Gå til innhold

Gåtur og forbrenning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye forbrenner man sånn omtrentlig på en tretimers gåtur i naturen? Ikke fort tempo, men sånn typsik "tur-tempo", med sekk på ryggen, litt stopping nå og da osv.

Jente, 21 år, 160 cm og 52 kg.

Anonymous poster hash: d96aa...d59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gundagrynte

Hvor mye forbrenner man sånn omtrentlig på en tretimers gåtur i naturen? Ikke fort tempo, men sånn typsik "tur-tempo", med sekk på ryggen, litt stopping nå og da osv.

Jente, 21 år, 160 cm og 52 kg.

Ca 750 kcal forbrenner du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ca 750 kcal forbrenner du :)

Okei, så jeg forbrenner altså mer av det, enn å f.eks. jogge én time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt sånn tur-tempo med litt stopp nå og da hørtes da ganske tusle tempo ut. Du forbrenner nok mer ved å jogge da. Men går du fjelltur på 2,5 km så er så bratt at du trenger 50 min opp og du presser deg opp til toppen det raskeste du kan, så har du nok forbrennet like mange kalorier som ved jogging

Anonymous poster hash: 99d20...09c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt sånn tur-tempo med litt stopp nå og da hørtes da ganske tusle tempo ut. Du forbrenner nok mer ved å jogge da. Men går du fjelltur på 2,5 km så er så bratt at du trenger 50 min opp og du presser deg opp til toppen det raskeste du kan, så har du nok forbrennet like mange kalorier som ved jogging

Skjønner, men det er ikke det problemstillingen i hovedinnlegget handler om. Jeg skriver "Ikke fort tempo, men sånn typsik "tur-tempo", med sekk på ryggen, litt stopping nå og da osv."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke noe kalori ekspert, men for at en gåtur skal ha nytte for seg, så må en jo få opp pulsen, det er da den gode forbrenninga kommer. Å gå tur bare sånn passe tempo er bedre enn ingenting, men du må gå fortere å få opp pulsen for at det skal ha god helsegevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ikke noe kalori ekspert, men for at en gåtur skal ha nytte for seg, så må en jo få opp pulsen, det er da den gode forbrenninga kommer. Å gå tur bare sånn passe tempo er bedre enn ingenting, men du må gå fortere å få opp pulsen for at det skal ha god helsegevinst.

Det vet jeg. Men jeg lurer på hvor mye jeg forbrenner, man må jo forbrenne noe selv om man ikke direkte trener og får noen helsegevinst. Man forbrenner jo bare ved å leve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Okei, så jeg forbrenner altså mer av det, enn å f.eks. jogge én time?

Jeg fant svaret hos VG-vektklubb...Der står det at ved lett jogging så forbrenner du 450 Kcal pr time. og ved middels intensitet...670 kcal...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Du brenner ca din egen kroppsvekt per km du legger bak deg. Altså brenner du i snitt 52 kcal per km. Regn ut hvor mange km de 3 timene er så har du et greit svar.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du brenner ca din egen kroppsvekt per km du legger bak deg. Altså brenner du i snitt 52 kcal per km. Regn ut hvor mange km de 3 timene er så har du et greit svar.

Gjelder dette uavhengig av om man jogger eller går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enklere tommelfingerregel jeg pleier å bruke er at en forbrenner ca 6 kcal i minuttet ved hard gange, og da 4-5 ved vanlig tusling. Dette kommer oppå basalforbruket, som er det kroppen din forbrenner uansett, bare for å holde liv i deg.

Like enkelt sagt, forbrenner du like mye pr kilometer, enten du tusler, går, jogger, løper eller spurter. Du bruker bare kortere eller lenger tid på det.

Tur i terrenget er kjempefint. Særlig hvis du ikke er noe trent fra før. Bakker gir deg puls og pust oppover, og muligheten til å hente deg inn igjen nedover. Det viktigste er at terskelen settes så lavt at du kommer deg ut og i gang, og at du føler det gir mersmak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Gjelder dette uavhengig av om man jogger eller går?

Ja, små differanser om du løper hardt/ motbakke etc. Men den formelen er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke ts, men et lite innspill/spørsmål her.... Jeg skjønner ikke helt det med å forbrenner like mye per km, for det forbrenner vel mer å gå 5 km i ulent terreng på en liten skogssti, enn det på en grusvei?

Anonymous poster hash: 414b9...dc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Er ikke ts, men et lite innspill/spørsmål her.... Jeg skjønner ikke helt det med å forbrenner like mye per km, for det forbrenner vel mer å gå 5 km i ulent terreng på en liten skogssti, enn det på en grusvei?

Anonymous poster hash: 414b9...dc0

Igjen så er det små variasjoner om en går ulendt, farten, motbakke osx. Men regner du ca. kroppsvekt per km i kcal så er du innafor ca hva du brenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ Jeg er enig med deg at man forbrenner ca like mye kalorier for hver km man legger bak seg, uansett om man går eller jogger. Men om man derimot går i kraftig oppoverbakke, så brenner man selvsagt mer per meter/km enn om man går på slak bakke.

Anonymous poster hash: b8003...073
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Jeg er enig med deg at man forbrenner ca like mye kalorier for hver km man legger bak seg, uansett om man går eller jogger. Men om man derimot går i kraftig oppoverbakke, så brenner man selvsagt mer per meter/km enn om man går på slak bakke.

Anonymous poster hash: b8003...073

Selvsagt. Man må jo sammenlikne "den samme kilometeren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ved høyintensitets-trening øker også etterforbrenningen, som gjør at du totalt sett forbrenner fler kalorier om du løper 5 km, kontra å gå. :)

Anonymous poster hash: c23a5...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbrenner i hvert fall en god del mer på å jogge/gå fort enn å gå i rolig tempo. Jeg har gått den samme runden to dager på rad nå. I går gikk jeg i rolig tempo og forbrant 370kcal ifølge pulsklokken. I dag var det en blanding av jogging og rask gange så jeg brukte 30 min kortere tid, likevel viste pulsklokken 630kcal. Det er jo helt logisk, du forbrenner mer jo høyere puls du har.

Hvis jeg skulle forbrent min egen kroppsvekt per km ville 750 kalorier være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg forbrenner i hvert fall en god del mer på å jogge/gå fort enn å gå i rolig tempo. Jeg har gått den samme runden to dager på rad nå. I går gikk jeg i rolig tempo og forbrant 370kcal ifølge pulsklokken. I dag var det en blanding av jogging og rask gange så jeg brukte 30 min kortere tid, likevel viste pulsklokken 630kcal. Det er jo helt logisk, du forbrenner mer jo høyere puls du har.

Hvis jeg skulle forbrent min egen kroppsvekt per km ville 750 kalorier være borte.

Du skal løpe ekstremt fort og hardt for å klare å brenne dobbelt så mange kcal per km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal løpe ekstremt fort og hardt for å klare å brenne dobbelt så mange kcal per km.

Det skal faktisk ikke så mye til. Er nok mer at pulsen er så lav når jeg går i rolig tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...