Gå til innhold

Nekter å slutte med bleie.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fireåringen vår vil ikke slutte med bleie. Vi har prøvd belønningsskjema med klistremerker. Da fikk jeg ham noen ganger til å tisse på potte om morgenen, men det gikk ikke lenge før han blånektet det. Vi har lenge latt bleieslutten ligge i håp om at han selv finner ut at han er stor nok til å slutte, men nå i påsken fant vi ut at med så mange fridager på rad skulle vi gjøre et skikkelig forsøk. Kule truser innkjøpt, potta nede i stua og han skal på den hver time. Noen ganger klarer han å presse ut noen få dråper, men det ble mange uhell og to ganger tok jeg ham i å gjemme seg i en krok for å tisse i buksa. Han vil bare ikke slutte med bleie. Lillesøsteren hans er ivrigere til å tisse på do, og vi trodde han ville la seg inspirere av det, Men nei, i stedet for å tenke at han i allefall ikke skal bli forbigått av lillesøster har han tvert i mot proklamert at når hun har sluttet skal han slutte, hehe.

Er det bare å innse at han ikke er klar og vente? Skal vi vente til han selv ber om å slutte eller skal vi prøve igjen om noen måneder? Noen råd?

Anonymous poster hash: 3c8dd...088
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da får han bytte sin egen bleie da.

Anonymous poster hash: 664be...5fa
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte bleie leenge, rett og slett fordi jeg ikke turte å stå opp å tisse om natten. Husker foreldrene mine maste litt om det, men etterhvert så ble det bare til at jeg sluttet.

Anonymous poster hash: b7111...1f2

Skrevet

Hvem bestemmer hjemme hos dere?

• Liker 1
Skrevet

Dere skal ta bort bleia, og fortelle han at han nå har sluttet med bleie. Kan ikke vente på at en fireåring blir "klar", han burde vært ferdig med bleier for lenge siden.

Ikke gjør noe stort ut av at han tisser på seg, vask og skift på han bare.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje han heller vil sitte på do i stedet for potte? Har dere spurt ham om det? :) Og hvordan opplever han det i barnehagen å bruke bleier? Oppmuntrer de ansatte ham til å slutte?

Jeg har tro på at barn må få bestemme en del av dette her selv, for dere får jo ikke tvunget ham uansett, og det er lett å komme i litt onde sirkler når dere krever at han skal på potte hver time.

Barn er jo så forskjellige, men min eldste nektet å sitte på potte. Han er også veldig opptatt av å få være alene når han er på do.

• Liker 2
Skrevet

Glemte å si at jeg ikke skjønner greia med å måtte sette seg på potta hver time, ikke rart han får aversjon mot potta når han må det så ofte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal ta bort bleia, og fortelle han at han nå har sluttet med bleie. Kan ikke vente på at en fireåring blir "klar", han burde vært ferdig med bleier for lenge siden.

Ikke gjør noe stort ut av at han tisser på seg, vask og skift på han bare.

Jeg er enig i dette, og det neste innlegget ditt. Det er bare tøys å lage en så stor sak av det. Når han ikke klarer å tisse på potta, er han åpenbart ikke bevisst på hva som skjer når han tisser i bleia. Eneste måten å bli det på, er å la ham oppleve å bli våt noen ganger.

Anonymous poster hash: 57836...68d

AnonymBruker
Skrevet

Dersom dette er vanskelig for 4-åringen, synes jeg det høres veldig voldsomt ut at dere bestemte dere I påsken for at han skulle slutte!? En 4-åring er da så stor at han må tas med i dette- jeg ville ikke likt at noen plutselig kom og sa at "nå skal fu gjøre sånn" uten at jeg var ordentlig forberedt.

Jeg tror dere må prate mer om dette i forkant, og finne ut hvorfor gutten ikke vil slutte med bleie- dette bør han klare å kommunisere - i hvertfall om dere stiller de rette spørsmåla.

Jeg ville begynt nå å prate om og finne ut av og forberede han på at til sommeren er det slutt. Så må dere sammen bli enige om hvordan og evt når i sommer, og dette må følges opp av både dere foreldre og gutten.

Anonymous poster hash: 927fd...f05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...