AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Hei Jeg skal starte på en antibiotika kur. Den heter Doksycyklin HEXAL 100mg. Jeg skal ha bursdagsfeiring på Lørdag og ønser å drikke. Jeg leste derfor litt på nettet fordi jeg vet at man ikke skal drikke under en antibiotikakur. Men det sto at inntak av alkohol kan påvirke effekten av Doksycyklin Hexal. Men har dette så stor betydning? Gjøre det noe om jeg drikker litt den dagen? En annen ting er hvor lenge er Antibiotikaen i kroppen? Det hatser litt med svar Takk. -En som ønsker og feire! Anonymous poster hash: ddc62...f7d Anonymous poster hash: ddc62...f7d Anonymous poster hash: a8fe1...b45
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Det anbefales å IKKE drikke alkohol ved bruk av antibiotika fordi effekt blir nedsatt og du kan risikere å gå på en ny kur. Unødvendig bruk av antibiotika øker risiko for resistens, noe du absolutt ikke vil ha da du vil antibiotika skal fungere når du trenger den. Min anbefaling; IKKE drikk alkohol før du er helt ferdig med kuren Anonymous poster hash: 68b66...b32 1
Millimani Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 (endret) Du kan fint feire uten alkohol. Som AB over skriver så er det absolutt en grunn til at man ikke skal drikke under antibiotika-kurer. Det kommer nok av dager senere hvor du kan nyte det. Hvor lenge en antibiotika-kur sitter i etter at den er avslutta vil jeg tro kan variere. Endret 7. april 2015 av Millimani
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Det jeg fikk til svar da jeg spurte en farmasøyt om dette, er at små mengder, som ett glass til maten, ikke har så mye å si. Blir det mer over på festdrikking, setter alkoholen fart på nyrene. Det er nyrene som skiller antibiotikaen ut fra blodet og over i urinen, så du tisser ut kuren mye tidligere enn du skal. Dette blir i praksis som å la være å fullføre kuren. Anonymous poster hash: cc00e...d34 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Det er forskjell på antibiotika. Doksycyklin er av typen tetrasykliner, og det krasjer ikke noe særlig med alkohol så lenge inntaket er moderat. Det er selvsagt alltid best å la være å drikke alkohol når man går på slike medisiner, men det med at "alkohol ødelegger effekten av antibiotika" er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Det blir litt som å si at "smertestillende gir deg magesår". Det spørs jo helt hva slags type smertestillende man tar, det, selv om det ideelle selvsagt er å droppe å ta noen smertestillende som helst hvis man kan. Antibiotika er en fellesbetegnelse, ikke en ensartet gruppe stoffer. Noen av dem går ekstremt dårlig med alkohol, og kombinasjonen kan da være direkte farlig, men doksycyklin er ikke blant disse. Hvis du derimot drikker deg skikkelig full er det selvsagt skadelig, og da vil du både få en verre hangover og kunne få spolert antibiotikakuren. Jeg hadde droppet det, men hvis du først føler du virkelig vil ta litt å drikke er det ikke noe å bekymre seg for. Den "det ødelegger alt!"-tankegangen stammer fra at hvermansen ikke skiller mellom ulike typer antibiotika. Klart det ikke er positivt for en antibiotikakur, akkurat, men det trenger ikke skade i fornuftige mengder. Anonymous poster hash: e3e11...1ef 2
Knask Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Antibiotikaen kan få redusert virkning, og ikke fungere som den skal. Du kan bli raskere full, kvalm og har lettere for å spy. Fikk en mindre god erfaring med dette.
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Du ødelegger kuren og risikerer å må start på nytt. Du blir også som tidligere nevnt fortere full, og blir fortere dårlig. Enten så får du stoppe med kuren nå, og fortsette etter du har drukket. Eller så får du bare gamble og håpe at det går bra, det er opp til deg. Jeg hadde stoppet og begynt på nytt.
JEG LURER! Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Tusen takk for mange gode svar! ikke helt sikker på hva jeg gjør enda.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Du ødelegger kuren og risikerer å må start på nytt. Du blir også som tidligere nevnt fortere full, og blir fortere dårlig. Enten så får du stoppe med kuren nå, og fortsette etter du har drukket. Eller så får du bare gamble og håpe at det går bra, det er opp til deg. Jeg hadde stoppet og begynt på nytt. Jeg har ikke startet enda… men hvor mange dager før burde jeg ta en pause fra kuren? Anonymous poster hash: a8fe1...b45
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 Jeg har ikke startet enda… men hvor mange dager før burde jeg ta en pause fra kuren? Anonymous poster hash: a8fe1...b45 Men da er jo problemet løst.. ikke start og vent til søndag/mandag :D
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #11 Skrevet 7. april 2015 Men da er jo problemet løst.. ikke start og vent til søndag/mandag :D men da blir jeg ikke frisk… heh ikke så lett å ha med å gjøre jeg Anonymous poster hash: a8fe1...b45
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #12 Skrevet 7. april 2015 men da blir jeg ikke frisk… heh ikke så lett å ha med å gjøre jeg Anonymous poster hash: a8fe1...b45 Du har valget mellom og drikke (mye) eller blir frisk. Du kan starte og heller ta det rolig på festen, ikke drikk for fort og skjenn etter hvor mye du tåler.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #13 Skrevet 7. april 2015 Du har valget mellom og drikke (mye) eller blir frisk. Du kan starte og heller ta det rolig på festen, ikke drikk for fort og skjenn etter hvor mye du tåler. Veldig smart godt råd! Anonymous poster hash: a8fe1...b45
Millimani Skrevet 8. april 2015 #14 Skrevet 8. april 2015 Du ødelegger kuren og risikerer å må start på nytt. Du blir også som tidligere nevnt fortere full, og blir fortere dårlig. Enten så får du stoppe med kuren nå, og fortsette etter du har drukket. Eller så får du bare gamble og håpe at det går bra, det er opp til deg. Jeg hadde stoppet og begynt på nytt. Tusen takk for mange gode svar! ikke helt sikker på hva jeg gjør enda. Eller hva med å bare begynne på kuren, fortsette med kuren på festen uten å drikke, og heller ta drikke-fest en annen gang. Går an å være på festen uten å drikke da. Det må jo være best.Det er gjerne bare snakk om den ene festen, og da kan jeg ikke skjønne at det skal være så vanskelig å la flaska være. Men da er jo problemet løst.. ikke start og vent til søndag/mandag :D men da blir jeg ikke frisk… heh ikke så lett å ha med å gjøre jeg Anonymous poster hash: a8fe1...b45 Du blir ikke frisk hvis du venter. Men du blir heller ikke fortere frisk av å ikke følge legens råd, og å ikke gjennomføre antibiotika-kuren på riktig måte!
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #15 Skrevet 8. april 2015 Jeg har ikke startet enda… men hvor mange dager før burde jeg ta en pause fra kuren? Anonymous poster hash: a8fe1...b45 Du skal IKKE ta pause fra en antibiotika-kur. Da må du starte på nytt igjen. Enten starter du ikke kuren før etter festen om du ABSOLUTT må drikke, noe jeg ikke forstår. Helsa kommer først. Eller så starter du kuren nå og ikke drikker denne ene gangen Anonymous poster hash: 68b66...b32 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2015 #16 Skrevet 8. april 2015 Du skal IKKE ta pause fra en antibiotika-kur. Da må du starte på nytt igjen. Enten starter du ikke kuren før etter festen om du ABSOLUTT må drikke, noe jeg ikke forstår. Helsa kommer først. Eller så starter du kuren nå og ikke drikker denne ene gangen Anonymous poster hash: 68b66...b32 Nei jeg MÅ ikke drikke men jeg prøvde å se på muligheter for å få til begge deler. Jeg har bestemt meg, jeg har begynt på kuren og skal fullføre den, og kommer ikke til å drikke. Anonymous poster hash: a8fe1...b45
Gjest Løvemunn Skrevet 8. april 2015 #17 Skrevet 8. april 2015 Det er noen antibiotika som får redusert effekt ved alkoholinntak, men Apoccilin og Trimetoprim f. eks. påvirkes ikke av alkohol. Om du tar en av disse kan du ta deg noen glass på festen med god samvittighet!
Millimani Skrevet 9. april 2015 #18 Skrevet 9. april 2015 Det er noen antibiotika som får redusert effekt ved alkoholinntak, men Apoccilin og Trimetoprim f. eks. påvirkes ikke av alkohol. Om du tar en av disse kan du ta deg noen glass på festen med god samvittighet! Doxyciklin hexal står det i HI...
Gjest Løvemunn Skrevet 14. april 2015 #19 Skrevet 14. april 2015 Doxyciklin hexal står det i HI... Ops, sorry!
Sarah3944 Skrevet 21. april 2017 #20 Skrevet 21. april 2017 (endret) Du kan kjøpe doksycyklin (Doxycycline) uten resept (krever enkel online medisinsk konsultasjon) http://www.dokteronline.com/ Endret 22. april 2017 av Sarah3944
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå