Gå til innhold

Ukepenger til 5-åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å gi 5-åringen min ukepenger, og synes 30 kr er et passelig beløp. Eneste som bekymrer meg er å skulle få tak i kontanter, og ennå verre mynter. Er jo mangelvare for tiden da det meste går i kortbetaling. Og er også litt kjipt å drive å gå å veksle sedler regelmessig. Finnes det noen maskiner som tar inn sedler og betaler ut mynt?? :D

Og hvordan gjør dere det med ukepenger til de minste? Får de i det hele tatt? Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvor mye får de eventuelt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva en 5åring skal med ukepenger men ok.

En grei måte å få tak i mynter er å runde opp når du er i butikken, så du får ut differansen.. om varene kostet 155 kr får du da 45 kr i mynt om du runder opp til 200..

Anonymous poster hash: 3a5c3...e90
Skrevet

En grei måte å få tak i mynter er å runde opp når du er i butikken, så du får ut differansen.. om varene kostet 155 kr får du da 45 kr i mynt om du runder opp til 200..

Han skal lære seg verdien av penger.

Ja, må vel gjøre noe slikt. Hadde dog vært fint med maskin som gjøre sedler om til mynt og vice versa.

Skrevet

Da jeg var 5-8 fikk jeg 20kr i ukepenger som jeg kunne kjøpe noe på butikken for på fredager. Det var utrolig stas å kunne kjøpe ting helt selv. Det var nok til at jeg fikk kjøpt noe godt, men ikke så mye at jeg kunne gå amok. Helt passe, synes jeg :)

Skrevet

Da jeg var 5-8 fikk jeg 20kr i ukepenger som jeg kunne kjøpe noe på butikken for på fredager. Det var utrolig stas å kunne kjøpe ting helt selv. Det var nok til at jeg fikk kjøpt noe godt, men ikke så mye at jeg kunne gå amok. Helt passe, synes jeg :)

Her var også tanken at han kan kjøpe sitt eget lørdagsgodt innimellom. Da vil han nok forstå hvor mye(eller lite) ting koster og hvor mye penger egentlig er verdt. Per dags dato har han null pengeforståelse, forståelig nok, men jeg tror det er meget viktig å lære barna våre rollen pengene spiller. Tror det er med på å gjøre de ennå mer bevisste i senere aldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ikke ukepenger, men jeg lærte jo verdien av penger likevel.. Eller, jeg fikk jo penger, men ikke en fast sum hver uke. Kunne feks på lørdager få 20kr for å gå på kiosken og kjøpe godteri. Andre lørdager kjøpte mamma når hun handlet.. Fikk jo også penger til bursdager og av besteforeldre osv som jeg sparte. Det går an å la barna betale og fortelle dem om penger uten at de må få en fast sum hver uke :) Sier ikke at det er galt altså, synes bare det er litt tidlig når de er bare 5 år, de kan jo ikke gå i butikken selv ennå. Men det er sikkert gøy for dem å feks spare til en pakke lego eller noe de ønsker seg, ser den..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk aldri ukepenger, jeg. Tilbød meg å jobbe for å få 50 kr uken (var vel 9-10 år), men fikk aldri pengene selv om jeg gjorde arbeidet. :P

Men husker vi fikk pante flasker en gang i uken, og bruke panten på godteri.

Anonymous poster hash: 55129...8e2

Skrevet

Går det fortsatt an å veksle til seg ruller med mynter i banken? Vi har som regel litt kontanter liggende, til loddselgere i nabolaget, ukepenger osv. Veksler da i butikk ifbm med handling.

6-åringen vår får en tier for å rydde rommet for støvsuging ukentlig, en tier til hvis hun husker på å rydde av tallerken, bestikk og glass etter (de fleste) måltidene, og enda en hvis brukte klær (daglig) havner i rett skittentøysdunk eller i kurven for gjenbruk fremfor å bli slengt på gulvet på badet. Vi tenkte også at hun kunne kjøpe seg lørdagsgodt, men det har i stedet blitt til at hun putter pengene i sparegrisen sin og setter inn i banken med ujevne mellomrom. Det blir ofte til at vi voksne handler lørdagsgodtet når vi likevel er i butikken, vi pleier å ukehandle på mandag og supplere litt på torsdag eller fredag, og tar det med da. Synes det er fint at hun sparer pengene sine. Hun sparer ikke til noe spesielt, så mye av det går på å lære seg prinsippet sparing, men det er kjekt å ha litt penger på konto hvis det skulle være noe hun ønsker seg veldig etterhvert. Litt penger i lommeboka har hun også, hun får innimellom en hundrelapp av oldeforeldrene og ønsket seg penger til 6-årsdagen nylig, hvorav mye gikk rett i sparegrisen, men det var stor stas å kunne gå og kjøpe seg en Barbie hun hadde ønsket seg. Hun begynner å skjønne at penger ikke vokser på trær, ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

På Oslo Vest harv1.klassingene eget Visa og Masterkort.

Anonymous poster hash: 12008...94f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På Oslo Vest harv1.klassingene eget Visa og Masterkort.

Anonymous poster hash: 12008...94f

HAHA

Anonymous poster hash: 534bb...9ea

AnonymBruker
Skrevet

Han skal lære seg verdien av penger.

Ja, må vel gjøre noe slikt. Hadde dog vært fint med maskin som gjøre sedler om til mynt og vice versa.

La barn være barn. Verdier av penger er vel det siste ett barn på 5år trenger å lære seg.

Anonymous poster hash: 3a60d...305

Skrevet

La barn være barn. Verdier av penger er vel det siste ett barn på 5år trenger å lære seg.

Anonymous poster hash: 3a60d...305

Han blir ikke mindre barn av den grunn. Er ikke slik at jeg skal tvinge han til å lese Dagens Næringsliv hver dag og få han til å følge med på børsen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...