Gå til innhold

slutte å sove på dagen-når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 22 måneder. I det siste har hun enkelte dager bestemt for at hun ikke vil sove på dagen. Synes dette er så tidlig? HVilke erfaringer har dere?Forstår jo at det er individuelt hvor mye søvn de trenger,men greit å høre litt om andres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De pleier å slutte med nap når de er rundt 3 år, så det var litt tidlig.

Men prøv å heller slappe av litt med henne, eller legge henne tidligere om kvelden.

Tror ikke det er så farlig. Kanskje om bare en uke vil hun ha nap igjen :)

Skrevet

Lillemann sluttet når han var 2 sånn ca. Vil hun ikke sove så la henne slappe av på sofaen litt, les en bok med henne eller noe.

Skrevet

Sønnen min sluttet å sove på dagen da han var to år. Han har alltid hatt lite søvnbehov, så det er nok en sammenheng der.

Gjest lilletroll
Skrevet

Datteren vår var 15 mnd......

Skrevet

Det kommer også an på hva hun gjør i løpet av dagen. er hun hjemme og koser seg med mamma eller er hun i et hektisk barnehagemiljø...?

Skrevet
Det kommer også an på hva hun gjør i løpet av dagen.

Sønnen min sluttet å sove på dagen da han var to år. Han har alltid hatt lite søvnbehov' date=' så det er nok en sammenheng der.[/quote']

:Nikke:

Dette avgjør det meste av mengden søvn et barn har behov for io løpet av en dag.

Vesla sluttet gradvis å sove hjemme i helger og ferier i perioden mellom 15 og 18 måneder. I barnehagen er hun i ferd med å slutte nå, 2 år gammel.

Det er vanlig at barn slutter å sove på dagtid en gang mellom 1-3 år. Etter den tid er det mange som har behov for litt hvile. La henne sove når ho trenger det,- og vil. Så kan ho være oppe de andre dagene. Og blir ho for grinete går det ann å legge henne litt tidligere om kvelden, som en overgang :wink:

Skrevet

Dersom hun går i barnehage er det lurt at personalet får litt frihet i forhold til hennes soving. En ser ofte barn som enten tvangssoves eller tvangsdepriveres, og det er ikke spesielt heldig. Hos oss har vi flere barn i to tre års alderen som vi "ser an" og det funker veldig bra.

Skrevet

Takk for svar. Ja hun går i barnehage og der er det visst aldri noe problem med å legge henne - sovner på et blunk..

etter dagen i går uten soving presterte hun å sovne minst en time før normalt om kvelden og sove en og en halv time lenger enn hun pleier om morgenen...Trodde dermed at hun var skikkelig uthvilt og dermed heller ikke ville sove idag. Men hun har vært grinete trøtt i hele formiddag og sovnet uten et mukk da jeg la henne :o

Jaja, får vel bare ta en dag av gangen når det gjelder tilværelsen med en nesten-to-åring :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
De pleier å slutte med nap når de er rundt 3 år, så det var litt tidlig.

quote]

Det var da fælt så bombastisk!

Mine barn har pleid å slutte ved pluss/ minus toårsalderen.

Som du sier, trådstarter - en dag av gangen. Overgangen kan være tøff, en dag sover de ikke, for å så å bli utslitte neste dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ungen slutter å sove på dagen når han/hun er klar for det.

Finnes ingen fasit på det da veit du.

Les ungen din litt bedre så finner du ut dette litt bedre med tiden.

Skrevet

Min sønn var 2 år og min datter ca. 1 1/2 år når de sluttet å sove middag.

Til tider kunne det bli litt slitsomt, fordi barna var jo så trøtt, men ville ikke sove. Jeg la dem derfor i ni tiden, og da sov de til 7-8 om morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...