Gå til innhold

Anser du foreldre med "Delt bosted og 50/50" som "aleneforelder"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker både ja og nei.

De fleste deler jo på alt og samarbeider tett - og bor gjerne nær hverandre.

Jeg tenker ikke på de som var gift/samboer som "alenemor"/"alenefar" da..

Andre?

Anonymous poster hash: 3f433...79a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker bare stakkars unger.

Anonymous poster hash: c1fca...d41

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

jeg har også lurt litt på dette, for det er veldig mange her inne som kaller seg alenemødre. Men når ungene har en far og de er hos faren (uansett mengde) så er de jo ikke alene??

Anonymous poster hash: 75fb8...643
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at en ikke er alenemor om barnet er hos far annenhver helg ei gang. Da er far i bildet, og mor er pokker meg ikke alene med barnet!

Stakk far av, ja daaa kan man begynne å tenke at man er alene med barnet ;)

Anonymous poster hash: 93ff2...121
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke har hovedomsorgen er man ikke alenemor / alenefar

Anonymous poster hash: 4d069...e75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man ikke har hovedomsorgen er man ikke alenemor / alenefar

Anonymous poster hash: 4d069...e75

Slik tenker også jeg: ved delt bosted så folkeregisteret jo barnet gjerne hos mors og fars adresse annethvert år og barnet bor 1 uke hos hver og går på skole i samme skolekrets - gjerne er man nærmest "naboer". Når barnet blir noe større kan det velge selv ettersom det passer - barnet har 2 foreldre og 2 hjem - ofte faktisk et privilegium.

Anonymous poster hash: 658b6...5de

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok det er mange som anser single med barn som aleneforeldre, uavhengig av hvem som har hovedomsorg og ansvar osv. Begrepet "aleneforelder" kan jo defineres på flere måter, hvis man vrir litt på det så er man jo faktisk en aleneforelder i ens egen husstand. Dersom mor flytter ut, så er far alene om foreldrerollen i deres husstand. Alenefar; far med barn uten partner :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror nok det er mange som anser single med barn som aleneforeldre, uavhengig av hvem som har hovedomsorg og ansvar osv. Begrepet "aleneforelder" kan jo defineres på flere måter, hvis man vrir litt på det så er man jo faktisk en aleneforelder i ens egen husstand. Dersom mor flytter ut, så er far alene om foreldrerollen i deres husstand. Alenefar; far med barn uten partner :P

Sånn tenker jeg også om begrepet alenemor/far. Det at de ikke bor sammen med en partner. Jeg gidder ikke å skille på hvor mye samvær de har, eller hvor mye barna bor hos dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt alenemor/far da de er alene den/de ukene de har barnet.

Skrevet

Nå setter jeg det litt på spissen, men jeg ville ikke kalt meg selv alenemamma når jeg er alene med ungene to uker av gangen når mannen er bortreist på jobb. :lol: Så nei, i mitt hode er man ikke alenemamma/-pappa før man faktisk er helt alene om det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå setter jeg det litt på spissen, men jeg ville ikke kalt meg selv alenemamma når jeg er alene med ungene to uker av gangen når mannen er bortreist på jobb. :lol: Så nei, i mitt hode er man ikke alenemamma/-pappa før man faktisk er helt alene om det.

Jeg skjønner at du setter det på spissen, men det kan virkelig ikke sammenliknes. Selv ikke om partneren din var borte hver eneste uke. Fordi du er ikke alene om økonomien, du er ikke alene om oppdragelsen (selv om mannen din er borte kan han jo ringes/epostes), du er ikke alene om alle små og store ting som skjer i livet til barnet ditt. Så jo, jeg er aleneforelder selv om sønnen min er hos faren sin annenhver helg. Fordi jeg er alene om alt som skjer i livet vårt og hverdagen vår.

Anonymous poster hash: fa368...314

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du setter det på spissen, men det kan virkelig ikke sammenliknes. Selv ikke om partneren din var borte hver eneste uke. Fordi du er ikke alene om økonomien, du er ikke alene om oppdragelsen (selv om mannen din er borte kan han jo ringes/epostes), du er ikke alene om alle små og store ting som skjer i livet til barnet ditt. Så jo, jeg er aleneforelder selv om sønnen min er hos faren sin annenhver helg. Fordi jeg er alene om alt som skjer i livet vårt og hverdagen vår.

Du er ikke alenemor da. Du har en far som har samvær med barnet og du får sikkert bidrag av ham.

Anonymous poster hash: e9777...8d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alenemor da. Du har en far som har samvær med barnet og du får sikkert bidrag av ham.

Anonymous poster hash: e9777...8d9

Jeg får ikke bidrag nei, fordi han er uten inntekt. Men det et i bunn og grunn ikke relevant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er like mye alenemor som man er deltidsmor. Vedder på at "alenemødrene" med 50/50 ikke vil kalle seg deltidsmor like ivrig.

Anonymous poster hash: 1ee0f...c12
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man er jo "alene" om omsorgen for barnet de ukene man har det, så slik sett er man vel alenemor eller alenefar.

Men begrepet "alenemor"/"alenefar" har jo tradisjonelt betegnet de som var alene med barn på tilnærmet heltid, og sett fra den vinkelen stemmer det ikke helt. Det er ganske stor forskjell på det å være helt alene med et barn, og det å ha halve tiden til fri disposisjon og samarbeide med den andre forelderen.

Jeg har flere venninner som har barna 50/50, og de innrømmer glatt at de får det beste fra to verdener (etter en tilvenningsperiode, da ting var tøffere. Ikke minst med tanke på å venne seg til å bare se barnet/barna halve tiden, pluss eventuelle konflikter med eks'en). En uke med full fokus på barnet, en uke med overtid på jobb, trening og samvær med venner. Det blir ganske annerledes enn den gamle klisjeen om den slitne, overarbeidete alenemoren, et bilde som heldigvis er på vei ut hos de yngre :)

Anonymous poster hash: af57a...a3c
  • Liker 1
Skrevet

jeg har alltid tenkt at de som ikke bor sammen med en partner er alenemor/far. De står jo alene i foreldrerollen sin den tiden de har barna.

Skrevet

Jeg tenker at en alenemor/far er singel aleneforsørger, hvor barnet har liten/ingen kontakt med den andre forelderen.

Men jeg vet om folk som betegner seg som alenemor/far og har 50/50 fordeling, bor i gåavstand fra eksen og barna veksler mellom mor og far som de selv vil.

Jeg vet også om en som er gift med ny mann hun har fått flere barn med (kull nr.2) men betegner seg som alenemor fordi hun har et barn fra tidligere ekteskap som har en "annenhver helg og hver onsdag"-løsning med far.

Tror det er et definisjonsspørsmål.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg er helt enig med deg! Det var derfor jeg var nøye med å si at jeg satte det på spissen! Og dette er selvsagt et definisjonsspørsmål som hver og en må gjøre opp sin mening om, men for meg personlig klarer jeg ikke helt å se 50/50 som "alenemor/-far". I ditt tilfelle derimot blir det litt annerledes. :)

Skrevet

Jeg vet også om en som er gift med ny mann hun har fått flere barn med (kull nr.2) men betegner seg som alenemor fordi hun har et barn fra tidligere ekteskap som har en "annenhver helg og hver onsdag"-løsning med far.

Akkurat det blir snålt for meg. Jeg har ny mann og selv om han ikke er barnets far (og vi ikke har noen sammen heller), føler jeg ikke lenger at jeg er aleneforelder. Jeg er ikke alene som eneste voksne i familien lenger. Jeg er likevel aleneforsørger, da mannen min og jeg har helt separat økonomi og faren til barnet mitt ikke bidrar økonomisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser ikke meg selv som alenemor. Vi har ca 70/30, og han er ikke bidragsdyktig (sykdom), så jeg er aleneforsørger og enslig mamma, men ikke alenemor/aleneforelder.

Anonymous poster hash: 62a00...711

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...