Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Ei venninne så rart på meg da hun så at jeg brukte tre skjærefjøler, og tre kniver under matlaging. Hun mente jeg fyller opp vaskemaskinen unødvendig... Jeg har gått resturant og matfag for noen år siden, og der lærte vi om kryssforurensing og slikt. Det å bruke separat fjøl og kniv for grønnsaker, kjøtt og fisk gjør jeg nå automatisk... For eksempel; Bacon - egen fjøl og kniv. har en egen "Bacon kniv" som jeg skylder i glovarmt vann og vasker for hånd etter hver andre gang. Sjampinjong - egen fjøl og kniv (igjen, egen sjampinjong kniv) Div. kjøtt - egen fjøl og kniv (egen kniv). Må sies at jeg bruker forskjellige kniver til forskjellige ting fordi jeg har mange kniver, fikk en del i julegave Så det har på en måte bare blitt en vane å bruke de to knivene til samme tingene, og to kniver som brukes til forskjellige kjøttprodukter, alt etter hva som skal skjæres og hvor stor kniv som skal brukes. Har også egen smør-kniv og egen "åpne opp ting"- kniv (som kjøttdeig for eksempel). Fjølene brukes en gang så vaskes de i maskinen, knivene blir vasket/skylt etter bruk. Har også en haug med skjærefjøler, igjen, julvegaver har 5 stk jeg ikke bruker og aldri brukt, og 4 jeg bruker Er det andre som gjør det slik?
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Må legge til, hendene vaskes i mellom hvert "produkt", for eksempel bacon, kjøttdeig, sjampinjong, grønnsaker osv. Er ganske nøye med håndhygienen, men det går på autopilot.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Kan bruke samme fjøl/kniv til kjøtt etter at jeg har skåret grønnsaker, men aldri omvendt. Har bare en fjøl og en kniv.. Anonymous poster hash: 2b834...377 2
Neket Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Om alt skal i samme panne ser jeg ikke helt poenget med å bruke forskjellige fjøler og kniver? 2
Gjest chisandra Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Det høres i overkant ut for meg, regimet ditt.
belle_ Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Det kommer an på, om alt skal stekes/kokes så er jeg ikke så nøye da bakteriene drepes i prosessen. Men om jeg lager salat og skal skjære kylling så bruker jeg to skjærefjøler eller tar salaten først. 3
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Det høres i overkant ut for meg, regimet ditt. Når jeg leser over det en gang til så høres det helt sinnssykt ut Men det går liksom på autopilot, tenker egentlig ikke noe over det.
Kragebein Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Nei, jeg bruker en fjøl og en kniv, men jeg vasker begge godt dersom jeg skal kutte opp forskjellige ting. Håndhygiene jeg er nøye på, vasker hendene ofte når jeg lager mat (og ellers, for så vidt). 1
bruker_K Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 dette var litt mye synes jeg.. Har alltid brukt en fjøl, i verste fall to. vasker kniven hvis jeg foreksempel skjærer kylling, og så grønnsaker etterpå. Har ALDRI blitt matforgiftet så tror jeg gjør noe riktig
Edie Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 (endret) Har tre skjærefjøler. En til kylling, en til kjøtt og en til grønt. To kniver. En til kylling og en til alt annet. (Som selvfølgelig vaskes mellom hver ulike matgruppe) Trodde jeg hadde mye styr og systemer, men du er nok hakket verre. Kyllingfjæla og kniven vikes det aldri fra, og brukes aldri til noe annet. Endret 7. april 2015 av Edie
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #11 Skrevet 7. april 2015 Jeg er student med knøttelite kjøkken og lite utstyr, så jeg bruker bare en kniv og et skjærebrett til alt. Jeg skjærer ofte grønnsakene opp først, og så kjøtt etterpå. Dersom rekkefølgen er omvendt, så vasker jeg alltid kniven og skjærebrettet etter at kjøttet har vært i kontakt med det. Vasker alltid ekstra nøye når jeg har brukt rå kylling, bare fordi jeg har hørt at det kan være veldig farlig. Gleder meg til å få et skikkelig kjøkken med oppvaskmaskin. Anonymous poster hash: 0b96a...eb4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #12 Skrevet 7. april 2015 Fjøler og kniver til rå fisk og kjøtt går rett på vask etter bruk. Ekstra nøye hvis det dreier seg om rå kylling. Ulike grønnsaker som skal varmebehandles hakkes på samme fjøl med samme kniv. Grønnsaker som ikke skal varmebehandles, feks sitronbåter til å presse over fisken, har egen fjøl og kniv. Anonymous poster hash: 2e754...194
FruHudson Skrevet 7. april 2015 #13 Skrevet 7. april 2015 Kylling har egen fjøl, kniven jeg skjærer kylling med vaskes før den brukes igjen. Ellers kutter jeg som regel grønnsaker før kjøtt, og jeg kan snu fjøla og bruke begge sider, feks en side til løk og en til salat.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #14 Skrevet 7. april 2015 3??? Hjelpes Neida. Jeg har også kun en fjøl. Jeg begynner alltid med grønnsaker, så kjøtt/fisk/fugl. Og bruker samme kniv på alt. Fjøl og kniv vasker jeg grundig hver eneste gang. Aldri blitt syk av det. Antar det blir annerledes på restaurant da det lages mye mat til mange mennesker. Noe som krever orden og ekstra hygiene. Tenk om noen glemmer å vaske kniv eller fjøl før de kutter opp diverse kjøtt? Anonymous poster hash: 316aa...b83
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #15 Skrevet 7. april 2015 Må tilføye at jeg kun bruker trefjøl. Plastfjøler er noe skjit. Anonymous poster hash: 316aa...b83 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #16 Skrevet 7. april 2015 Jeg har 3 plastfjøler, en til kjøtt, en til fisk, og en til grønnsaker. Kan bruke samme kniv, men den vaskes fra en matsort til neste. Samme med hendene. Plastfjølene er i oppvaskmaskinen 2 ganger i uka, så jeg er ganske trygg på dem. Anonymous poster hash: d9b2a...f5c
Gjest Eiss Skrevet 7. april 2015 #17 Skrevet 7. april 2015 Jeg gjør likedan, man skal alltid bruke forskjellige fjøler og kniver hvis man ikke skal varmebehandle alt. Men det er en så inngrodd vane for meg at selv når jeg woker, bruker jeg to fjøler, en til kjøtt og en til grønt. Vasker også hendene veldig nøye og ofte når jeg håndterer rått kjøtt eller grønt med jord på.
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #18 Skrevet 7. april 2015 Må nevnes at bacon har egen fjøl og kniv, for den fjølen sklir ikke og kniver er skarp og stor. Noen ganger kan jeg snu fjøla og legge kjøtt på den, andre siden brukes til sjampinjong.
Cata Skrevet 7. april 2015 #19 Skrevet 7. april 2015 Det kommer an på, om alt skal stekes/kokes så er jeg ikke så nøye da bakteriene drepes i prosessen. Men om jeg lager salat og skal skjære kylling så bruker jeg to skjærefjøler eller tar salaten først. Samme metode bruker jeg. (Men har faktisk en skjærefjøl som konsekvent brukes til kjøtt og fisk, og en annen som konsekvent brukes til grønnsaker.)
Biloba Skrevet 7. april 2015 #20 Skrevet 7. april 2015 Jeg kutter oftest grønnsaker først, da kan jeg bruke samme kniv og fjøl til kjøtt etterpå og sparer oppvask. Det gjør jeg vanligvis også selv om alt skal varmebehandles. Jeg vasker hender og bytter utstyr hvis jeg må gå fra f.eks kjøtt til grønt og salat. I hjemmekjøkkenet vet en jo hva en har brukt redskapene til, de blir ikke brukt flere ganger til flere operasjoner over lengre tid utover kvelden, og de går i oppvaskmaskinen når middagslagingen er over. Jeg har ekstra respekt for kyllingbakterier. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå