Gå til innhold

"Pliktig" å opplyse om sykdom i nettdatingprofil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å teste ut nettdating, da jeg har vært singel i mange år. Har en ganske alvorlig sykdom som hindrer meg mye i hverdagen (er blant annet ikke i jobb), men lurer på om dette er noe jeg "må" opplyse om i nettdatingprofil? Er det i såfall nok å skrive at jeg har en sykdom uten å skrive hvilken? Er redd for at diagnosen kan skremme vekk folk, da mange med denne sykdommen er veldig syke (jeg har en mild utgave av sykdommen).

Anonymous poster hash: 7de1a...651
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å teste ut nettdating, da jeg har vært singel i mange år. Har en ganske alvorlig sykdom som hindrer meg mye i hverdagen (er blant annet ikke i jobb), men lurer på om dette er noe jeg "må" opplyse om i nettdatingprofil? Er det i såfall nok å skrive at jeg har en sykdom uten å skrive hvilken? Er redd for at diagnosen kan skremme vekk folk, da mange med denne sykdommen er veldig syke (jeg har en mild utgave av sykdommen).

Jeg tror ikke jeg hadde gjort det. Sånnt ing kan du ta etterhvert når du føler det er en du f.eks får spesilt bra kjemi med.

Lurer selv på nettdating, selv om det egentlig ikke er min greie. Har ikke lyst til å si for mye. Er det oe som er obligatorisk, som man må si der av andre ting?

Anonymous poster hash: f270e...312

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville skrevet noe ala det du skriver her - at du har en sykdom som hindrer deg i hverdagen, men at det likevel er mildt og et eller annet positivt om hva du likevel klarer (sånn at det ikke virker som du kun ligger for døden). Så får de heller spørre videre når dere tar kontakt. Men det er veldig kjedelig å kaste bort mye tid på å bli kjent med en person, for å så finne det ut. Bedre å spille med åpne kort og finne en som orker å leve med en syk person. (Ikke at det er bare fælt så klart, men det er jo ikke alle som takler det)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei diagnoser får heller komme på et senere tidspunkt. Anser det ikke som normalt å legge slikt ut i offentligheten på en datingside

Anonymous poster hash: e831c...741

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De færreste har inngående kunnskaper om diverse diagnoser, så det vil ikke si dem noe uansett.

Anonymous poster hash: 574c4...06a

• Liker 2
Skrevet

Råder deg definitivt til IKKE å skrive noe om sykdom/funksjonsnedsettelse i selve profilen. Du trenger ikke engang å nevne dette på første date/møte - eller andre, for den saks skyld...

Fortell om dette gradvis når tiden er moden for det. Hvorfor skal du måtte legge ut for alle og enhver om sykdomsplager før du vet om dette er noe de trenger å bli informert om? Nei, la dem heller bli kjent med deg som person og så informerer du dersom ting utvikler seg videre. Da kan du starte med å fortelle diagnosen, og så kan du jo etterhvert si mere om dine begrensninger relatert til sykdommen. Dersom vedkommende kjenner til diagnosen og spør rundt det du forteller, synes jeg spørsmålene bør besvares. Synes også det da er viktig å få frem at du er mildt rammet slik at ingen blir mere skremt av diagnosen enn nødvendig.

Folk flest har dessverre fordommer kombinert med lite kunnskap om nettopp det de har fordommer mot. Basert på dette vil det trolig være uheldig for deg å informere om sykdom allerede i profilen din. Da luker du nok vekk potensielle interesserte som kanskje tenker annerledes når de først er blitt litt kjent med deg som person. På den annen side kan du jo også spørre deg selv om du synes disse er såpass overflatiske at du likevel ikke finner dem interessante? I så fall er det bare å informere tidlig - står uansett respekt av det, mener iallfall jeg...

LYKKE TIL :tommelopp:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke legger det ut i selve profilen,så vil jeg sterkt råde deg til å skrive det så fort som mulig når du har fått kontakt med noen du har kjemi med.Synes lite om at folk plutselig slipper en bombe av opplysninger f.eks.på første treff eller (hvis det er en diagnose som ikke er synlig) etter flere uker med dating.

Anonymous poster hash: b7b76...831
  • Liker 3
Skrevet

Det kommer helt ann på diagnose, og hvordan det hindrer deg i hverdagen. Hva er det som gjør at du skiller deg ut pga denne diagnosen og hva vil det si for den du dater eventuelt blir kjæreste med?

Du er jo anonym her, så hvorfor ikke fortelle hva slags lidelse du har så får vi en større forståelse for det hele?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her oser det angst og depresjon lang vei!

Ja, det bør du opplyse om i profilen din. Så kan folk som liker sånt ta deg.

Anonymous poster hash: 71927...dbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du trenger å opplyse om det i profilen. Men opplys om det før dere møtes, synes jeg er greit. Og ofte et av de tidlige spørsmålene man stiller hverandre er hva jobber du med? Og da kan du jo fortelle hvorfor du ikke jobber.

Anonymous poster hash: 6d787...cee
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har MS. Er redd for å skrive noe om det, fordi jeg er redd det skremmer bort folk. Samtidig kommer jo spørsmålet om hva man jobber med fort opp, og da må jeg jo si at jeg ikke er i jobb på grunn av sykdom. Å skrive selve diagnosen i profilen har jeg egentlig ikke tenkt å gjøre, men lurer på hvor fort jeg "må" fortelle om sykdommen.

Jeg føler at jeg har mange gode kvaliteter som en kjæreste kan sette pris på, men siden jeg er syk er jeg redd for at det vil hindre mange i å ønske å bli kjent med meg. Samtidig vet jeg at sykdommen skaper en del problemer i hverdagen som også vil påvirke en evt partner, og at det derfor er noe som vedkommende må være klar over.

TS

Anonymous poster hash: dd64c...728
Skrevet

Nei, du skal absolutt ikke skrive noe om sykdommen din :) Før jeg ble sammen med min nåverende samboer prøvde jeg nettdating og litt forskjellig. Jeg har selv slitt psykisk (angst og depresjoner), men dette er aldri noe jeg ville nevnt i min profil. Det skal mye til før jeg forteller et menneske om en diagnose/sykdom, jeg fortalte det til min samboer etter flere måneder med dating. Synes ikke man skal si sånt til noen før man kan stole på de og vet hvor de står :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ut fra ditt første innlegg at du mest sannsynlig hadde MS. Jeg har det selv og kjente meg igjen i tankegangen din.

Nå er ikke jeg singel, men da jeg var det, var det å måtte fortelle en ny flamme om det, noe som skremte meg voldsomt. Da jeg begynte å date en fyr, tok det noen mnd før jeg fortalte det. (Jeg er riktig nok i full jobb og har ingen plager, så det var jo lettere å ikke si noe.) Jeg grublet i dagesvis på hvordan jeg skulle fortelle det, men en dag bestemte jeg meg bare. Han tok det veldig pent og har i grunn ikke gjort noe nummer ut av det i det hele tatt. Og ja, han kjente til sykdommen fra før, så han var ikke uvitende. Nå har vi vært sammen i rundt et år.

Jeg hadde ikke skrevet det direkte på profilen om jeg var deg. Det er så mange som forbinder sykdommen med rullestol og store handikap. "Folk flest" vet ikke at mange lever stort sett normale liv med diagnosen. Ingen grunn til å skremme bort uopplyste karer før de får sjansen til å bli kjent med deg.

Anonymous poster hash: ea887...f0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte ut fra ditt første innlegg at du mest sannsynlig hadde MS. Jeg har det selv og kjente meg igjen i tankegangen din.

Nå er ikke jeg singel, men da jeg var det, var det å måtte fortelle en ny flamme om det, noe som skremte meg voldsomt. Da jeg begynte å date en fyr, tok det noen mnd før jeg fortalte det. (Jeg er riktig nok i full jobb og har ingen plager, så det var jo lettere å ikke si noe.) Jeg grublet i dagesvis på hvordan jeg skulle fortelle det, men en dag bestemte jeg meg bare. Han tok det veldig pent og har i grunn ikke gjort noe nummer ut av det i det hele tatt. Og ja, han kjente til sykdommen fra før, så han var ikke uvitende. Nå har vi vært sammen i rundt et år.

Jeg hadde ikke skrevet det direkte på profilen om jeg var deg. Det er så mange som forbinder sykdommen med rullestol og store handikap. "Folk flest" vet ikke at mange lever stort sett normale liv med diagnosen. Ingen grunn til å skremme bort uopplyste karer før de får sjansen til å bli kjent med deg.

Anonymous poster hash: ea887...f0c

Tusen takk for svar! Jeg er jo litt hardere angrepet enn deg siden jeg ikke er i jobb, men jeg har likevel en veldig usynlig MS (ingen rullestol/andre hjelpemidler). Hadde det ikke vært for det faktum at jeg ikke jobber og at spørsmål om sykdom derfor fort kommer opp, så hadde det vært lettere å sett an et evt forhold en stund før jeg fortalte det. Kjenner at jeg kvier meg veldig for å involvere meg med nye folk fordi jeg er redd for hva de kommer til å tenke om sykdommen min, at de dømmer meg før de blir kjent med meg dersom de vet at jeg er syk.

Anonymous poster hash: dd64c...728

Skrevet

Hmm... vanskelig problemstilling. I mine øyne er dette omtrent det samme som å ikke oppgi at man har barn. Ja, det vil alltid finnes mennesker der ute som har fordommer, men er det ikke like greit å få skilt dem ut så fort som mulig? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg møtte en fra nettet en gang. Han hadde CP. Det var en ganske kjip overraskelse. Sorry, men det er sannheten.

Anonymous poster hash: 3ce0e...7db
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å date noen handler om å bli kjent og finne ut av om man er interessert i noe mer. For å kunne gjøre dette trenger man å utveksle informasjon. Dersom man har en alvorlig sykdom, mener jeg at dette ville være høyst relevant informasjon å ha om en potensiell kjæreste. Jeg synes egentlig at det er rett og rimelig og også mest fair overfor den andre personen å fortelle om dette. Kanskje ikke i selve profilen, men det bør komme frem i løpet av brevveksling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å date noen handler om å bli kjent og finne ut av om man er interessert i noe mer. For å kunne gjøre dette trenger man å utveksle informasjon. Dersom man har en alvorlig sykdom, mener jeg at dette ville være høyst relevant informasjon å ha om en potensiell kjæreste. Jeg synes egentlig at det er rett og rimelig og også mest fair overfor den andre personen å fortelle om dette. Kanskje ikke i selve profilen, men det bør komme frem i løpet av brevveksling.

PS: Det bør i alle fall komme frem før en førstedate dersom det er noe man kan SE. Så kleint for begge å komme der og bare "............okei, så du har CP, ja.".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du sagt, TS, om du snakket med en jente som virket pen og slank på internett, for så å møte en stygg og bælfeit jente i virkeligheten? Mye kan fikses i photoshop og med kameravinkler vet du. Hvis du utelater viktig informasjon fra profilen din, risikerer du å kaste vekk mye tid på mennesker som kommer til å dumpe deg når de finner ut sannheten.

Anonymous poster hash: 94c0f...ac0
Skrevet (endret)

ME er ikke det samme som CP og det er heller ikke det samme å utelukke at man har ME som å late som om man er slank hvis man er feit.

(skulle sitere de som nevnte dette her, men det datt vekk)

TS:

Hvordan hemmer sykdommen deg fysisk og psykisk? Hva slag plager har du med den og hvordan vil det eventuelt påvirke ett forhold. Siden du ikke er i jobb så regner jeg jo med at du har hemmninger på sosiale ting i livet også og kanksje trenger mye hvile for å kunne ha en fungerende hverdag? Og det vil jo påvirke kjæresten din og er noe han må ta hensyn til.

Men det kommer jo også ann på om dette er noe du tror kan bedre seg etterhvert eller om du føler det blir verre.

Endret av Nettinettet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...