Gå til innhold

Driver de ulovlig? (Resturant)

Anbefalte innlegg

Gjest imperio
Skrevet

Jeg vet de noen ganger "lurer" systemet og tar pengene i egen lomme. Kassaapparatet er alltid litt åpent, så de fullfører ikke transaksjonene når du betaler kontant. De gangene de har gjort det, så legger de pengene underst, og ikke i selve kassen. Betaler nå bare med kort, for da må det jo gå igjennom og de kan ikke putte de pengene i egen lomme.
Har også fått en anmerkning for tull med økonomien, men aner ikke om det er dette som de ble fersket for. Det står på skjemaet som en-eller-annen har skrevet, husker ikke hvem. Tilsynsrapport? Eller hva det nå heter.

Anyway, har også møtt på mannen som jobber der, og driver stedet, på butikken. Han kjøper mye billig produkter, her snakker vi om to handlevogner fult av varer. Dersom han ikke har en familie på 45, så må det jo gå til restauranten. Og alt er i en "serie" av billig produkter, som first price og xtra.

Har også sett at han hamstrer store mengder med ting som er på tilbud, men dette kan være til privat bruk også da, for det er gode tilbud (10kr for noe som koster 30 til vanlig). Men ei handlevogn og flere esker med potetgull... det skjønner jeg ikke at folk hamstrer :fnise:

Er dette ulovlig? Skal ikke varer kjøpes via et firma? Eller er det bare "normen" og ikke påkrevd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Garantert noe snusk ute å går der ja. Ville så absolutt ha tipset mattilsynet.

Anonymous poster hash: ba436...166
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at man kan kjøpe igjennom butikk. Det blir vel sikkert bare et mer komplisert momsregnskap? Bedriften jeg jobber handler på vanlig butikk om det er noe som mangler ol, men handler ellers fra "firma".

Anonymous poster hash: 5a294...e08
Gjest imperio
Skrevet

Men de har så god pizza :(:fnise:

Gjest imperio
Skrevet

Jeg tror at man kan kjøpe igjennom butikk. Det blir vel sikkert bare et mer komplisert momsregnskap? Bedriften jeg jobber handler på vanlig butikk om det er noe som mangler ol, men handler ellers fra "firma".

Anonymous poster hash: 5a294...e08

Dersom de går tomt for noen råvarer, så går det jo an å kjøpe fra butikk, det skjønner jeg. Men så store mengder? Er det lov?

AnonymBruker
Skrevet

Er dette i Fyllingsdalen? :fnise:

Anonymous poster hash: 293ce...2e3
Skrevet

Dersom de går tomt for noen råvarer, så går det jo an å kjøpe fra butikk, det skjønner jeg. Men så store mengder? Er det lov?

Hvorfor skulle ikke det være lov?

• Liker 1
Gjest imperio
Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være lov?

Jeg vet ikke, derfor jeg spør :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke, derfor jeg spør :fnise:

Ofte er det mer økonomisk å kjøpe store kvanta av bedrifter. Da er du sikret at det finnes på lager også, enn å dra å handle på butikk.

Anonymous poster hash: e6dff...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Begrepsforklaring: vanlige dagligvarebutikker ER bedrifter og firmaer. Ordet dere leter etter er GROSSISTER. Mens dagligvarebutikken på hjørnet er en detaljist.

Anonymous poster hash: 5643e...3cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er dette? Nysgjerrriiiig....

Anonymous poster hash: 6cd02...77a
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe krav at restauranter eller bedrifter skal handle hos grossist. Mange små forretninger har så lite innkjøp at de ikke får gode nok priser når de handler hos grossist og det er derfor billigere for dem å handle på tilbud hos store kjeder for eksempel. Prisene de får avhenger av volumet de kan kjøpe inn i en omgang.

Den lokale søndagsåpne sjappa handler inn på tilbud hos OBS og REMA, det har jeg sett mange ganger.

Anonymous poster hash: 73b8b...91f
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mattilsynet? Det er da ikke hygienen TS reagerer på.

Mistanke om økonomisk snusk meldes til skatteetaten. Og det er ingen regel om å handle fra grossist, grunnen til at de fleste gjør dette er at det er mer praktisk, og kan være billigere.

Anonymous poster hash: 003d4...2de

Gjest imperio
Skrevet

Hvorfor mattilsynet? Det er da ikke hygienen TS reagerer på.

Mistanke om økonomisk snusk meldes til skatteetaten. Og det er ingen regel om å handle fra grossist, grunnen til at de fleste gjør dette er at det er mer praktisk, og kan være billigere.

Anonymous poster hash: 003d4...2de

Ok da har jeg fått svar på det jeg lurer på :D

Men det med kassaapparatet, DET kan meldes inn, men om han ønsker seg en 100 lapp ekstra så får han det, jeg bryr meg ikke. Betaler med kort lell jeg :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Ok da har jeg fått svar på det jeg lurer på :D

Men det med kassaapparatet, DET kan meldes inn, men om han ønsker seg en 100 lapp ekstra så får han det, jeg bryr meg ikke. Betaler med kort lell jeg :fnise:

Det kan være mange grunner til at de roter med kassen også. Vi hadde ofte feil på vår kasse som gjorde at den ikke slo ut skuffen sånn som den skulle, og da måtte vi styre. Da var det lettere å bare la være å lukke den helt inntil. Det hendte også at vi for eksempel handlet et eller annet vi trengte på butikken og når vi fikk inn igjen penger i kassa så la vi de i lomma fordi det var våre penger. Eller at vi tok penger som vi skulle bruke på butikken og la de rett i lomma. Det kan være de har problemer med noen av innslagene som gir rot i systemet også. Så det kan være mange årsaker til det du skriver.

Anonymous poster hash: 49e04...9e1

Gjest imperio
Skrevet

Det kan være mange grunner til at de roter med kassen også. Vi hadde ofte feil på vår kasse som gjorde at den ikke slo ut skuffen sånn som den skulle, og da måtte vi styre. Da var det lettere å bare la være å lukke den helt inntil. Det hendte også at vi for eksempel handlet et eller annet vi trengte på butikken og når vi fikk inn igjen penger i kassa så la vi de i lomma fordi det var våre penger. Eller at vi tok penger som vi skulle bruke på butikken og la de rett i lomma. Det kan være de har problemer med noen av innslagene som gir rot i systemet også. Så det kan være mange årsaker til det du skriver.

Anonymous poster hash: 49e04...9e1

Jeg vet om en som har jobbet der, og de tar pengene i egen lomme. Og det å ikke lukke kassen er en av måtene å gjøre det på, men det funker kun når kunden ikke ber om kvitering, for da trykker de bort "kjøpet" fra kassen og ingenting blir registrert.

Men så klart, kan ikke si med 100% sikkerhet at han tok pengene den gangen JEG betalte med kontant, men de gjør det den plassen.

Skrevet

De driver nok ulovlig, men det ville vært jævlig råttent av deg å anmelde dem. Tror du kebab, pizza osv hadde vært like billig om de ikke kunnet drevet litt under bordet? Sånne innvandrersjapper er de eneste stedene hvor jeg kan ta meg råd til å spise et mettende måltid i disse dager. La dem være i fred.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt mulig å "lure" kassen selv om man betaler med kort dessverre.

Jeg fikk en gang en sommerjobb på et populært sommersted med uteservering i en stor by, av den typen som får leie et midlertidig lokale på kaia av kommunen for en rimelig penge mot at kommunen får en viss prosent av omsetningen.

Jeg observerte flere ganger at sjefen klargjorde terminalen når større selskaper med folk skulle gjøre opp for seg, med å slå inn en mindre (f.eks. et par pils) og deretter slå inn totalsummen (middag + drikke for 12 pers), på den måten ble endelig sum "riktig" ift. det som var drukket og spist, men det gikk da inn som tips.

Anonymous poster hash: 0cdf3...d36
Gjest imperio
Skrevet

De driver nok ulovlig, men det ville vært jævlig råttent av deg å anmelde dem. Tror du kebab, pizza osv hadde vært like billig om de ikke kunnet drevet litt under bordet? Sånne innvandrersjapper er de eneste stedene hvor jeg kan ta meg råd til å spise et mettende måltid i disse dager. La dem være i fred.

Kommer ikke til å raportere de, elsker pizzaen de har der. Og dessuten så skader de ikke meg.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke alle slutte å betale skatter og avgifter?

Så får vi betale selv slik som bl.a helse, utdanning. Ingen sykelønn eller trygd,Spar selv!!

Anonymous poster hash: 8af12...0a0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...