Gå til innhold

Kalorier hjemmebakte boller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hele deigen har 1469 kalorier. Veide den før jeg rullet ut bollene, og den veide 860 gram. Trillet derfor ut 13 boller på 66 gram stk.

Blir det da 1469/860= 1,70 x 10 = 170kcal i 100 gram? Vet det blir 113 per bolle.

Men når jeg veide de etter steking veide de ca 56 per stk, endrer det noe i kalorier per 100 gram?

Anonymous poster hash: 1b804...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orker ikke se på regnestykket ditt nå (snart middag), det er sikkert i orden :fnise: Bare minner om dette: Vann har inge kalorier og det fordamper vann under stekingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ti grammene som er borte er bare vann/væske som har fordampa.

Ja, 113 kcal pr bolle kan høres rett ut.

Anonymous poster hash: 69c79...1e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar :) da blir det boller til kvelds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må dele antall kalorier på antall gram, så hvis hele deigen veier 860 gram og inneholder totalt 1469 kalorier, blir det 1469/860 = 1,7 kalorier per gram. Hvis hver bolle veide 66 gram før steking, blir regnestykket 1,7*66 = 112 kcal per bolle.

Som de andre har påpekt, må det være bollens/deigens vekt før steking.

Anonymous poster hash: 0b53b...008
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HeiHade

Whaat, trodde det var ihvertfall 200 kalorier pr. bolle.

Det kommer jo såklart helt an på oppskriften og størrelsen på bollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dele antall kalorier på antall gram, så hvis hele deigen veier 860 gram og inneholder totalt 1469 kalorier, blir det 1469/860 = 1,7 kalorier per gram. Hvis hver bolle veide 66 gram før steking, blir regnestykket 1,7*66 = 112 kcal per bolle.

Som de andre har påpekt, må det være bollens/deigens vekt før steking.

Men de ferdige bollene er fremdeles 170kcal/100g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Hele deigen har 1469 kalorier. Veide den før jeg rullet ut bollene, og den veide 860 gram. Trillet derfor ut 13 boller på 66 gram stk.

Blir det da 1469/860= 1,70 x 10 = 170kcal i 100 gram? Vet det blir 113 per bolle.

Men når jeg veide de etter steking veide de ca 56 per stk, endrer det noe i kalorier per 100 gram?

Det blir slik : 1469 : 860 = 1,70

1,70 x 100 = 170 kcal pr 100 gram :)

Og nei, det endrer ikke noe i kalorier pr 100 gram, det er deigen før den blir behandlet som skal veies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Da er det ikke mange kcal i en bolle. Jeg har nettopp bakt sukkerfrie (sukrin) speltboller. ble veldig gode faktisk, og føler at de er litt sunnere og det må nødvendigvis bli minder kcal pga at de er uten sukker. Anbefales.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir slik : 1469 : 860 = 1,70

1,70 x 100 = 170 kcal pr 100 gram :)

Og nei, det endrer ikke noe i kalorier pr 100 gram, det er deigen før den blir behandlet som skal veies :)

Jeg må jo veie bollene etter de er stekt også:s ble litt ulik vekt på noen av de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste er å regne ut kaloriinnholdet til alle ingrediensene, og så dividere på antall boller. Så slipper du å veie dem osv. ;)

Anonymous poster hash: f32ba...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste er å regne ut kaloriinnholdet til alle ingrediensene, og så dividere på antall boller. Så slipper du å veie dem osv. ;)

Anonymous poster hash: f32ba...aa9

Har jo gjort det. Men vil ha kaloriinnholdet per 100g fordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har jo gjort det. Men vil ha kaloriinnholdet per 100g fordet

Kan vi få se oppskriften?

Anonymous poster hash: 02131...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er det ikke mange kcal i en bolle. Jeg har nettopp bakt sukkerfrie (sukrin) speltboller. ble veldig gode faktisk, og føler at de er litt sunnere og det må nødvendigvis bli minder kcal pga at de er uten sukker. Anbefales.

Med hilsen fra:

Jon Are

OT, men oppskrift?

Anonymous poster hash: 6191c...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

OT, men oppskrift?

Anonymous poster hash: 6191c...7f7

Jeg har dessverre ikke oppskriften på det. Prøvde meg meg bare fram selv, men brukte spelt mel, meierismør , melk, kardemomme og sukrin . De ble veldig fine faktisk. Det er bare å eksperimentere litt.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lille-pus

Med forbehold om at du har forsøkt å få bollene sånn ca like store (enklere å steke dem da) så betyr det følgende:

Hele deigen inneholder 1469kcal. Du baker ut 13 boller av den deigen. Du spør etter kcal per bolle.

- ingen grunn til å gjøre regnestykket mer komplisert enn det trenger å være;

1469 kcal : 13 boller =113 kcal/bolle

Deigen veier 860 gram, altså 8,6 hektogram

Du spør etter kcal per hektogram;

1469 kcal/8,6 hektogram = 170,8 kcal/100 gram (rund opp til 171 kcal/100 gram)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør veie de ferdigstekte bollene fremfor deigen kanskje. Har ikke peiling, men leste litt om det, og da var det flere som veide det ferdige produktet og regnet ut på samme måte som du har gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må jo veie bollene etter de er stekt også:s ble litt ulik vekt på noen av de

Da vil du ikke få riktig svar dessverre. Det er deigens vekt før steking som gjelder.

Tror du bør veie de ferdigstekte bollene fremfor deigen kanskje. Har ikke peiling, men leste litt om det, og da var det flere som veide det ferdige produktet og regnet ut på samme måte som du har gjort :)

Dette stemmer ikke. Mye vann fordamper under steking, som gjør deigens masse mindre. Man må veie deigen før steking for å vite hvor mange kalorier det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da vil du ikke få riktig svar dessverre. Det er deigens vekt før steking som gjelder.

Dette stemmer ikke. Mye vann fordamper under steking, som gjør deigens masse mindre. Man må veie deigen før steking for å vite hvor mange kalorier det er.

Men man må jo kunne veie de ferdige bollene som man veier feks kjøpebrød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...