Gå til innhold

Effekt av løping/jogging

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører og leser ofte at å løpe/jogge med moderat tempo gjennom hele økta er lite hensiktsmessig og effektivt? At det er såkalt "lapskaus-trening".

Det optimale er visst å variere mellom hard intervalltrening, og rooolige lengre løpeturer.

Stemmer dette? Jeg er ikke fan av intervaller, men liker å skru opp tempoet underveis i økta, når jeg føler for det. Hvis jeg f.eks. løper på mølla, kan jeg ligge på alt fra 9 km/t til 13 km/t underveis, uten å ha noen "fast struktur" på når jeg skal løpe fortere og saktere. Pleier å sette meg et km-mål før økta, og løpe til jeg har nådd målet. Farten avgjører da tiden, og jeg tar det på dagsformen.

Begynner nå å lure på om jeg bare trener "lapskaus-trening"… :(

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 655ae...6ca
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Det kommer jo helt an på formålet med treningen og hva en vil oppnå. Det er stor forskjell på langdistanse løper og eksplosiv kortdistanse.

Jeg driter langt i hva folk må mene om min løping. Jeg løper hver dag mellom 6-10 km og for meg så er løpingen terapi og jeg koser meg med løpingen kun for min egen del.

Om en derimot skal trene til noe målrettet som et løp så må en tilpasse treningen deretter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører og leser ofte at å løpe/jogge med moderat tempo gjennom hele økta er lite hensiktsmessig og effektivt? At det er såkalt "lapskaus-trening".

Det optimale er visst å variere mellom hard intervalltrening, og rooolige lengre løpeturer.

Stemmer dette? Jeg er ikke fan av intervaller, men liker å skru opp tempoet underveis i økta, når jeg føler for det. Hvis jeg f.eks. løper på mølla, kan jeg ligge på alt fra 9 km/t til 13 km/t underveis, uten å ha noen "fast struktur" på når jeg skal løpe fortere og saktere. Pleier å sette meg et km-mål før økta, og løpe til jeg har nådd målet. Farten avgjører da tiden, og jeg tar det på dagsformen.

Begynner nå å lure på om jeg bare trener "lapskaus-trening"… :(

Noen som vet?

Det kommer an på hvor ofte du trener.

Dette gjelder i størst grad for de som trener mye og ofte, og som må ha kortest mulig restitusjonstid.

Sone 2 (72-82 % av makspuls) er den sonen som er regnet for å være "lapskaustrening". Den gir samme effekt som å trene i sone 1, men har mye lenger restitusjonstid.

For de av oss som løper/jogger for helsens del 3-4 dager i uken er ikke dette så viktig.

Vi har tid nok til å restituere oss, og behøver ikke være like påpasselige med treningssonene som de som jogger/løper hver dag må være.

Anonymous poster hash: cb7a8...0a8

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på formålet med treningen og hva en vil oppnå. Det er stor forskjell på langdistanse løper og eksplosiv kortdistanse.

Jeg driter langt i hva folk må mene om min løping. Jeg løper hver dag mellom 6-10 km og for meg så er løpingen terapi og jeg koser meg med løpingen kun for min egen del.

Om en derimot skal trene til noe målrettet som et løp så må en tilpasse treningen deretter.

Jeg trener ikke målrettet mot noe løp eller lignende. Løper litt for samme grunn som deg, vil jeg si. Liker å løpe fordi det får meg til å stresse ned, føle meg fri, og elsker følelsen etterpå. Er ikke så opptatt av framgang, vil bare generelt være sprek og holde meg i god form. Deltar på noen løp, men det er mer slike "koseløp" som er ment for alle uansett bakgrunn, hvor man bare gjør sitt beste og alle er fornøyde med det :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor ofte du trener.

Dette gjelder i størst grad for de som trener mye og ofte, og som må ha kortest mulig restitusjonstid.

Sone 2 (72-82 % av makspuls) er den sonen som er regnet for å være "lapskaustrening". Den gir samme effekt som å trene i sone 1, men har mye lenger restitusjonstid.

For de av oss som løper/jogger for helsens del 3-4 dager i uken er ikke dette så viktig.

Vi har tid nok til å restituere oss, og behøver ikke være like påpasselige med treningssonene som de som jogger/løper hver dag må være.

Jeg skjønte ikke helt? Dersom man jogger/løper hver dag, må man da helst veksle mellom hard intervalltrening og rolige langkjøringer? Eller omvendt?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt? Dersom man jogger/løper hver dag, må man da helst veksle mellom hard intervalltrening og rolige langkjøringer? Eller omvendt?

Det ble litt dumt forklart.

Du kan utmerket godt løpe i "lapskaussonen" hver dag, det er ikke noe problem.

Det du kan oppleve hvis du løper hver dag i denne sonen, er at du ikke blir fullstendig restituert mellom hver økt. Dette fordi trening i denne sonen krever lenger restitusjonstid enn trening i sone 1 gjør.

Dette er ikke noe problem hvis du lytter til kroppen din og tar noen dager fri når du føler deg sliten.

Her kan du lese litt mer om restitusjon hvis du er interessert. :)

Gjest Runforit
Skrevet

Man MÅ ingenting. Det kommer som sagt an på om en trener mot noe målrettet.

AnonymBruker
Skrevet

Det ble litt dumt forklart.

Du kan utmerket godt løpe i "lapskaussonen" hver dag, det er ikke noe problem.

Det du kan oppleve hvis du løper hver dag i denne sonen, er at du ikke blir fullstendig restituert mellom hver økt. Dette fordi trening i denne sonen krever lenger restitusjonstid enn trening i sone 1 gjør.

Dette er ikke noe problem hvis du lytter til kroppen din og tar noen dager fri når du føler deg sliten.

Her kan du lese litt mer om restitusjon hvis du er interessert. :)

Og for å klargjøre, de som trener ofte og mye unngår å trene i sone 2 på grunn av restitusjonstiden.

AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ingenting. Det kommer som sagt an på om en trener mot noe målrettet.

Skjønner at man ikke MÅ. Burde skrevet "bør".

Gjest Runforit
Skrevet

Skjønner at man ikke MÅ. Burde skrevet "bør".

Igjen så avhenger det av målet med treningen. Skal en bli langdistanseløper så er ikke eksplosiv intervall noe en trenger å fokusere på, men det kan være greit med noen økter en gang iblandt for å øke oksygenopptaket.

AnonymBruker
Skrevet

Igjen så avhenger det av målet med treningen. Skal en bli langdistanseløper så er ikke eksplosiv intervall noe en trenger å fokusere på, men det kan være greit med noen økter en gang iblandt for å øke oksygenopptaket.

Men hva med tanke på forbrenning osv.? Har det noe å si om man driver lapskaus-trening da?

AnonymBruker
Skrevet

Men hva med tanke på forbrenning osv.? Har det noe å si om man driver lapskaus-trening da?

Fordi sone 2 har høyere intensitet enn sone 1 forbrenner du også mer når du ligger i denne sonen.

Såkalt lapskaustrening handler om pulssoner og restitusjon, og hvis du ikke trener etter puls er dette med lapskaustrening totalt irrelevant for deg.

Gjest Runforit
Skrevet

Men hva med tanke på forbrenning osv.? Har det noe å si om man driver lapskaus-trening da? Anonymous poster hash: 655ae...6ca

Du du brenner bittelitt mer per km dess raskere du løper, evt motabakke, og får en litt høyere etterforbrenning. Utover det betyr det ikke mye for forbrenningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...