Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Runforit
Skrevet

Det skal faktisk ikke så mye til. Er nok mer at pulsen er så lav når jeg går i rolig tempo.

De fleste overvurderer hvor mange kalorier kardio brenner. Som sagt så brenner du ca. din egen kroppsvekt per km pluss litt ekstra om du kjører steinhardt, motbakke etc, men de variablene er ikke så store som folk innbiller seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste overvurderer hvor mange kalorier kardio brenner. Som sagt så brenner du ca. din egen kroppsvekt per km pluss litt ekstra om du kjører steinhardt, motbakke etc, men de variablene er ikke så store som folk innbiller seg.

Overvurderer? Som jeg skrev i forrige innlegg forbrenner jeg mindre enn kropsvekten min per km selv ved løping. Litt spesielt at du kan uttale deg om hvor mye jeg forbrenner på trening. Du vet ingenting om min form, vekt eller treningsvaner, så jeg stoler litt mer på hva pulsklokken min viser. Jeg har sjekket forbrente kalorier på gå vs løpe på forskjellige runder flere ganger, og resultatet er alltid mye høyere ved høyere puls.

Gjest Runforit
Skrevet

Overvurderer? Som jeg skrev i forrige innlegg forbrenner jeg mindre enn kropsvekten min per km selv ved løping. Litt spesielt at du kan uttale deg om hvor mye jeg forbrenner på trening. Du vet ingenting om min form, vekt eller treningsvaner, så jeg stoler litt mer på hva pulsklokken min viser. Jeg har sjekket forbrente kalorier på gå vs løpe på forskjellige runder flere ganger, og resultatet er alltid mye høyere ved høyere puls.

Så ikke noe om kroppsvekten din. Men i det store og det hele overvurderer de fleste hvor mye de brenner på en kardioøkt. Og som jeg har sagt gjentatte ganger så brenner en mer dess høyere intensitet, men ikke så mye som folk innbiller seg.

• Liker 2
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Du må ta den pulsklokka med en stor klype salt, altså...

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder dette uavhengig av om man jogger eller går?

Anonymous poster hash: d96aa...d59

Nei.

Ved jogging har man høyere forbrenning. Du beveger deg da i flere retninger på en gang, opp/ned og framover. Kroppen kommer høyere over bakken ved jogging enn gåing.

Anonymous poster hash: ea3e4...b60

AnonymBruker
Skrevet

Dette med jogging vs gåing har jeg også lurt på. Jeg klarer liksom ikke å forstå at om jeg tusler 6km så forbrenner jeg det samme som hvis jeg jogger/går veldig fort samme strekningen. Pulsen går jo mye mere opp ved jogging og hutig gange og svetten renner, det virker så ulogisk..?

Anonymous poster hash: 17d86...154
Gjest Runforit
Skrevet

Dette med jogging vs gåing har jeg også lurt på. Jeg klarer liksom ikke å forstå at om jeg tusler 6km så forbrenner jeg det samme som hvis jeg jogger/går veldig fort samme strekningen. Pulsen går jo mye mere opp ved jogging og hutig gange og svetten renner, det virker så ulogisk..? Anonymous poster hash: 17d86...154

Som sagt så brenner du litt mer kalorier per km da det koster mer energi å løpe, men i det store og hele så er som sagt tommelfingerregel at man brenner ca sin egen kroppsvekt per km og litt mer om en løper hardt, går/løper motbakke, ulendt terreng osv osv.

AnonymBruker
Skrevet

Dette med jogging vs gåing har jeg også lurt på. Jeg klarer liksom ikke å forstå at om jeg tusler 6km så forbrenner jeg det samme som hvis jeg jogger/går veldig fort samme strekningen. Pulsen går jo mye mere opp ved jogging og hutig gange og svetten renner, det virker så ulogisk..?

Anonymous poster hash: 17d86...154

Du er jo i aktivitet over mye lengre tid dersom du går kontra jogger. Og den ekstra tiden du går, ville du kanskje ellers ha ligget på sofaen dersom du hadde løpt, så alt i alt blir ikke forskjellen så stor.

Anonymous poster hash: b6849...8d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ned til toget og fra toget og til skolen hver dag, og hjem igjen. Dette er ca 6 km totalt. I dag har jeg i tillegg gått en tur på 8 km på kvelden.

Jeg veier rundt 77kg, 77*14 er jo 1078 :O høres veldig mye ut.. Har også trent hard styrke i en time og ett kvarter og da viste pulsklokka 600 kcal.

Anonymous poster hash: 17162...754

Gjest tuppesjura
Skrevet

Min pulsklokke viser omtrent samme kaloriforbruk på samme løype enten jeg går eller jogger. En løype på 4,8 km, og jeg forbrenner da ca 350 kalorier. Veier 64kg og er 165.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg går ned til toget og fra toget og til skolen hver dag, og hjem igjen. Dette er ca 6 km totalt. I dag har jeg i tillegg gått en tur på 8 km på kvelden.

Jeg veier rundt 77kg, 77*14 er jo 1078 :O høres veldig mye ut.. Har også trent hard styrke i en time og ett kvarter og da viste pulsklokka 600 kcal.

Anonymous poster hash: 17162...754

1078 kcal på 14 km høres realistisk ut.

Styrke på litt over 1 time er litt vanskeligere å vite. Men med vekt på 77 kg og om du kjører steinhard styrke slik at pulsen øker så høres tallet noenlunde fornuftig ut.

Skrevet

Hvis du går rett frem i en time i 5 km/t. Altså ganske normalt tempo. Vil du forbrenne ca 246 kalorier. På en 3 timers tur vil du da forbrenne ca 750 kalorier. Men hvis du går i terreng, på fjellet og med sekk på ryggen vil du jo forbrenne mer enn det!

Skrevet

Husk at det du har oppnådd med treningen (kalorimessig) er differansen mellom det du har forbrent på turen og det du ville forbrent ved å ikke trene (f.eks. sitte i sofaen). Forbrenner du 250 kcal på en tur, kan du ikke spise 250 kcal ekstra. Akkurat som om jeg forbrenner 100 kcal på å se på Netflix, så kan jeg ikke spise 100 kcal ekstra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...