Gå til innhold

Fravær pga sykdom og turer utenom ferier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et barn har en kronisk sykdom som gjør at h*n har mye fravær fra skolen. Både pga sykdom, oppfølging fra lege og sjekk på sykehus. Uken før påskeferien var barnet sykt (farang), så 10 dager med ferie. I dag var barnet på skolen, men resten av uken tar h*n fri da barnet og mor skal på ferie.

14 dager før høstferien i fjor var barnet borte fra skolen i 4 dager. Så kom høstferien med fri i 7 dager og uken etter den, var mor og barn en uke på ferie.

Eller vinterferien i år som varte en uke, uken etter var barnet borte halve torsdag og hele fredag fordi mor og barn skulle på hyttetur. Og uken etter det igjen lå barnet på sykehus i 5 dager pga mageproblemer.

Jeg forstår at sykdom kan man ikke gjøre så mye med mtp fravær, men ferier og turer flere ganger for året er ikke en nødvendighet. Barnet har mer enn nok å ta igjen av skolearbeid, så hvorfor utsette barnet for masse ekstraarbeid? Er ikke bitter eller noe. Men jeg mener at siden barnet har så mye fravær fra før, er det ikke nødvendig å reise på plenty turer utenom skoleferiene. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Anonymous poster hash: 3b7fb...77d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke på bærtur, det er det mor som er.

Hvis et barn er mye borte fra skolen pga helsemessige utfordringer, må ferier og moroturer vike, og det bør mor forstå.

Anonymous poster hash: e49f9...221
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig at skolen godkjenner fri når barnet har mye fravær og henger etter.

Anonymous poster hash: bf64c...6ba

• Liker 2
Skrevet

Kanskje fordi livet til ungen er rimelig shitty og disse turene hjelper på humøret. Om det står så ille til med ungen at det blir så mye fravær pga helsa. Så kanskje ikke ungen lever spesielt lenge, eller kan gjøre stort senere i livet uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi livet til ungen er rimelig shitty og disse turene hjelper på humøret. Om det står så ille til med ungen at det blir så mye fravær pga helsa. Så kanskje ikke ungen lever spesielt lenge, eller kan gjøre stort senere i livet uansett.

Helt enig i dette!

Dette barnet har det helt sikkert ikke lett, og da kan disse turene være akkurat hva han/hun trenger.

Ikke vet vi heller hvilke sykdommer det gjelder, men det finnes flere tilstander hvor man faktsisk blir friskere av å komme til ett varmere klima.

Også er det jo det økonomiske aspektet. En alenemor? har antagelig ikke råd til å reise i skoleferien fordi dette er helt hinnsides dyrt, og må da reise utenom.

Det kommer jeg til å gjøre også når mine begynner på skolen. Man kan jo få to ferier for sammen prisen som en ferie i skoleferien....

Anonymous poster hash: 7727a...798

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger vel av en hel haug faktorer. Hjelper det på noen måte på sykdommen å reise på tur? Enten fysisk eller psykisk? Er barnet friskt nok til at det skal vokse opp, ta en utdannelse og få jobb etterhvert? Kommer det til å leve til det er 85 år som oss andre, eller har det kortere forventet levealder? Klarer det seg greit på skolen? Etc etc.

Anonymous poster hash: be7fe...fba

AnonymBruker
Skrevet

Men å ta igjen masse skolearbeid er sikkert godt for humøret og koselig for barnet da, eller? Det står jo det i HI at barnet må gjøre.

Utrolig hvor liten respekt mange har for skolearbeidet. Jeg regner med at barnet ikke er livstruende sykt, da blir situasjonen en annen, men å ta seg fri i hytt og pine fordi det er godt for humøret og billigere for foreldrene???! Virkelig?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Et barn har en kronisk sykdom som gjør at h*n har mye fravær fra skolen. Både pga sykdom, oppfølging fra lege og sjekk på sykehus. Uken før påskeferien var barnet sykt (farang), så 10 dager med ferie. I dag var barnet på skolen, men resten av uken tar h*n fri da barnet og mor skal på ferie.

14 dager før høstferien i fjor var barnet borte fra skolen i 4 dager. Så kom høstferien med fri i 7 dager og uken etter den, var mor og barn en uke på ferie.

Eller vinterferien i år som varte en uke, uken etter var barnet borte halve torsdag og hele fredag fordi mor og barn skulle på hyttetur. Og uken etter det igjen lå barnet på sykehus i 5 dager pga mageproblemer.

Jeg forstår at sykdom kan man ikke gjøre så mye med mtp fravær, men ferier og turer flere ganger for året er ikke en nødvendighet. Barnet har mer enn nok å ta igjen av skolearbeid, så hvorfor utsette barnet for masse ekstraarbeid? Er ikke bitter eller noe. Men jeg mener at siden barnet har så mye fravær fra før, er det ikke nødvendig å reise på plenty turer utenom skoleferiene. Eller er jeg helt på bærtur nå?Anonymous poster hash: 3b7fb...77d

Du er på bærtur som mener noe om dette så fremt du ikke er barnets foresatte som er med på å be barnet så mye fri, eller barnets lærer eller rektor som innvilger det.

Anonymous poster hash: 00bf9...665

AnonymBruker
Skrevet

min samboer hadde kreft i skolealder. Han fikk denne friheten, eller rettere sagt foreldrene.

Kreften kom tilbake da han var i 20-årene, året etter døde han.

Han lå ikke på dødsleiet og fortalte meg om hvor glad han var for alle minnene med skolearbeid, for å si det mildt.

Anonymous poster hash: 8b385...2fe
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at barnet ikke er livstruende sykt, da blir situasjonen en annen, men å ta seg fri i hytt og pine fordi det er godt for humøret og billigere for foreldrene???! Virkelig?

Du burde egentlig ikke regne med verken det ene eller det andre. Barnet er sykt og du har ikke innblikk i situasjonen. Du har ikke noe grunnlag til å vite om det de gjør er bra eller ikke. La det ligge, dette er opp til dem.

Dette høres kanskje kvasst ut, men det virker ikke som om du har vært bort i langvarig og/ eller alvorlig sykdom? Det er en grunn til at voksne som blir syke i ferier får "ny" ferie når de er friske igjen. Men har ikke ferie og moro når man er syk, da er man syk. Og jeg kan love deg at det å være syk er verre enn en dag på jobb eller skole.

Anonymous poster hash: 09c4f...56f

Skrevet

Er vel ganske vesentlig hvilken sykdom det er snakk om.

Kanskje barnet trenger mer ferie enn andre (og sykehusopphold er ikke ferie).

Kanskje ikke barnet følger samme undervisningsplanen som resten av elevene, kanskje det dermed ikke er så mye å ta igjen. Kanskje de har fått med oppgaver som de gjør på sykedagene og i feriene.

Kanskje barnet ikke kommer til å få seg jobb når han blir voksen, men likevel har nytte av å gå på skolen, men da ikke er pokka nødt å få med seg alt av pensum andre trenger i videre utdanning og yrkesliv.

Altså - ganske vesentlig hvilken sykdom, og hvor alvorlig det er.

Hadde synes det var veldig rart om rektor hadde sagt ja til så mye ekstra ferie hvis det ikke var et spesielt tilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde egentlig ikke regne med verken det ene eller det andre. Barnet er sykt og du har ikke innblikk i situasjonen. Du har ikke noe grunnlag til å vite om det de gjør er bra eller ikke. La det ligge, dette er opp til dem.

Dette høres kanskje kvasst ut, men det virker ikke som om du har vært bort i langvarig og/ eller alvorlig sykdom? Det er en grunn til at voksne som blir syke i ferier får "ny" ferie når de er friske igjen. Men har ikke ferie og moro når man er syk, da er man syk. Og jeg kan love deg at det å være syk er verre enn en dag på jobb eller skole.

Anonymous poster hash: 09c4f...56f

"Regne med" som i at TS ville skrevet det i HI hvis barnet hadde en livstruende eller svært alvorlig sykdom, fordi det er soleklart at det i slike tilfeller kan være helt riktig å prioritere helt andre ting enn skolearbeid. Tror du skal lete veldig lenge etter den personen som synes eksamen er viktigere enn å oppleve noe fint det siste leveåret sitt, for eksempel.

Men hvis vi skal forholde oss til saksopplysningene som kommer fram i HI, så synes jeg det virker som en tvilsom prioritering jo. Det må være lov til å mene. Det er ikke slik at fordi et barn er sykt, så tar foreldrene automatisk gode valg, eller?

Jeg har heldigvis ikke hatt et livstruende sykt barn selv, men klart vi har hatt alvorlig/langvarig sykdom i familien. Det har vel de fleste?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er mitt tantebarn. Ikke en livstruende sykdom, men trenger tett oppfølging daglig. Spesielt mens barnet er lite ennå. Kommer til å fungere helt fint i arbeidslivet for den som lurte på det. Akkurat disse turene er ikke av helsemessige årsaker. De har vært til sydligere strøk en gang, den turen fikk de dekt og tok den i høstferien. Det er alle disse "småturene" jeg og flere i familien reagerer på. Det er rett som det er at de tar en storbyferie halve uken, bare for at de skal kose seg som søsteren min sier. Andre folk har da ikke tid og råd til mange turer for året de heller?! Barnet må uansett ta igjen skolearbeidet for alt fraværet.

Da søster og barnefar var sammen så var de aldri på turer med barnet. Bortsett fra vanlige ferier. Noen av oss i familien har en teori om at hun drar med barnet på turer for å være bedre enn eksen. Syns det blir for dumt at det går på bekostning av barnet. Vi har prøvd og tatt det opp med henne, men hun blir bare sur og sier at hun fortjener å dra på tur. Barnet selv har sagt at det blir for mye skolearbeid på en gang... jeg vet ikke, blir bare oppgitt.

Anonymous poster hash: 3b7fb...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og sykdommen er...?

Anonymous poster hash: 3a047...492

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du er moren og har full innsikt i barnets sykdom (du er barnets tante, på morsiden eller farsiden?) så synes jeg ikke du skal ha så bastante meninger.

Kronisk sykdom til barn, selv om det ikke er livstruende, er slitsomt og vondt nok til et barn. Mye fravær og hyppige sykehusinnleggelser gjør noe med livskvaliteten. Jeg skjønner godt at mor velger å bruke tid og penger på å ta med barnet på miniferier til storbyer og lengre turer til varmere strøk. Det gir barnet positive opplevelser, som det sikkert har godt av for å holde ut de trasige hverdagene.

Antar at barnet fortsatt er på barneskolenivå, og det er da mor har anledning til å gjøre noe sånt siden fravær ikke er like tellende som på Vgs-nivå.

Det er ikke nødvendigvis disse turene som gjør at barnet kanskje henger etter faglig, men den kroniske sykdommen.

Hilsen mor til et sykt barn som også har mange sykehusinnleggelser og fravær bak seg, og som også kommer til å ha det i fremtiden.

Anonymous poster hash: 9861d...bcf
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...