AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Hei, Etter mye googling og lite konkrete svar prøver jeg meg her. Jeg sluttet på pillen for et år siden, men fikk aldri mens. Var hos gyno og fikk skrevet ut primolut og pergokurer. 3 kurer tror jeg. Er ferdig med første primolutbrett og har fått mensen (ca.2 dag i syklus nå) og skal i teorien starte på pergo om tre dager. MEN, jeg feilberegna litt, og kjæresten min er nå dratt til nordsjøen, så spørsmålet er om jeg skal vente med å ta pergokuren til neste mens (hvis jeg i det hele tatt får den av meg selv igjen), og i såfall hvis jeg ikke får mensen igjen kan jeg starte på pergokur "når som helst"... Jeg vil helst ikke kaste vekk en pergokur når ikke mannen er hjemme, og heller ikke spise masse hormonpiller til ingen nytte. Er det noen som har hatt samme erfaring med timing av mannfolk i turnus eller lignende, evt om dere fikk mensen vanlig tilbake etter primolut? Jeg vet jo heller ikke når jeg eventuelt må eller kan begynne på ny primolut kur igjen siden jeg ikke vet om jeg har fått tilbake min naturlige mens. Jeg har prøvd å ringe gyno, men han er umulig å få snakket med. Takker for alle svar, og det er sikkert mulig å finne noen lignende situasjoner her inne, men jeg ønsker også høre andres erfaringer med lignende situasjon. Anonymous poster hash: ab893...279
Solstråla80 Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Dropp pergo ihvertfall. Jeg brukte flere Primolut-runder før jeg fikk mensen. Jeg lot det gå ett par uker etter forventet mens, og så startet på med ny Primolut når mensen uteble (og graviditet var avkreftet så klart)
miore Skrevet 8. april 2015 #3 Skrevet 8. april 2015 Selv om jeg fikk mensen de månedene jeg tok Provera (tilsvarende Primolut), fikk jeg ikke syklusen min tilbake (jeg fikk altså ikke mensen om jeg ikke spiste hormoner), men de gangene jeg tok Provera (for å få mensen) og deretter Pergotime, fikk jeg mensen som "normalt" neste måned, altså uten å måtte ta Provera/Primolut. Pergotime hadde for min del ganske kjipe bivirkninger, så jeg ville ikke tatt pergo når mannen uansett ikke er hjemme til rett tidspunkt. Jeg tolket innlegget dit slik at du fikk 3 pergotime-kurer og 3 primolut-kurer? Jeg ville i så falll heller utsatt pergokuren til neste måned, og da bruke primolut-kur nummer to først dersom det trengs. For min del ble det full forvirring i kroppen dersom jeg ikke hadde blødning før jeg startet på pergotime; jeg prøvde begge deler - fikk ikke eggløsning når jeg begynte på pergo på "tilfeldig" tid. Hvis det viser seg at du ikke får mensen av deg selv etter pergo og må ta både primolut og pergo hver gang (og dermed er en primolut-dose i beit), ville jeg heller forklart situasjonen for gynekologen og bedt om en ny dose primolut. Disse rådene er selvsagt basert på mine egne personlige erfaringer, og det er slettes ikke sikkert at du vil reagere på samme måte på hormonene Lykke til!
Gjest Studentanonym Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Selv om jeg fikk mensen de månedene jeg tok Provera (tilsvarende Primolut), fikk jeg ikke syklusen min tilbake (jeg fikk altså ikke mensen om jeg ikke spiste hormoner), men de gangene jeg tok Provera (for å få mensen) og deretter Pergotime, fikk jeg mensen som "normalt" neste måned, altså uten å måtte ta Provera/Primolut. Pergotime hadde for min del ganske kjipe bivirkninger, så jeg ville ikke tatt pergo når mannen uansett ikke er hjemme til rett tidspunkt. Jeg tolket innlegget dit slik at du fikk 3 pergotime-kurer og 3 primolut-kurer? Jeg ville i så falll heller utsatt pergokuren til neste måned, og da bruke primolut-kur nummer to først dersom det trengs. For min del ble det full forvirring i kroppen dersom jeg ikke hadde blødning før jeg startet på pergotime; jeg prøvde begge deler - fikk ikke eggløsning når jeg begynte på pergo på "tilfeldig" tid. Hvis det viser seg at du ikke får mensen av deg selv etter pergo og må ta både primolut og pergo hver gang (og dermed er en primolut-dose i beit), ville jeg heller forklart situasjonen for gynekologen og bedt om en ny dose primolut. Disse rådene er selvsagt basert på mine egne personlige erfaringer, og det er slettes ikke sikkert at du vil reagere på samme måte på hormonene Lykke til! Tusen takk for svar Skjønner at man er forskjellig og reagerer ulikt på hormoner, men kjekt å høre andres erfaring. Da venter jeg med pergokuren, magefølelsen min sier hvertfal at det ikke er bra eller noe vits i å spise hormoner til ingen nytte. Men dersom jeg får mensen av meg selv igjen neste måned (uten å ha brukt primolut&pergo), da er det vel mulig å starte på en pergokur 5 dag i syklus. Jeg vet jo ikke om kroppen min kommer til å produsere som normalt igjen, men kan man ødelegge "normale" egg og eggløsning ved å ta en pergokur, hvis kroppen allerede har produsert noen egg..hvis du skjønner hva jeg mener..
miore Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Jeg skjønner hva du mener, og jeg ville ringt gynekologen hvis det blir tilfelle. Noen får skrevet ut pergotime selv om de får eggløsninger selv, fordi det booster eggmodningen. Ulempen er at det kan føre til overstimulering, dvs modning av for mange egg, noe som både er veldig ubehagelig og kan øke sannsynligheten for flerlinger en del. For mange er det ikke noe problem, men det er jo vanskelig å vite på forhånd. Jeg antar gynekologen har tatt blodprøver av deg og kjenner til dine hormonnivåer, så h*n er nok den beste til å svare på dét spørsmålet dersom det blir aktuelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå