AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #1 Skrevet 7. april 2015 Er det lurt å refinansiere huslånet for å kjøpe fritidsbolig? Spekulerer litt frem og tilbake på det nemlig. Det har dukket opp en unik mulighet til å kjøpe et helt unikt feriehus. En mulighet vi nok bare får en gang og vi har ikke lyst å la den gå forbi. Huslånet er nesten nedbetalt i tillegg til at huset har triplet verdi siden vi kjøpte det. Det betyr og at vi har gode muligheter til å låne en ganske stor sum med sikkerhet i huset. Det vil jo og gi lavere rente enn om vi låner med sikkerhet i feriehuset. Har regnet litt frem og tilbake her (selvsagt med antatte renter fordi jeg ikke har vært i banken å snakket med dem enda og fått konkrete renter) og vi vil spare ganske mye pr måned på å refinansiere huslånet og bake inn lånet på fritidsboligen i huslånet og ha sikkerhet i huset. Bakdelen er jo at vi vil ha denne summen å betale i en del år lengre enn det vi har igjen på huslånet. En annen bakdel er jo at om ting skulle skje og vi ikke klarer med lånet og ikke får solgt feriehuset, så er det jo huset som går. To lån gir også trangere økonomi når vi trenger romslig økonomi. Og vi vil få veldig romslig økonomi når ungene er flyttet hjemmefra og vi kun har ett lån igjen. Noen tanker rundt dette? Hva ville dere ha gjort?Anonymous poster hash: 2e251...0cb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #2 Skrevet 7. april 2015 Er det lurt å kjøpe feriehus? Vet ikke. Det er veldig individuelt. Er det lurere å låne på primærboligen? Jeg synes definitivt det, med mindre du får en like god avtale på lån på sekundærboligen. Snakk med banken. Anonymous poster hash: 21c6a...703
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #3 Skrevet 7. april 2015 Er det lurt å kjøpe feriehus? Vet ikke. Det er veldig individuelt. Er det lurere å låne på primærboligen? Jeg synes definitivt det, med mindre du får en like god avtale på lån på sekundærboligen. Snakk med banken. Anonymous poster hash: 21c6a...703 Ja, om det er lurt å kjøpe i det hele tatt er jo en annen ting. Tro meg jeg har tenkt gjennom det og. Men dette er et unikt hus på en unik plass og vi har disponert huset i over ti år allerede og er blitt glad i både huset og plassen og vet vi kommer til å bruke det masse. Skulle det vise seg å ikke være så lurt, så er det jo bare å selge. Det burde ikke være noe problem. Men så er det noe i bakhodet mitt som sier at vi ikke kan være så sikre på å ha gode tider i mange år fremover. Vi kan komme i trangere tider hvor det er vanskeligere å få solgt feriehus. Er vel det som er det store men'et ved å refinansiere huslånet for dette. Men, selvsagt så må vi jo ha oss et personlig oppmøte i banken for å snakke gjennom dette når den endelige taksten foreligger.Anonymous poster hash: 2e251...0cb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Ja, om det er lurt å kjøpe i det hele tatt er jo en annen ting. Tro meg jeg har tenkt gjennom det og. Men dette er et unikt hus på en unik plass og vi har disponert huset i over ti år allerede og er blitt glad i både huset og plassen og vet vi kommer til å bruke det masse. Skulle det vise seg å ikke være så lurt, så er det jo bare å selge. Det burde ikke være noe problem. Men så er det noe i bakhodet mitt som sier at vi ikke kan være så sikre på å ha gode tider i mange år fremover. Vi kan komme i trangere tider hvor det er vanskeligere å få solgt feriehus. Er vel det som er det store men'et ved å refinansiere huslånet for dette. Men, selvsagt så må vi jo ha oss et personlig oppmøte i banken for å snakke gjennom dette når den endelige taksten foreligger.Anonymous poster hash: 2e251...0cb Er du usikker på om du og dine klarer å holde inntektene deres på et nivå hvor dere har råd til å holde lånet? Anonymous poster hash: 21c6a...703
Pengebingen Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Tenker ut i fra det du skriver her at det viktige da er å regne nøye over at økonomien tåler trangere tider der dere sitter med begge boligene. Jeg ville ikke risikert primærboligen, samme hvor glad jeg var i "hytta". Det finnes også alternativer. Siden huset(?) er nesten nedbetalt og har triplket seg i verdi, kunne det vært aktuelt å solgt huset, flyttet til noe mindre/mindre sentralt, og fått overskudd til faktisk å kjøpe fritidsboligen uten å stille primærbolig som sikkerhet? Men generelt, om dere legger på 5% renteøkning, alt av lån dere da vil sitte med, og at dere kan betale for dere selv om en skulle miste inntekten, evt om begge skulle havne på eks aap eller uføre (typ 66% av inntekt), så bør dere kunne klare det. Da kan dere jo i alle de årene da dere fortsatt har økonomisk overskudd betale ned lånet så raskt som mulig for å redusere risiko ved vanskeligere tider. Det som er sikkert, dersom det blir tøffere tider, er at slike luksusting som fritidsboliger blir vanskelig å selge, i alle fall uten tap. Men, har dere betalt ned mye på lånet, så kanskje dere ikke har behov for å selge heller, det vil jo være det aller beste. Siden dere kommer til å bruke stedet masse. Skjønner at du tenker deg grundig om i hvertfall, det er lurt. Kunne du tatt en ekstrajobb en periode for å få betalt ned raskere, dersom dere kjøper fritidsboligen? Ved å gjøre tiltak kan du redusere risikoen som du skisserer.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Er du usikker på om du og dine klarer å holde inntektene deres på et nivå hvor dere har råd til å holde lånet? Anonymous poster hash: 21c6a...703 Ja, så lenge at det ikke skulle dukke opp noe uforutsett i fremtiden, så vil vår inntekt kun øke. Men ingen har jo garanti for fremtiden. En av oss kan falle fra. En kan bli ufør. Og selv om vi begge er i veldig trygge jobber pr i dag så kan man jo aldri være 100% sikker på hva fremtiden bringer. Men, det er ingenting pr i dag som tyder på at vi ikke skulle kunne klare det. Dessuten satser vi på en nedbetalingstid som sier at vi vil være gjeldsfri før den første av oss går av med pensjon.Anonymous poster hash: 2e251...0cb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Ja, så lenge at det ikke skulle dukke opp noe uforutsett i fremtiden, så vil vår inntekt kun øke. Men ingen har jo garanti for fremtiden. En av oss kan falle fra. En kan bli ufør. Og selv om vi begge er i veldig trygge jobber pr i dag så kan man jo aldri være 100% sikker på hva fremtiden bringer. Men, det er ingenting pr i dag som tyder på at vi ikke skulle kunne klare det. Dessuten satser vi på en nedbetalingstid som sier at vi vil være gjeldsfri før den første av oss går av med pensjon.Anonymous poster hash: 2e251...0cb Det finnes vel forsikring mot ufør og dødsfall man kan ta i forbindelse med lån. Anonymous poster hash: 21c6a...703
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå