AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Vi stoppet ved et vakkert gult hus i Fredrikstad en gang og spurte eierne etter fargen. Til svar fikk vi at dette var nok sommergul 56 (2455 Y16R). På Jotun sine sider dukker denne fargen opp, men det er overhodet ikke noe fint gul, mer et skittent brungult med innslag av grå: http://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/exterior/ Skal vi tro at det er rett farge da? Det vi er ute etter er egentlig en slags "vegvesengul". Jeg har jobbet litt med de innimellom og vet de har en håndbok for ALT. Men selve fargekoden på vegskiltgul finner jeg ikke...noen som har et tips her? En blanding av "Mystical Miramas" eller "Mystical Grasse" kan også være aktuell:http://nordsjoidedesign.no/kulortest/?gclid=CP2ytenJ5MQCFULJtAodARcACA Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 1
Auri Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Husk at farge på skjerm aldri er lik den reelle malingsfarger. Selv papirprøvene på butikken er ikke lik den endelige fargen. Det er andre faktorer som spiller inn også; hvor lenge det er siden det ble malt (enkelte pigmenter kan blekne med tiden, som endrer fargen), hvordan lyset var den aktuelle dager osv (farge ser forskjellig ut ann på tid på døgnet, om det er overskyet, sol osv.), hvordan omgivelsene er (husfarger ser annerledes ut på denne tiden av året hvor alt er grått og brunt rundt, da ser farger klarere og sterkere ut, mens når det er masse grønt rundt om to måneder blir fargen annerledes igjen). Det beste dere kan gjøre er å kjøpe prøver på farger som i det området dere ønsker, og finne noe løsplank. Mal hver plankebit i en farge, sett opp mot veggen dere oftest ser huset fra, og observer de i hvertfall en ukes tid. På jernia har de lapper på hele NCS-systemet. De er gjerne gjemt i et liten metallkommode rundt der hvor fargeprøver står, der skal alle mulige fargkomboer finnes, større utvalg enn de har fremme på veggen som regel. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Håndboken som omhandler statens vegvesens visuelle profil, ligger her: http://www.vegvesen.no/_attachment/685176/binary/1023475?fast_title=Håndbok+R902+Designhåndbok%2Fvisuell+profil+for+Statens+vegvesen.pdfAnonymous poster hash: 40db0...d08 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #4 Skrevet 8. april 2015 Du er min helt, AB! Jeg ser denne med planker, prøvemaling og alt det der. Men...vil vi noensinne komme i gang med å male huset? Ting tar tid, og vi er en småbarnsfamilie uten besteforeldre i nærheten. Alt av vedlikeholdsgjøremål, jobbene, hele hverdagen blir en rar smørje som forsvinner i intet på et blunk: Har det vært vinter egentlig? Jeg er så smått i gang med vinteroppussing inne, og burde allerede ha begynt med å skrape huset. Det er til å bli gal av. Det er derfor vi kommer til å hoppe over prøver. Jeg har forsøkt å formidle til min kjære at selv om fargen på huset ikke uttrykker 100% hvem vi er og vil være, så kommer vi til å overleve. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 1
Auri Skrevet 8. april 2015 #5 Skrevet 8. april 2015 Jeg ville aldri i livet satt igang med å male et helt hus uten å teste fargen minst en gang. Vi skal male en 60 kvadrat leilighet nå, og har forkastet fire farger allerede, farger vi var helt sikre på utifra prøvene at kom til å være perfekte. Men når de kom opp på veggen her og vi så de i et par døgn i forskjellige lysforhold, ble de forkastet en etter en. Å kjøpe inn 30+ liter maling for så å oppdage når man starter første strøket at fargen ikke var noe særlig likevel... Jaja, om du har de pengene å kaste bort, så er jo det fint det. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #6 Skrevet 8. april 2015 Takk for gode råd altså, men tanken er da heller å være litt misfornøyd enn å "kaste bort" 30 liter. Men vi får se...saken er ikke ferdig kokt ennå. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1
HvittHus Skrevet 8. april 2015 #7 Skrevet 8. april 2015 Du er min helt, AB! Jeg ser denne med planker, prøvemaling og alt det der. Men...vil vi noensinne komme i gang med å male huset? Ting tar tid, og vi er en småbarnsfamilie uten besteforeldre i nærheten. Alt av vedlikeholdsgjøremål, jobbene, hele hverdagen blir en rar smørje som forsvinner i intet på et blunk: Har det vært vinter egentlig? Jeg er så smått i gang med vinteroppussing inne, og burde allerede ha begynt med å skrape huset. Det er til å bli gal av. Det er derfor vi kommer til å hoppe over prøver. Jeg har forsøkt å formidle til min kjære at selv om fargen på huset ikke uttrykker 100% hvem vi er og vil være, så kommer vi til å overleve. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 Du har ikke tenkt å male et helt hus i denne fargen? 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #8 Skrevet 8. april 2015 Jau, det er det som er tanken. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1
HvittHus Skrevet 8. april 2015 #9 Skrevet 8. april 2015 (endret) Jau, det er det som er tanken. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 Da håper jeg dere bor midt i skogen uten en eneste nabo. For ellers er det å be om nabokrangel. Denne fargen ville vel være en AAFK-supporters våte drøm, men knapt mange andres. Og så kan jeg tilføye at en slik svært skarp farge falmer fort, så dere må påregne maling mye oftere enn feks hvit eller grå. Endret 8. april 2015 av zellica
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #10 Skrevet 8. april 2015 Det er jo rikelig med saftig gule hus som er fine og skarpe lenge? Anonymous poster hash: c3cc7...3e1
HvittHus Skrevet 8. april 2015 #11 Skrevet 8. april 2015 Det er jo rikelig med saftig gule hus som er fine og skarpe lenge? Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 Vi har hatt klar gul farge på huset selv, og i solveggen falmet den etter bare to år. Nå har vi hvitt og slipper med å vaske huset en gang hver vår. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #12 Skrevet 9. april 2015 Håndboken som omhandler statens vegvesens visuelle profil, ligger her: http://www.vegvesen.no/_attachment/685176/binary/1023475?fast_title=Håndbok+R902+Designhåndbok%2Fvisuell+profil+for+Statens+vegvesen.pdfAnonymous poster hash: 40db0...d08 Null problem, noen år i vesenet har tydeligvis ikke vært forgjeves. Må innrømme at jeg aldri i verden ville malt huset mitt i denne fargen, så jeg vil henge meg på de som anbefaler et malingsstrøk på en plankebit. Hvorfor ikke vurdere flere farger mens huset skrapes? Da unngår du så langt det går å male huset to ganger - som er enda mer tidkrevende enn å male en gang! Anonymous poster hash: 40db0...d08
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #13 Skrevet 9. april 2015 Du er min helt, AB! Jeg ser denne med planker, prøvemaling og alt det der. Men...vil vi noensinne komme i gang med å male huset? Ting tar tid, og vi er en småbarnsfamilie uten besteforeldre i nærheten. Alt av vedlikeholdsgjøremål, jobbene, hele hverdagen blir en rar smørje som forsvinner i intet på et blunk: Har det vært vinter egentlig? Jeg er så smått i gang med vinteroppussing inne, og burde allerede ha begynt med å skrape huset. Det er til å bli gal av. Det er derfor vi kommer til å hoppe over prøver. Jeg har forsøkt å formidle til min kjære at selv om fargen på huset ikke uttrykker 100% hvem vi er og vil være, så kommer vi til å overleve. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 Siterte visst meg selv, skulle jo sitere deg, AB! Anonymous poster hash: 40db0...d08
AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #14 Skrevet 9. april 2015 Det er jo rikelig med saftig gule hus som er fine og skarpe lenge? Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 Men den er jo ikke gul, den er oransje? Anonymous poster hash: ea78b...4d0 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #15 Skrevet 10. april 2015 Mørkegul...oransje - de er nå beslekta, og poenget er uberørt av det. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #16 Skrevet 10. april 2015 Det ble Jotun sin "sommergul" med maling Butinox (12 års garanti). Den ansatte i butikken mente at Drygolin og alle andre oljemalinger vil blekne ganske fort - i tråd med kommentaren over - men at Butinox har denne garantien på både farge og glans. Brukte samme type maling på naustet og det har holdt seg fint. Så vi får se...takk for rådene! ...og Vegvesenfargen (som etter min mening er en klar gulfarge - bare å følge med langs veien, hehe) trenger en spesiell base som bare finnes til lakk, visstnok. Da har vi det. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1 1
johanisak Skrevet 23. juni 2015 #17 Skrevet 23. juni 2015 Vegvesenets designhåndbok angir, som nevnt før i denne tråden, fargene i masse koder. For at disse fargekodene skal kunne brukes for maling, må de konverteres til et såkalt NCS fargekodesystem. For å få laget maling med denne fargen, må man vite den såkalte NCS koden. Et kurant verktøy for å finne NCS-kodene, som malingsbutikker trenger, er: http://www.ncscolour.com/en/design-architecture/work-digitally-with-ncs/ncs-navigator/ Med den kom jeg fram til denne: Gult: NCS S 0580-Y10R Oransje: NCS S 0585-Y30R PS: Det anbefales å ha fargekalibrert dataskjerm når man skal finne de nøyaktige fargene. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #18 Skrevet 23. juni 2015 Takk for godt innspill! Fargen fungerer bare på lakkbasis, dessverre. Vi har malt i sommergul og er veldig fornøyde. Anonymous poster hash: c3cc7...3e1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2015 #19 Skrevet 23. juni 2015 Har også sommergul fra Jotun. Samme fargekode. Liker den godt. Anonymous poster hash: d805b...11c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2024 #20 Skrevet 23. april 2024 Hei! Noen erfaringer med bleking på denne?😊 Anonymkode: c4ec5...b98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå