AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Men alene hjemme en hel helg, det kan han! Stemor her.. Moren til stegutten min klager på faren fordi gutten sitter barnevakt innimellom når vi er invitert noen steder.. Gutten blir bare glad, for da får han være hjemme alene og ha besøk.. Argumentet er at hun ikke liker at han er hjemme alene til langt på natt.. Men når hun står der og skal på påskeferie og gutten nekter å bli med, så forandrer hun mening til sin fordel helt! Da lar hun gutten være alene hjemme en hel helg for å slippe krangelen. Far, og meg selv, reagerer sterkt på dette da ingen er hjemme for å passe på. Vi bor ikke så langt unna selv, men var bortreist da avgjørelsen ble tatt. Om vi var hjemme hadde han selvfølgelig fått være hos oss.. Hva skal man si?? Jeg blir så irritert når hun klager på våre avgjørelser hele tiden.. Mens hennes er helt i orden!! Anonymous poster hash: 4283d...ceb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Sånn er det bare, mor bestemmer, alltid! Hvis vi ikke samarbeider med henne så har vi et samarbeidsproblem, hvis mor ikke samarbeider er det fortsatt far som har et samarbeidsproblem. En 13-åring kan godt sitte barnevakt en kveld om han ønsker det selv og trives med å være hjemme uten voksne. Men å forlate han en hel helg blir helt feil, her har mor andre lyster enn å være hjemme hos sønnen. (eller diskutere hvorvidt han må være med på tur) For oss er det ikke aktuelt å la 12-13 åringene være hjemme alene, fordi de ikke trives med å være hjemme alene. Så her betyr det litt hvordan ungene er. Men å la de være hjemme alene en helg hadde ikke kommet på tale, uansett modenhet! Anonymous poster hash: bb6d0...b85
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Han var alene en helg i denne påsken? Da vil jeg tippe at det er siste gang hun klager på dere når det gjelder den saken Hvis hun prøver seg igjen får dere bare smelke tilbake med at hun har lite hun skulle sagt hun som lar ham være alene en hel helg. For ordens skyld: Jeg synes også 13 er i yngste laget til å være alene i helgen, men gjort er gjort og hun vurderte det til ok. Men da kan hun ikke klage på en kveld ( med mindre det skjer hele tiden)Anonymous poster hash: d019c...37a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 En ting er at en 13åring fint kan ta vare på seg selv. Det betyr ikke at 13åringen kan påta seg ansvaret for å ta vare på seg selv OG andre barn, som gjerne er yngre, i tillegg. Anonymous poster hash: b1b5b...c1c 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 En ting er at en 13åring fint kan ta vare på seg selv. Det betyr ikke at 13åringen kan påta seg ansvaret for å ta vare på seg selv OG andre barn, som gjerne er yngre, i tillegg. Anonymous poster hash: b1b5b...c1c Jo, en normalt utrustet 13-åring kan fint det, særlig hvis han/hun er utstyrt med mobiltelefon og foreldrene er tilgjengelig (regner med at de er det). Men som sagt, hvis dette er noe som skjer ofte, og det faktisk er snakk om "til langt på natt", skjønner jeg at mor reagerer. Men TS sier "innimellom", så da regner jeg med at det ikke er støtt og stadig. Anonymous poster hash: d019c...37a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 En ting er at en 13åring fint kan ta vare på seg selv. Det betyr ikke at 13åringen kan påta seg ansvaret for å ta vare på seg selv OG andre barn, som gjerne er yngre, i tillegg. Anonymous poster hash: b1b5b...c1c Det samme tenkte jeg. Anonymous poster hash: 0d3c7...00a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Jo, en normalt utrustet 13-åring kan fint det, særlig hvis han/hun er utstyrt med mobiltelefon og foreldrene er tilgjengelig (regner med at de er det). Men som sagt, hvis dette er noe som skjer ofte, og det faktisk er snakk om "til langt på natt", skjønner jeg at mor reagerer. Men TS sier "innimellom", så da regner jeg med at det ikke er støtt og stadig. Anonymous poster hash: d019c...37a Det er snakk om en helg i mnd, max! Og da er vi gjerne invitert på middag eller lignende.. Vi er selvfølgelig ikke på grøftefylla (noe vi egentlig aldri er, altså, men for å sette det på spissen) når han har ansvaret, men kan være litt sene.. hjemme rundt 1.. Anonymous poster hash: 4283d...ceb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Det samme tenkte jeg. Anonymous poster hash: 0d3c7...00a 13 åringer er jo selvfølgelig istand til å være barnevakt for yngre søsken.. ?? Anonymous poster hash: 4283d...ceb 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Det samme tenkte jeg. Anonymous poster hash: 0d3c7...00a Men å få være hjemme en helg når ingen av foreldrene er i nærheten syns jeg er drøyt... Anonymous poster hash: 4283d...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #10 Skrevet 7. april 2015 Han er 13 år, er han normal for alderen serjeg ikke hvorfor han iikke kan være hjemme alene. Var hjemme alene da jeg var 12 år i 5 dager. Foreldrene mine var 60 mål unna.Anonymous poster hash: 7bad4...931
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #11 Skrevet 7. april 2015 Jeg synes en 13 åring er for liten til både å være hjemme ei hel helg og til å passe småsøsken til langt på natt. Har selv ei på 13, og hun kan fint passe lillesøster noen timer, men jeg hadde aldri dratt på fest og kommet hjem seint på natt mens hun skulle hatt ansvar alene for lillesøster. Hun er dyktig og jeg kan stole på henne, men man vet aldri hva som kan skje og hvordan en 13-åring vil reagere og handle. Anonymous poster hash: fa814...239 1
Millimani Skrevet 7. april 2015 #12 Skrevet 7. april 2015 Jo, en normalt utrustet 13-åring kan fint det, særlig hvis han/hun er utstyrt med mobiltelefon og foreldrene er tilgjengelig (regner med at de er det). Men som sagt, hvis dette er noe som skjer ofte, og det faktisk er snakk om "til langt på natt", skjønner jeg at mor reagerer. Men TS sier "innimellom", så da regner jeg med at det ikke er støtt og stadig. Anonymous poster hash: d019c...37a Det kommer jo kanskje an på hva som ligger i uttrykket "langt på natt". Om det er til klokka 01 eller til klokka 03 eller... Men 13 åringen og den lille er søsken, og bor i samme hus. Det kan komme an på modenhet og hva 13 åringen vil selv, men at denne 13 åringen er i stand til å passe den lille virker jo som går veldig bra. Når mor mener at gutten klarer seg alene ei helg som hun er bortreist, hvorfor skal han da ikke klare å passe den lille noen timer utover natta når han er hos far og stemor? Dessuten bor de i samme huset, så 13 åringen har full mulighet til å legge seg i sin egen seng når han føler seg klar til å sove. Om den lille skriker så er det fullt mulig at han hører det, og om den lille er stor nok til å gå inn på rommet hans så har finnes også den muligheten.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #13 Skrevet 7. april 2015 13 åringer er jo selvfølgelig istand til å være barnevakt for yngre søsken.. ?? Anonymous poster hash: 4283d...ceb Nei, alle 13åringer er ikke det. Akkurat som at alle voksne ikke er istand til å være foreldre. Det er variasjoner og kanskje denne 13åringen ikke er istand til det. Å si at alle innenfor en gitt aldersgruppe eller alder ER i stand til noe er bare tullete. Anonymous poster hash: b1b5b...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #14 Skrevet 7. april 2015 Nei, alle 13åringer er ikke det. Akkurat som at alle voksne ikke er istand til å være foreldre. Det er variasjoner og kanskje denne 13åringen ikke er istand til det. Å si at alle innenfor en gitt aldersgruppe eller alder ER i stand til noe er bare tullete. Anonymous poster hash: b1b5b...c1c Vår 13 åring er det.. Jeg var det, mine venner var det.. Men selfølgelig så finnes det spesialtilfeller der de ikke er det.. Men det er egentlig ikke noe moren burde legge seg borti, da det ikke er hennes barn han passer på.. I alle fall! Når hun velger å la han være alene hjemme en hel helg hjemme hos seg selv.. Anonymous poster hash: 4283d...ceb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #15 Skrevet 7. april 2015 Vår 13 åring er det.. Jeg var det, mine venner var det.. Men selfølgelig så finnes det spesialtilfeller der de ikke er det.. Men det er egentlig ikke noe moren burde legge seg borti, da det ikke er hennes barn han passer på.. I alle fall! Når hun velger å la han være alene hjemme en hel helg hjemme hos seg selv.. Anonymous poster hash: 4283d...ceb Å ta utgangspunkt i egne barn og kjentfolk er veldig snevert. Klart at mor kan si noe på det. Om barnet ikke er skikket til å ta ansvaret for seg selv og yngre barn samtidig så kan hun selvsagt si noe om det. Jeg sier ikke at mor alltid har rett og at far alltid har feil, men jeg tror det ligger mer bak her som Hi ikke sier noe om. Som feks. at de bruker barnet som gratis barnevakt de få helgene barnet er på samvær hos far..... Anonymous poster hash: b1b5b...c1c
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #16 Skrevet 7. april 2015 Her har jeg en 14 åring og 8 åring. Stemor syter og klager over at største passer minste iblant. Og det er bare snakk om noen få timer midt på dagen. Hennes egen datter passet mine barn da hun var 14 år, da var mine flere år yngre og kjente nesten ikke henne. Stemor og far var ute på fylla. Og det er vel gjerne lettere å se andre sine feil, enn sine egne. Her får min 14 åring lov til å være alene hjemme en natt. Men hun har da en venninne her, og vi har naboer vegg i vegg som hun kjenner og kan gå til. Men hun fikk ikke lov før hun var 14 år. Anonymous poster hash: c934c...2b8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #17 Skrevet 7. april 2015 Å ta utgangspunkt i egne barn og kjentfolk er veldig snevert. Klart at mor kan si noe på det. Om barnet ikke er skikket til å ta ansvaret for seg selv og yngre barn samtidig så kan hun selvsagt si noe om det. Jeg sier ikke at mor alltid har rett og at far alltid har feil, men jeg tror det ligger mer bak her som Hi ikke sier noe om. Som feks. at de bruker barnet som gratis barnevakt de få helgene barnet er på samvær hos far..... Anonymous poster hash: b1b5b...c1c Gutten er hos oss annenhver uke.. han kjenner søsteren sin, som er 3 år, veldig godt.. Vi legger henne før vi drar og han får besøk og koser seg... Vi kommer hjem, fra middagsbesøk, spillekveld ol. rundt 1 på natten og begge barna sover søtt i sengen sin.. Jeg ser ikke problemet.. Men at gutten har ansvar Kun for seg selv en hel helg, bekymrer jeg meg over Anonymous poster hash: 4283d...ceb 1
Engel Skrevet 7. april 2015 #18 Skrevet 7. april 2015 Vår gutt på snart 10 passer minstemann på snart 5 i opptil 1 time. At en 13 åring passer søsken noen timer ser jeg ikke noe problem med, men ikke utover natta. Jeg ville nok valgt annen barnevakt om jeg skulle vært borte til over midnatt (fra 15 år og oppover) En 13-åring bør IKKE være alene hjemme en hel helg syns jeg. Selv en natt alene syns jeg er drøyt.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #19 Skrevet 7. april 2015 Kommer veldig an på hvordan personen er. Min søster på 13 kunne ikke passet noen i mer enn et par timer, og hun vil ikke være aleneAnonymous poster hash: 2cab3...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå