så farlig for mor om 8 åringen våkner hver natt av mareritt.Anonymous poster hash: ae73d...4ab
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #12 Skrevet 7. april 2015 En setning: Mitt hus, mine regler. Noe mere forklaring enn det trenger han ikke så slipper du å disse moren også. Takker for at det finnes stemødre da som tenker barns sikkerhet og helse over eget ego og "jeg skal være den snilleste". Anonymous poster hash: 520bf...78a 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #13 Skrevet 7. april 2015 Nå svarte ikke jeg på det du spør om. Bare si det som det er. Mulig han overdriver medd å si at mor har sagt han er tøff, men da gir du/far beskjed om konsekvensene av handlingen. 18-årsgrense på spill=mareritt. Deres hjem-deres regler.Anonymous poster hash: ae73d...4ab
Jade Skrevet 7. april 2015 #14 Skrevet 7. april 2015 Du sier at her må vi holde aldersgrensene, og sitte lovlig og forsvarlig i bilen. Det er saklig, og ikke dissing av mor. Og far bør ta en alvorsprat med mor. Problemet er ikke at noen blir disset, men at disse tingene er galt! Sønnen er også hans når han er hos mor. 2
caline Skrevet 7. april 2015 #15 Skrevet 7. april 2015 Vil ikke kalle dette dissing, er kun fakta. En grunn til at de har disse reglene, særlig når det kommer til mindre barn og airbag. Kan ikke far ta en prat med mor isteden? 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Stebarn her ser filmer med aldersgrense 11-15 hos mor (barnet er 5 år og jente... !). Anonymous poster hash: 520bf...78a Hva har det å si at hun er jente? Anonymous poster hash: 4c0c0...80f 12
QueenOfTheSidewalk Skrevet 8. april 2015 #17 Skrevet 8. april 2015 Be faren ta det opp med moren. Om han får mareritt av det, ber du far også nevne det til moren.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #18 Skrevet 8. april 2015 Hos oss hadde stebarnet på 12 fått spill med 18års aldersgrense til jul og spilte stolt på det. Jeg sa klart ifra at slike spill ikke burde spilles av så unge gutter og at moren var uansvarlig som ikke byttet spillet før han fikk bruke de.. Og at spillet er "ulovlig" i vårt hus.. (GTA!) Moren få bare bli disset så mye hun vil.. Men dette stemte, da.. Moren følte at hun ikke kunne bytte spillet da han fikk det av sin fadder og onkel. Anonymous poster hash: ff4e1...65e 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #19 Skrevet 8. april 2015 Stebarn her ser filmer med aldersgrense 11-15 hos mor (barnet er 5 år og jente... !). Og hvem er det som må trøste for mareritt, jo, det er meg og far det. Barnet får ikke se 7 års grense en gang før det er syv år, så enkelt er det. Hva mor gjør, får mor gjøre, men her er reglene klare! Si fra til gutten hvorfor, og at det er grunnen til at barnet ike får lov hos dere. Akkurat det med bilsete kjenner jeg at jeg får vondt i magen av, og er absolutt noe far burde ta opp med mor! Spill ville jeg også tatt opp med mor. Makan så uansvarlig om dette stemmer! Barnets sikkerhet kommer lenge før respekt for to ulike kulturer! Makan :o Anonymous poster hash: 520bf...78a Du vet at 7-års grense betyr at 5-åringer kan se filmen sammen med dere? ....Anonymous poster hash: d8c21...def 2
melly666 Skrevet 8. april 2015 #20 Skrevet 8. april 2015 Angående spillet synes jeg du overreagerer. Det er forskjell på barn, og så lenge han ikke tydelig blir påvirket i negativ retning/får mareritt ser jeg ikke problemet. Jeg spilte GTA som 6 åring (eldre søsken) og har ingen traumer akkurat. Bilsikkerhet må du selvsagt få lov tilå kommentere uten å være redd for å disse mor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå