Gå til innhold

Er du nøye under matlaging?

Anbefalte innlegg

Gjest Zara*
Skrevet

Jeg passer på å ikke ta på kyllingen med fingrene, bruker ikke samme kniv og fjøl til grønnsaker og kylling, og vasker hendene ofte underveis.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhodet ikke nøye. Ser absolutt poenget med å være nøye når man jobber på kjøkken og skal servere mat til andre, men på mitt eget private kjøkken der jeg kun lager mat til meg selv blander jeg fritt (men sørger for å vaske alt grundig før det settes bort). Spiser for øvrig ikke kjøtt og slipper derfor problemet med dritt på kylling o.l.

Anonymous poster hash: 2b9c8...f49

Skrevet

Sånn passe. Bruker ny kniv og fjøl eller vasker dersom jeg skjærer kjøtt først, men om grønnsakene kuttes først så bruker jeg det samme på kjøttet, hvis det ikke har vært noe jord på dem. Skjærer jeg løk så vasket jeg før jeg bruker det på noe annet. Alt som berører kylling vaskes ekstra godt. Vasker hender før, en del underveis og etterpå. Men et kjøkken trenger masse fjøler og kniver :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt skal varmebehandles er jeg ikke så nøye på det. Men passer på at grønnsaker som blir til overs(altså som ikke skal varmebehandles der og da) ikke er i kontakt med rått kjøtt.

Kylling er jeg noe mer nøye med, den behandler jeg helt for seg selv og putter fjøl og kniv i oppvaskmaskinen og vasker benken før jeg finner fram grønnsaker.

Grønnsaker til salat har jeg heller ikke i kontakt med rått kjøtt, enten skjærer jeg den opp før rått kjøtt, eller så tar jeg ny fjøl og kniv.

Anonymous poster hash: 7844a...b08
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg er nok sånn mellom-rigid tror jeg.

En pen samling kniver (hver til sitt bruk, men noen brukes oftere enn andre), flere skjærefjøler, men snur ofte den ene om jeg har skåret noe som ikke slipper ut mye væske.

Skjærer alltid grønnsaker og/eller frukt først, snur fjølen og bytter kniv, skjærer kjøtt/fisk/fjærfe.

Spiller slik sett ingen rolle for behandlingen om alt skal varmebehandles eller går f.eks. i en kyllingsalat (med ferdig stekt kylling).

Mye har nok kommet med hjemmefra på ren automatikk siden min mor er kokk :)

Kniver vaskes i glovarmt vann og med såpe, tørkes for hånd og henges opp igjen på magnetlisten.

Skjærefjøler i treverk vaskes i glovarmt vann med såpe, skylles i glovarmt vann, tøkes og stilles på høykant til slutt-tørk.

Skjærefjøler i plast åker inn i oppvaskmaskinen på full temeratur program.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Skjærer alltid grønnsakene først, men snur gjerne fjøla rundt og skjærer kjøtt/fisk på andre siden.

Skrevet (endret)

Nope. Så lenge alt skal varmebehandles er det helt greit å bruke samme kniv og fjøl til alt. Salat blir noe annet. Da skifter jeg kniv og fjøl. Bruker de tynne plastskjærebrettene fra Ikea.

Endret av KG dama
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare én god kniv, men flere fjøler. Jeg begynner med grønnsakene, og skjærer opp alt med samme kniv på samme fjøl. Så vasker jeg gjerne kniven og fjølen, og skjærer kjøttet. Jeg bytter evt fjøl, men har jo bare den ene kniven. Er nøye med håndvask mellom de ulike tingene.

Så lenge det er rå ting man skjærer opp, og det skal varmebehandles, så er det jo ikke så nøye.. Det er det å skille mellom ferdigstekt/kokt og rått som er viktigst.

Anonymous poster hash: 9d99e...898
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjærer grønnsaker først eller bruker separat utstyr. Fint at du tar med deg det du har lært.

AnonymBruker
Skrevet

Å ha en fjøl til kjøtt/fisk og en til resten er da normalt. Men grunnen til å ha en fjøl til kjøtt og en til fisk forstår jeg ikke. Enten skal begge deler i samme gryte. Eller så er fjølen nyvasket. Om jeg kapper sushi er den nyvasket.

Heller ikke forstår jeg begrepet "sjampignong-fjøl". :klo: Er dette for å unngå feks løksmak på sopp? Personlig synes jeg sopp tar opp lite smak og kapper den på grønnsaksfjøla.

Kjøtt og fisk og grønnsaker kapper jeg med en kniv. Selvsagt enten i riktig rekkefølge eller med vask mellom. Det er en god kniv, men drømmen er en asiatisk kniv med god egg, ikke desse småeggene som stadig må slipes som europeiske kniver har.

Anonymous poster hash: b78cd...e0d
Gjest Ennasus
Skrevet

Sånn passe. Vasker alltid hendene først, og etter å ha tatt i rått kjøtt.

Kutter som regel grønnsakene først, og bruker samme fjøla til kjøttet uten å vaske. Hvis jeg tar kjøttet først så vasker jeg fjøla og bruker motsatt side.

Bruker som regel to forskjellige kniver på kjøtt og grønnsaker (fordi jeg har to like), men hender også at jeg bare vasker den ene og bruker opp igjen.

Hvis all maten skal varmebehandles er jeg ikke såå nøye på vasken som hvis jeg skal lage salat, eller det blir igjen grønnsaker osv.

Gjest The damned
Skrevet

Jeg pleier å skjære opp grønnsaker først og så kjøtt/fisk.

Har bare to fjøler, så noen ganger bruker jeg begge og andre ganger vasker jeg den før jeg skjærer kjøtt/fisk.

Kniven vasker jeg før jeg bruker den til kjøtt/fisk eller etter noe som er grisete.

Er ekstra nøye hvis det er kylling, men det spiser vi sjeldent.

Jeg har jobbet på flere storkjøkken, og der var det ikke slik at vi hadde egne kniver og skjærebrett til ulike matvarer. Men var mer sånn at man kun holdt på med en type matvare om gangen, og vasket utstyret og stasjonen før man satte i gang med noe nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...