Gå til innhold

Å lugge barna sine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fins det virkelig foreldre som gjør det? Hørt om å smekke fingre, ørefik, ris og knips, men aldri lugge?

Det høres bare helt... Ja. Må bare spør. Er det virkelig en normal form for fysisk avstraffelse?

Anonymous poster hash: a1c4d...2d9

Videoannonse
Annonse
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Hvorvidt det er en "normal" form for avstraffelse vet jeg ikke, men at det gjøres - ja. Beklageligvis. Har i forbindelse med jobb og studier sett bilder av barn hvor håret var lugget vekk.

AnonymBruker
Skrevet

Når det finnes foreldre som mishandler, torturerer og voldtar ungene sine så finnes det foreldre som lugger også.

Anonymous poster hash: ace7a...3eb
  • Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke normalt

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke vanlig å bruke lugging som straff, men finnes sikkert noen som gjør det.

Når det er sagt, har jeg ved flere anledinger lugget datteren min, når jeg har forsøkt å gre ut floker av håret hennes. Aldri med vilje selvsagt, men er av og til ikke til å unngå :(

Anonymous poster hash: 8884b...2d5
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All form for fysisk og psykisk mishandling er forbudt i Norge. Påføre smerter som straff etc. Så nei, det er ikke vanlig.

At folk gjør det uansett, det har jeg stor tro på

Anonymous poster hash: 4c2ac...bed
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

All form for fysisk og psykisk mishandling er forbudt i Norge. Påføre smerter som straff etc. Så nei, det er ikke vanlig.

At folk gjør det uansett, det har jeg stor tro på

Stebarn hadde suspekte blåmerker på kroppen, som ble rapportert til bv. Det kom ikke lengre enn henlagt sak, men plutselig var ikke blåmerkene der mer, og aldri siden!

Alltid si fra, bedre med en melding for mye enn for lite!

Anonymous poster hash: cbb85...cd8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble lugget, knepet/holdt hardt i, og klapset på rumpa. "Må jeg ta i deg?!" er nok en trussel flere fra den tiden kjenner igjen. Det var ikke ofte de ble fysiske hos oss, men det hendte det skjedde i affekt. Holdningene var annerledes da jeg vokste opp (født på slutten av 70-tallet). De ville ikke funnet på å gjøre sånt mot barnebarna idag.

Anonymous poster hash: c94ea...013

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble født i 90... Jeg husker å ha blitt lugget en gang. Jeg var veldig liten, hadde babystol som jeg ville klatre. Klatra på den flere ganger og mamma tok meg ned, så til slutt tok hun meg ned og gav meg et lite lugg i nakkehårene. Tror ikke det var særlig hardt, men jeg begynte å grine.

Fikk vel dask en gang også. Skjønner ikke helt hvorfor for jeg lærte ingenting. Kanskje det ble prøvd en gang og så innså hun at det var en dum ide?

Opplevde ikke noe mishandling mener jeg. Hun burde ikke gjort det, men jeg var aldri redd for min mor. Fikk mye kjærlighet. Ble aldri slått og lugger uten om den ene gangen jeg husker... jeg kan så vidt huske at det skjedde en gang. Ble aldri truet hjemme i alle fall.

Anonymous poster hash: aafa2...ec2
Skrevet

Vi ble lugget, knepet/holdt hardt i, og klapset på rumpa. "Må jeg ta i deg?!" er nok en trussel flere fra den tiden kjenner igjen. Det var ikke ofte de ble fysiske hos oss, men det hendte det skjedde i affekt. Holdningene var annerledes da jeg vokste opp (født på slutten av 70-tallet). De ville ikke funnet på å gjøre sånt mot barnebarna idag.

Anonymous poster hash: c94ea...013

Jeg vokste også opp da, men kjenner ikke igjen det du skriver her. Jeg ble aldri straffet fysisk i det hele tatt. Vet ikke hvordan det var i andre hjem, men hadde ikke inntrykk av at sånt foregikk ofte.

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på hvor vanlig dette var på 80-90 tallet? Vokste opp med bare mor. Ble både lugget, fikk ørefik og klyp, ikke veldig ofte, men nok til at jeg husker det. Lurer på hva mor tenker om dette i dag. Vi har en god relasjon, men aldri snakket om det..

Anonymkode: a750b...4d8

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvor vanlig dette var på 80-90 tallet? Vokste opp med bare mor. Ble både lugget, fikk ørefik og klyp, ikke veldig ofte, men nok til at jeg husker det. Lurer på hva mor tenker om dette i dag. Vi har en god relasjon, men aldri snakket om det..

Samme her., ingen god relasjon i dag.

Anonymkode: 6cf0a...528

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med ørefik, klyp i lår/arm, knips, smekk på munnen. En sjelden gang lugging. Vokste opp på tidlig 90-tall. Jeg har lugget mine barn, svært lite heldigvis, og kun i forbindelse med at de har lugget meg gjentatte ganger. Jeg lugger ikke hardt, ingen hår har løsnet. Barna har tatt store dotter fra hodet mitt.

Anonymkode: 6fb1a...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Ble dratt etter håret og slengt ned på senga mi noen ganger, der ble jeg holdt fast, kløpet og slått. Sliter psykisk i dag på grunn av dette. Men foreldrene mine mener likevel at de gjorde det riktige. Jeg er så klart ikke enig med dem.

Anonymkode: bb1fd...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har blitt lugget av min mor 2-3 ganger før 

ikke noe stor grunn bak det

Anonymkode: b4490...381

AnonymBruker
Skrevet

Er 20 år. 

Anonymkode: b4490...381

Skrevet

Foreldre som er fysisk med barna sine, klyping, lugging osv. mangler kommunikasjonsferdigheter for å løse konflikter. De blir hissige og bruker makten sin til å skremme barna fysisk for å få de til å høre etter. - fordi de har ikke noen andre verktøy å løse det på.. 

det er bare tragisk at voksne folk er så dumme

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ørefik er å bli slått med flat hånd på kinnet, sant? Jeg ble født på slutten av 1990-tallet og fikk både det, ble sparket og lugget. Trengte ikke å gjøre noe spesielt. Om jeg var treg med å kle på meg eller noe og mamma var i dårlig humør så smalt det. Vi har ikke et godt forhold i dag for å si det mildt.

Anonymkode: 92676...4c0

Skrevet

Tror ikke at dette har med tiår å gjøre. Jeg var barn av søttiåra, ungdom på 80-tallet. Kan ikke huske at noen drev med fysisk vold hjemme hos oss (unntatt mellom søsken 😅). 
Mamma fortalte meg en gang at hun hadde gitt meg ris, fordi jeg hadde tisset i buksa for tredje gang en dag el noe sånt. Kan ikke huske det, hadde en bra relasjon til mine foreldre. Hun tok selvkritikk på episoden, hun trodde da at det var det riktig å gjøre. Tidlig søttitall. 
Så langt tilbake jeg kan huske, fra midt på søttitallet, var media full av informasjon og programmer om at vold mot kvinner og barn var ulovlig og forkastelig, og at man ikke oppdrar barn slik. Tom mine eldre foreldre fikk det med seg og handlet deretter. Tror heller ikke de fikk fysisk straff ofte som barn, mamma fortalte at faren ga henne ris EN gang (30-tallet). Det verste for henne da var at hun ikke fikk vite grunnen.

Så er helt ærlig veldig overraska over mange av svarene her i tråden.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ørefik er å bli slått med flat hånd på kinnet, sant? Jeg ble født på slutten av 1990-tallet og fikk både det, ble sparket og lugget. Trengte ikke å gjøre noe spesielt. Om jeg var treg med å kle på meg eller noe og mamma var i dårlig humør så smalt det. Vi har ikke et godt forhold i dag for å si det mildt.

Anonymkode: 92676...4c0

Moren min «lugget» meg i øret.. kaller det ørefik, men vet ikke om det er riktig. Leit å høre at du hadde det sånn❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...