AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Jeg ser til stadighet i annonser og slikt at folk refererer til "bil nr 2" når det er snakk om bilstoler til barn. Jeg fortstår det ofte slik at de mener at bil nr 2 brukes sjelden, derfor er de på utkikk etter en rimeligere variant av bilstol. Men i verdens land og rike, hva er dette for slags holdning...?! Det er da like viktig å sikre barnet sitt i bilen uansett hvilken bil som kjøres, er det ikke? Om "bil nr 2" er bestemors bil, som henter i barnehagen en gang i uka, så vil da barnet rammes like hardt i en kollisjon enn om det var i mammas bil! Jeg forstår ikke logikken blandt disse holdningene, at "det er ikke så farlig" med bilstolen i bil nr 2, for den bilstolen brukes så sjelden. Barnet ditt er like viktig for det! Anonymous poster hash: 471e7...721 6
Sushi Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 En rimeligere variant kan da være like trygg som en dyrere en. Kanskje er de ute etter en enkel bilstol som kanskje ikke er av den mest fancy typen - kanskje er den f.eks. ikke like behagelig for barnet å sitte i på lengre turer, eller den er litt knotete å montere. Hvis den da skal brukes på korte turer og ikke skal tas ut og inn av bilen så har ikke sånne ting noe å si. Hvis du snakker om folk som f.eks. har forovervendt bilstol (til små barn) i bil nummer to fordi den brukes sjelden, så er jeg enig med deg. 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Enig med deg ts! Vi kjøpte testvinner som leveres sammen med barnet når andre skal kjøre på vårt barn. Hadde vi skulle hatt et til "nummer 2", hadde det vært samme type! Jeg fikk panikk den gangen barnet satt i setepute uten støtte til rygg og nakke fordi "det var lettere å sette inn i bilen for en tur til butikken". Barnet skal være trygt! Anonymous poster hash: 381e9...181
Jade Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Det er jo allmenn kjent at bil nr. 2 kræsjer mye mykere enn bil nr. 1!! Nei, skjønner hva du mener, og reagerer på det samme. Men det kan jo hende at de har et penere sete til bil nr. 1. At begge to er sikre nok, men at det beste er penere og mer fancy? 2
Gjest C'est la vie:) Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Det er jo allmenn kjent at bil nr. 2 kræsjer mye mykere enn bil nr. 1!! Nei, skjønner hva du mener, og reagerer på det samme. Men det kan jo hende at de har et penere sete til bil nr. 1. At begge to er sikre nok, men at det beste er penere og mer fancy? Jeg håper da virkelig at foreldre tenker sikkerhet over estetikk når de kjøper et barnesete til bilen!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Vi har en billigere og lettere type i arbeidsbilen til mannen. Mye fordi det stadig tas ut og flyttes til besteforeldres biler også og det tar mye mindre plass når vi er full bil. Men det er like sikkert som det andre sete, har iallefall fått gode testresultater, men istedenfor 5000 kostet det 3000! Anonymous poster hash: 60b4c...877 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Vi har en billigere og lettere type i arbeidsbilen til mannen. Mye fordi det stadig tas ut og flyttes til besteforeldres biler også og det tar mye mindre plass når vi er full bil. Men det er like sikkert som det andre sete, har iallefall fått gode testresultater, men istedenfor 5000 kostet det 3000!Anonymous poster hash: 60b4c...877 Den er grei. Men da lurer jeg på hvorfor dere har en billigere og lettere type i arbeidsbilen, hvorfor har dere ikke en billigere og lettere type i hovedbilen også? Anonymous poster hash: 83c1e...1b2 2
Jade Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Jeg håper da virkelig at foreldre tenker sikkerhet over estetikk når de kjøper et barnesete til bilen! Jeg mente da ikke at de valgte et dårlig barnesete for å matche håndvesken til mamsen. Men at de hadde et sikkert sete til bil nr 2, og et (ikke mindre) sikkert og mer fancy sete til bil nr 1. 1
Gjest C'est la vie:) Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Jeg mente da ikke at de valgte et dårlig barnesete for å matche håndvesken til mamsen. Men at de hadde et sikkert sete til bil nr 2, og et (ikke mindre) sikkert og mer fancy sete til bil nr 1. Skjønte fint det på det du skrev.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 Jeg ser til stadighet i annonser og slikt at folk refererer til "bil nr 2" når det er snakk om bilstoler til barn. Jeg fortstår det ofte slik at de mener at bil nr 2 brukes sjelden, derfor er de på utkikk etter en rimeligere variant av bilstol. Men i verdens land og rike, hva er dette for slags holdning...?! Det er da like viktig å sikre barnet sitt i bilen uansett hvilken bil som kjøres, er det ikke? Om "bil nr 2" er bestemors bil, som henter i barnehagen en gang i uka, så vil da barnet rammes like hardt i en kollisjon enn om det var i mammas bil! Jeg forstår ikke logikken blandt disse holdningene, at "det er ikke så farlig" med bilstolen i bil nr 2, for den bilstolen brukes så sjelden. Barnet ditt er like viktig for det! Anonymous poster hash: 471e7...721 Det er helt legitimt så lenge man ikke har blitt fastlåst på den feilaktige konklusjonen at dyrt = sikkert! Som en annen nevnte her, så kan et rimeligere sete til bil nr. 2 ta lengre tid å montere (men fortsatt like sikkert!), være mindre komfortabelt for barnet på lengre turer (men fortsatt like sikkert!), være styggere (men fortsatt like sikkert!) og så videre og så videre og så videre... Anonymous poster hash: 7d685...838 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 Vi kjøpte en billigere og lettere stol til å flytte mellom besteforeldrebilene, siden de bor i andre enden av landet. Besafe izi x3 i hovedbilen og britax two-way hos besteforeldrene. Grunnen til at vi har en dyrere i vår bil er at den er mer komfortabel å sitte i på lenger turer, samt at hun sitter høyere og derfor får bedre beinplass. I britaxen er det mindre plass, men den er vel så sikker og den får plass i små biler.Uaktuelt å sende bilstolen som innsjekket bagasje med fly, da risikerer man å kjøre rundt i en stol med skader fra flyturen. Så... derfor har vi gått for rimeligere alternativ i bil nr. 2 Anonymous poster hash: 17129...88d
Susan Sto Helit Skrevet 8. april 2015 #12 Skrevet 8. april 2015 Vi fikk veiledning i butikk ang. bilseter, og det de sa var at ett billigere sete fra samme merke var like sikkert, men hadde dårligere polstring. Det er derfor vondt å sitte i det billigste over tid. Og de anbefalte ikke dette hvis barnet skulle sitter der på turer av litt lengde. (Det hender jo vi kjører både 3, 4 og 7 timer når vi skal på langtur.) Dermed er det helt OK at besteforeldrene, som henter og bringer til skole/barnehage har ett billigere sete med dårligere polstring og mindre sittekomfort. Men det vi har i vår bil, har god polstring og god sittekomfort. Sikkerheten firer vi ikke på, men komforten er ikke like viktig på korte småturer. 1
helt_vanlig_mann Skrevet 8. april 2015 #13 Skrevet 8. april 2015 Ser dere på krasjtester når dere kjøper biler? Hvis det alltid er det beste som gjelder. 1
lykkelige.meg Skrevet 8. april 2015 #14 Skrevet 8. april 2015 Ser dere på krasjtester når dere kjøper biler? Hvis det alltid er det beste som gjelder. Nå har ikke jeg svart i tråden tidligere, men er svært nøye med sikring av barna i bilen. Og ja, jeg har studert krasjtester alle gangene vi har bytte bil. Og barna får ikke sitte i fars bil, da den ikke er spesielt sikker. Noe vi begge er enige om.
^^Belle^^ Skrevet 8. april 2015 #15 Skrevet 8. april 2015 Jeg er både enig og uenig. Jeg ville for eksempel aldri brukt brukt, ukjent sete i bil nr. 2 (eller gud forby Biltema-sete) kun fordi det er bil nr. 2. Jeg kunne derimot brukt et som for eksempel var vondere å sitte i. For min del blir det det samme prinsippet som utedresser: den beste dressen brukes i barnehagen, den andre hjemme. De har stort sett samme kvalitetene allikevel. Her har bestemor Brio Zento i sin bil, og det er et sete jeg aldri kunne ha brukt som hovedsete fordi ungene sitter forferdelig dårlig i det. Det funker greit som sete nr. 2, men ikke hovedsete.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Bruker godkjente, men billigere seter i bil 2. Dvs vi har også et sete der som er et som vi har brukt bakovervendt før som også er godkjent brukt forovervendt, men som jeg ikke liker fordi setet er høyt og tungt i seg selv. Velger altså en litt billigere, men godkjent, løsning i bil 2. Dette fordi setne der veldig sjeldent er i bruk, og når de er i bruk er det bare hjem fra barnehage/skole, så ungene sitter der i 5 min og høyeste fartsgrense er 50 km/t på strekningen. Selvfølgelig kan man kollidere der også, men sjansen for store skader er mindre der enn i 110 km. Anonymous poster hash: 6cc46...a53
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #17 Skrevet 8. april 2015 Jeg ser til stadighet i annonser og slikt at folk refererer til "bil nr 2" når det er snakk om bilstoler til barn. Jeg fortstår det ofte slik at de mener at bil nr 2 brukes sjelden, derfor er de på utkikk etter en rimeligere variant av bilstol. Men i verdens land og rike, hva er dette for slags holdning...?! Det er da like viktig å sikre barnet sitt i bilen uansett hvilken bil som kjøres, er det ikke? Om "bil nr 2" er bestemors bil, som henter i barnehagen en gang i uka, så vil da barnet rammes like hardt i en kollisjon enn om det var i mammas bil! Jeg forstår ikke logikken blandt disse holdningene, at "det er ikke så farlig" med bilstolen i bil nr 2, for den bilstolen brukes så sjelden. Barnet ditt er like viktig for det! Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 471e78b2da95d06054b815a9c1007721"] 471e7...721 [/ i] Hurra! Og takk for ett virkelig viktig innlegg. Ikke alle har forstått det du forstår. Takk! Anonymous poster hash: 52a5c...99b
kaprifolen Skrevet 8. april 2015 #18 Skrevet 8. april 2015 Keg kan forstå det til den grad at f.eks Britax sine seter er ikke like komfortable som Besafe, selv om begge er supre, trygge seter. Dermed kunne jeg gjerne spart 2000 på setet til bil2 "som henter i Bhg en gang i uka og kjører til turn hver mandag". Men utenom dette er jeg SÅ enig med ts!!!! 1
Engel Skrevet 9. april 2015 #19 Skrevet 9. april 2015 Et rimelig bilsete er ikke nødvendigvis mindre trygt enn et dyrt. Så jeg skjønner ikke helt problemet med at man velger billigere bilseter til den bilen som brukes lite, dvs at sittecomfort m.m. er mindre viktig? Det er da bedre enn at de dropper setene helt når ungene kommer i skolealder slik som jeg ser at en god del gjør her vi bor.
kaprifolen Skrevet 10. april 2015 #20 Skrevet 10. april 2015 Et rimelig bilsete er ikke nødvendigvis mindre trygt enn et dyrt. Så jeg skjønner ikke helt problemet med at man velger billigere bilseter til den bilen som brukes lite, dvs at sittecomfort m.m. er mindre viktig? Det er da bedre enn at de dropper setene helt når ungene kommer i skolealder slik som jeg ser at en god del gjør her vi bor. De billigste setene på markedet, type europris, Biltema osv er ikke like trygge som de store, veltestede merkene. De svarer til EU's minstekrav, som ikke dekker sikkerhet i sidekollisjoner eller skader på armer og bein. Den måler kun slag mot hodet i en viss hastighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå