AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Jeg har en venn som har fått målt for stort trykk i øynene og at synet er betraktelig dårligere. Det er lang tid i helsevesenet og han er veldig redd for å miste synet. Jeg har prøvd å google for å se om det var noe han kunne gjøre selv for å prøve å redde synet, og da dukker det opp Cannabis. Er det noen som har erfaring med trykk i øynene og cannabis? Ingen av oss som har peiling på hvordan vi eventuelt skal få tak i varen, men også det går det vel an å finne ut av... http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_%28medisin%29 Anonymous poster hash: f21ce...94b
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Jeg har en venn som har fått målt for stort trykk i øynene og at synet er betraktelig dårligere. Det er lang tid i helsevesenet og han er veldig redd for å miste synet. Jeg har prøvd å google for å se om det var noe han kunne gjøre selv for å prøve å redde synet, og da dukker det opp Cannabis.Er det noen som har erfaring med trykk i øynene og cannabis?Ingen av oss som har peiling på hvordan vi eventuelt skal få tak i varen, men også det går det vel an å finne ut av... http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(medisin) Anonymous poster hash: f21ce...94b Dette kan du bare glemme. Det kreves så høye doser at pasienten ikke kommer til å være til stede (og antagelig ikke vil klare å få i seg så mye heller), og dette er ikke medisinsk praksis noe sted i verden. Du skal ikke tro ukritisk på alt du leser. Samarbeid med fastlege og øyespesialist. Blir det kritisk, vil pasienten bli prioritert.Anonymous poster hash: 59b76...83e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Dette kan du bare glemme. Det kreves så høye doser at pasienten ikke kommer til å være til stede (og antagelig ikke vil klare å få i seg så mye heller), og dette er ikke medisinsk praksis noe sted i verden. Du skal ikke tro ukritisk på alt du leser. Samarbeid med fastlege og øyespesialist. Blir det kritisk, vil pasienten bli prioritert.Anonymous poster hash: 59b76...83e Takk, sånn blir det når man ikke har peiling. Han har fått brev om at det er fryktelig lang ventetid og er redd synet ryker. Temmelig vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: f21ce...94b
Gjest Caress Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Klarer ikke helt se for meg utbyttet han ville fått av noen jointer, men for all del, er jo verdt et forsøk. Skjønt jeg ville nok heller satset på å få ham til øyespesialist eller noe.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Bestemora mi brukte røykte cannabis i sine yngre tider pga grønn stær og forhøyet trykk inne i øyet. hun er nå ganske bra i øyet. Fikk beskjed av øyelege om at trykket var mindre. Anonymous poster hash: 58b49...d4c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Bestemora mi brukte røykte cannabis i sine yngre tider pga grønn stær og forhøyet trykk inne i øyet. hun er nå ganske bra i øyet. Fikk beskjed av øyelege om at trykket var mindre. Anonymous poster hash: 58b49...d4c Spennende! Det er jo en litt vanskelig sak i og med at denne vennen min ikke har noe på rullebladet og han er redd for miljøet. Men så er det dette synet som han er villig til å prøve å redde. Jeg skriver ut tråden senere til ham, så får han avgjøre selv hva han gjør. Tusen takk for svarene Anonymous poster hash: f21ce...94b
isbjørnungen Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Oppfølgning hos privat øyelege er jo en mulighet mens han venter på å komme til. Da kan de gjerne oppdage det dersom det skjer noen raske endringer el.
Gjest Lille-pus Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Har han noen muligheter til å benytte seg av fritt sykehusvalg? - jeg forutsetter nå at han alt er diagnostisert med grønn stær og det er ventetiden før operasjon som bekymrer ham.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Takk, sånn blir det når man ikke har peiling. Han har fått brev om at det er fryktelig lang ventetid og er redd synet ryker. Temmelig vanskelig situasjon. Anonymous poster hash: f21ce...94b Der jeg går på sykehuset er det og fryktelig lang ventetid, men så har vi noe som heter prioritert helsehjelp her i Norge. Det betyr at en går foran de som det ikke er så kritisk med og det er noe sånt som max 1 mnd ventetid. Hos meg har det aldri vært kritisk for meg der jeg går, men får likevel alltid prioritert helsehjelp og trenger ikke vente mer enn 2-3 uker. Anonymous poster hash: c7b1a...11d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 Har han noen muligheter til å benytte seg av fritt sykehusvalg? - jeg forutsetter nå at han alt er diagnostisert med grønn stær og det er ventetiden før operasjon som bekymrer ham. Ja, sånn er situasjonen. Han har prøvd fritt sykehusvalg, men ventetiden er det samme. Han har fått beskjed at det vil ta mellom 9 og 12 måneder før operasjon .Jeg viste ikke hvor ille det var og fant min kamerat i dyp gråt i dag. Det var vondt å se en voksen mann så redd. Anonymous poster hash: f21ce...94b
Gjest Lille-pus Skrevet 7. april 2015 #11 Skrevet 7. april 2015 Ja, sånn er situasjonen. Han har prøvd fritt sykehusvalg, men ventetiden er det samme. Han har fått beskjed at det vil ta mellom 9 og 12 måneder før operasjon .Jeg viste ikke hvor ille det var og fant min kamerat i dyp gråt i dag. Det var vondt å se en voksen mann så redd. Anonymous poster hash: f21ce...94b Om du ser her, under 'øyesykdommer nesten nederst på siden, så er det 2 uker i Tønsberg for poliklinisk behandling og 2 ukers innleggelse (jeg tok bare en lynrask sjekk). Men imellomtiden antar jeg han går til hyppige kontroller og drypper øynene med betablokker dråper for å redusere det indre trykket? Grå stær har normalt bortimot ett års ventetid, men det skader ikke øyet bare synsinntrykket og vil være tilbake til tidligere klarhet etter behandling...i motsetning til grønn stær. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #12 Skrevet 7. april 2015 Om situasjonen blir kritisk får han prioritert behandling. Han mister ikke synet om han klarer å følge opp sin egen situasjon, gå til jevnlige kontroller, bruke medisiner som forskrevet og straks melde fra ved endringer i situasjonen. Det finnes ikke dokumentasjon på at cannabis hjelper for dette uten helt urealistiske doser, som ville gi bivirkninger av en annen verden. Hvordan skulle vennen din dessuten komme frem til riktig dose på egen hånd? Han har vel ingen medisinsk eller farmakologisk kompetanse?Anonymous poster hash: 59b76...83e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #13 Skrevet 7. april 2015 Bestemora mi brukte røykte cannabis i sine yngre tider pga grønn stær og forhøyet trykk inne i øyet. hun er nå ganske bra i øyet. Fikk beskjed av øyelege om at trykket var mindre. Anonymous poster hash: 58b49...d4c Det er da ikke noe bevis for at det var cannabis som er årsak til bedringen? Hun har vel fått behandling for tilstanden samtidig?Anonymous poster hash: 59b76...83e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #14 Skrevet 7. april 2015 Jeg må spørre TS: skal kompisen din opereres som behandling? Om det hadde vært kritisk hadde han faktisk fått operasjon på dagen. Jeg tenker at det kanskje er lurt at kompisen din snakker med legen fordi det kanskje virker som om at han ikke har fått så mye informasjon Anonymous poster hash: c7b1a...11d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #15 Skrevet 7. april 2015 Tusen takk til dere alle . Lille-pus, jeg har skrive ut infoen du fant! Han har en tufs av en fastlege og jeg tror som flere etterhvert at det må være noe vennen min ikke har fått med seg. Han har alltid vært fryktelig redd for Grønn stær da flere i familien sliter med problemet, men jeg visste ikke at dagene hans er svarte pga dette. Jeg skal ringe fastlegen hans i morgen(har blitt spurt av min venn), han kjenner jeg og han står som en tinnsoldat for meg, måtte trekke inn fylkeslegen mot denne legen for noen år siden. Men det kan være at vennen min har lukket av når han hørte grønn stær..... Anonymous poster hash: f21ce...94b
Gjest Lille-pus Skrevet 7. april 2015 #16 Skrevet 7. april 2015 Min fornøyelse. Men.... fastlegen ! Hallo, de aller færreste fastleger har utstyr til å sjekke det som sjekkes bør ved glaukom (grønn stær). Fastlegen skal/bør spørre om det er grønn stær i familien og så henvise pasienten til øyelege. Dette er øyelegens område (mange optikere oppdager også tilstanden i forbindelse med måling av trykk i øyet ved tilpassning av linser og/eller briller er det nå standard siden det tar svært kort tid). Siden din venn har fått diagnostisert grønn stær (har han det?) så skal han jo henvises til jevning oppfølging hos øyelege, ikke følges opp av fastlegen. - og han skal få dråper som reduserer trykket. - jeg mener disse skrives ut av øyelegen, men det er jeg usikker på. Er det noe som går på halv 8 på et legesenter her?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #17 Skrevet 7. april 2015 Min fornøyelse. Men.... fastlegen ! Hallo, de aller færreste fastleger har utstyr til å sjekke det som sjekkes bør ved glaukom (grønn stær). Fastlegen skal/bør spørre om det er grønn stær i familien og så henvise pasienten til øyelege. Dette er øyelegens område (mange optikere oppdager også tilstanden i forbindelse med måling av trykk i øyet ved tilpassning av linser og/eller briller er det nå standard siden det tar svært kort tid). Siden din venn har fått diagnostisert grønn stær (har han det?) så skal han jo henvises til jevning oppfølging hos øyelege, ikke følges opp av fastlegen. - og han skal få dråper som reduserer trykket. - jeg mener disse skrives ut av øyelegen, men det er jeg usikker på. Er det noe som går på halv 8 på et legesenter her? han nektet å sende ham til spesialist veldig lenge. Denne legen liker ikke spesialister, vil selv! Anonymous poster hash: f21ce...94b
Gjest Lille-pus Skrevet 7. april 2015 #18 Skrevet 7. april 2015 (endret) han nektet å sende ham til spesialist veldig lenge. Denne legen liker ikke spesialister, vil selv! Anonymous poster hash: f21ce...94b Unnskyld ! Å nekte å henvise en pasient til spesialist innenfor pasientens sykdom er vel egentlig en sak for fylkeslegen og burde kunne føre til at tilladelse til å praktisere som lege ble inndratt. - så sier jeg det basert på hva du gjenforteller her, uten at jeg har sett legens beskrivelse eller har lest journal/epikrise for pasienten. Jeg tror det er slik at han må henvises til spesialist for å bli utredet på et dertil egnet sykehus med øyeavdeling, så dersom fastlegen sitter og biter seg fast og nekter å henvise videre med en slik diagnose så bør han vel finne seg en annen jobb. Det er ganske mange sykdommer hvor ikke fastlegen kan ha spesialistkompetanse, og hvor vedkommende ved behov for kirurgisk behandling heller ikke har tilstrekkelig eller korrekt utstyr. Er det kun denne ene fastlegen i kommunen? - eller finnes et privat legesenter hvor henvisningen til spesialist på sykehus kan organiseres? Alltid greit med en second opinion også tenker jeg siden din venn nå er helt på tuppa. Endret 7. april 2015 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #19 Skrevet 7. april 2015 Glaukom (grønn stær) skal følges opp av spesialist i ophtalmologi (øyelege). Det er ikke noe spørsmål en gang. Jeg synes det virker svært merkelig at en fastlege skulle påta seg å utrede og behandle dette selv. Et fastlegekontor har ikke en gang utstyr til en slik utredning. Om han ikke får henvisning til soesialist, skal du be om å få avslaget skriftlig. Da har du et dokument du kan bruke videre dersom diagnosen er reell.Anonymous poster hash: 59b76...83e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #20 Skrevet 7. april 2015 Hvis vennen din seriøst vurderer cannabis som egenbehandling, burde han lese gjennom disse dokumentene først. For å få god terapeutisk effekt må han røyke hver tredje time døgnet gjennom, hvis ikke risikerer han at trykket faktisk kan stige over det forhøyede nivået han allerede har når efekten går ut. I tillegg risikerer han å skade synet sitt gjennom å redusere blodtilførselen til synsnerven, i tillegg til alle bivirkningene i form av rus, samt langtidsskadevirkninger. Skriv ut disse til ham, og spør om han fortsatt synes det virker som en god idé.http://www.aao.org/newsroom/release/academy-reiterates-position-that-marijuana-not-proven-glaucoma-treatment.cfmhttps://www.glaucomafoundation.org/UserFiles/File/TGF_Summer_10_Web.pdfhttp://www.americanglaucomasociety.net/patients/position_statements/marijuana_glaucomaAnonymous poster hash: 59b76...83e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå