Gjest 1111 Skrevet 21. august 2004 #1 Del Skrevet 21. august 2004 Tenkte jeg skulle lage pizza-boller i dag, men begynner å bli lei av min egen oppskrift som har blitt brukt endel ganger. Noen som har noen gode oppskrifter på pizza-boller å dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. august 2004 #2 Del Skrevet 21. august 2004 Pizzaboller m/skinke 4 + 2 ss olje 7 dl lunkent vann eller skummet melk 1 egg (bruk halvparten til pensling) 50 g gjær 1 ts salt ½ ts sukker 1 kg grovbakstmel (50/50 blanding av hvetemel og sammalt hvete grov) 1 løk 1 hvitløksfedd 2 ss olje 4-5 ss tomatpuré 4-5 ss chilisaus eller pizzasaus salt/pepper 1 boks skinke 3-4 dl revet ost Bland sammen olje og vann/skummet melk. Varm blandingen til 37 grader). Rør gjæren ut i litt av væsken, tilsett resten av væsken, salt, sukker og mel. Arbeid sammen til den en smidig deig. Tilsett 2 ss olje og elt lett sammen, slik at oljen smører seg rundt deigen. Dekk bakebollen med plast og sett deigen til heving i 40 - 50 min. Mens deigen heves, lag fyllet. Surr finhakket løk og hvitløk i pannen til det er mykt. Tilsett tomatpuré, chilisaus og krydder og la sausen trekke i 10 -15 min. Smak til med salt og pepper og ev mer krydder. Skjær skinke i små terninger og rør inn i tomatsausen. Ta deigen ut på et melet bakebord og del den i to. Kjevle hver del ut til avlange leiver og bre utover tomatsausen. Dryss over revet ost. Rull sammen fra langsiden og skjær i skiver og sett på bakepapirkledt stekebrett. Dekk med et klede og la bollene etterheve i ca. 30 min. Pensle med egg og dryss med revet ost og stek i varm stekeovn 225 grader i ca 15 min, på midterste rille. Pizzaboller m/kylling 50 g gjær 3 dl vann 4 ss olivenolje 1 ts salt 1 egg 5 dl hvetemel 1 glass hot tacosaus eller vanlig tomatsaus ½ grillet kylling ½ stk løk, finhakket og surret 4-5 ss maiskorn 1 dl revet ost Løs gjær i lunkent vann. Tilsett olje, egg og salt. Rør inn mel. La heve ca ½ time. Kjevle ut til firkant ca 5 mm tykk. Smør tacosaus over leiven og fordel over kyllingkjøtt, løk, mais og revet ost. Rull sammen til en pølse. Skjær ca 3 cm tykke skiver og legg på stekebrett. La heve ca ½ time. Pensle med egg og stek ved 225 grader i ca 20 minutter. Rester av kjøttsaus er også kjempegodt å bruke, og så bare drysse revet ost oppå. Andre gryteretter (enten hjemmelagede eller kjøpt fra glass/pose) som chili con carne, meksikansk gryte, bolognesegryte osv er også godt. Bruk andre typer kjøtt som pølser, kalkunskinke, kylling, kjøttdeig, biffstrimler, svinekjøtt osv. Eller lag den vegetar og bruk istedet noen fristende grønnsaker som squash, auberginer, løk, paprika, tomater osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 21. august 2004 #3 Del Skrevet 21. august 2004 Den måten har jeg aldri laget pizza-boller på før. lager alltid fordypninger i bollene og legger i fyll og topper med ost. men nå skal jeg ned å bake, takk for oppskriftene arkana! :dagensrose: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 21. august 2004 #4 Del Skrevet 21. august 2004 Jeg lager pizzaboller på tre måter, den jeg bruker oftest er å lage snurrer. Kjevler ut deigen, smører på saus, drysser på fyllet og snurrer sammen. Skjærer i skiver som settes på stekebrett og drysser på litt ekstra ost. Den andre måten er den du bruker, som å lage skoleboller. En vanlig bolle med fordypning hvor fyllet has i. Den tredje er å bake fyllet inn i selve deigen, da pleier jeg å kutte ut sausen. Istedet har jeg masse krydder/urter/hvitløk i deigen, så har jeg i revet ost/osteterninger og pølsebiter/skinkebiter. Har du forresten prøvd pizzavafler? En vanlig vaffelrøre (uten sukker), ha i 1-2 ss tomatpuré, pizzakrydder, skinkebiter, revet ost, oliven, champignon osv og steker som vanlige vafler. Kjempegodt, og litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2004 #5 Del Skrevet 21. august 2004 :sulten: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 22. august 2004 #6 Del Skrevet 22. august 2004 Jeg har laget snurrer før, men jeg kaller dem noe annet. pizza-vaflene høres gode ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. august 2004 #7 Del Skrevet 23. august 2004 Litt på siden av spørsmålet, men matmuffins er også godt. Man lager en nøytral muffinsdeig og dytter oppi skinke, purre, ost etc..mettende og godt som et måltid for seg selv eller sammen med suppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. august 2004 #8 Del Skrevet 23. august 2004 Litt på siden av spørsmålet' date=' men matmuffins er også godt. [/quote'] Ja, det er kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 23. august 2004 #9 Del Skrevet 23. august 2004 Litt på siden av spørsmålet' date=' men matmuffins er også godt. Man lager en nøytral muffinsdeig og dytter oppi skinke, purre, ost etc..mettende og godt som et måltid for seg selv eller sammen med suppe.[/quote'] Matmuffins er kjempegodt, særlig med baconbiter, purre og ost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 26. august 2004 #10 Del Skrevet 26. august 2004 Pizzaboller m/skinke Disse var nydelige, Arkana!! Har laget dem i dag. Deigen var super å bake med!! Denne oppskriften har havnet i oppskriftsboken min! fra Huldra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. august 2004 #11 Del Skrevet 27. august 2004 Disse var nydelige, Arkana!! Har laget dem i dag. Deigen var super å bake med!! Denne oppskriften har havnet i oppskriftsboken min! fra Huldra Så bra da! Pizzaboller er nam! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silja Skrevet 29. august 2004 #12 Del Skrevet 29. august 2004 å ja, pzzaboller er odt - og lettvint og greit å ha i fryseren. Bruker å lage noen relativ enkle jeg da, bare med pizzafyll :oops: men tenkte likevel å dele oppskriften min, da selve deigen er så god og en "drøm" å bake ut PIZZABOLLER (ca 15-20boller) pizzafyll + kjøttdeig 200gr margarin/smør 3dl vann 3dl melk 100gr gjær 1ts sukker 1ts salt 1kg hvetemel 2ts bakepulver revet ost ev krydder Smelt smøret, ha i vann og melk og varm til 37grader. Imens smuldrer du gjæret og rører inn sukkeret til det blir flytende (synes du dette er vanskelig, smulderer du heller gjæra i den lunkne væsken, og blander sukkeret med det tørre.) Bland alt det tørre og ha i væsken, og bland dette godt til en jevn deig. La så heve under plast i vannbad. Sett på stekeovnen på 250grader. Stek kjøttdeigen, og ha i pizzafyllet. Trill ut bollene og trykk dem litt flate. Lag en grop i midten ved hjelp av en spiseskje og ha i pizzafyll. strø ost på toppen og krydre om ønskelig. Stekes i 10-12min (250grader). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dalwhinnie Skrevet 9. november 2005 #13 Del Skrevet 9. november 2005 Prøvde Arkanas pizzaboller i dag, med litt modifikasjoner etter hva jeg hadde i hus og hadde lyst på, og de ble kjempegode. Brukte grov rundstykke-blanding og hadde tomatsaus, skinke, ost og krydder på noen av dem, og sterk, grov sennep, ost og skinke på resten. Begge deler ble kjempedigg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. november 2005 #14 Del Skrevet 9. november 2005 Jeg lager "pizzaboller" med focacciadeig som jeg kjevler og stikker passe store leiver ut av. Smører med pizzasaus (hjemmelaget), strør på ost, liker best Arla Finella og kokt skinke i strimler eller bacon. Kjempegodt og veldig lettvint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #15 Del Skrevet 11. november 2005 Et lite spørsmål. Tenkte nemlig å prøve meg på pizzaboller ikveld. Når du skjærer de i skiver og setter de på stekebrettet, vil ikke fyllet renne ut da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #16 Del Skrevet 11. november 2005 Vi er 4 personer og tenkte å prøve oss på Arkanas oppskrift. Er det noen som vet om oppskriften rekker til 4 personer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 11. november 2005 #17 Del Skrevet 11. november 2005 Når du skjærer de i skiver og setter de på stekebrettet, vil ikke fyllet renne ut da? ← Nei. Vi er 4 personer og tenkte å prøve oss på Arkanas oppskrift. Er det noen som vet om oppskriften rekker til 4 personer? ← Ja, den er nok til fire personer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Simba_* Skrevet 3. desember 2008 #18 Del Skrevet 3. desember 2008 Enkle, sunne og nydelige pizzaboller: 1 pose Møllerens grovt brød 1 boks tomatpurè hakket løk Kjøttdeig/karbonadedeig/kyllingkjøttdeig Revet oss Lag brød som anvist på pakken kjevle ut- legg på tomatpurè, løk, kjøtt og revet oss Rull sammen og del opp i biter Stekes som angitt på pakka. Bon Apetitet =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå