AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Har lest litt om Stronglifts 5x5, har hørt at skal være veldig bra, og visstnok det beste programmet for å øke i styrke. Nå er jeg nybegynner, har trent styrke i litt over 2 mnd (3 dager i uken) og føler jeg ikke har spesiell framgang bortsett fra at jeg har lagt på vekter og blir stadig sterkere, men det er fortsatt ikke noe som vises på kroppen. Jeg vet at muskler ikke kommer over natta, men trodde jeg skulle få komme til å se i alle fall en liten forandring i speilet. Men det er det svært lite av. Programmet jeg bruker inneholder ganske mange øvelser, det er en kombinasjon av sammensatte og isolerte øvelser. Helkroppsprogram hvor jeg trener de samme musklene 3 ganger hver uke. Dette er fordi jeg vil belaste dem så ofte som mulig fordi jeg har tenkt at å trene samme muskel bare 1-2ganger i uka høres for lite ut til å få noen særlig fremgang. Nå er jeg slett ingen ekspert, så det kan godt være at tankegangen min er helt på jordet. Så, dette programmet er jo delt i kun 3 forskjellige øvelser hver økt. 2-split som man skal trene tre ganger i uka, noe jeg gjør fra før av så det passer meg bra. Men jeg er litt bekymret for at programmet ikke skal ta alle musklene i kroppen godt nok, at jeg blir sittende igjen å kun trene lår, skuldre og bryst, mens rumpa, biceps, legger og øvre del av ryggen ikke skal bli hardt nok belastet til at noe særlig resultater vil vises i speilet. Jeg er altså ikke kun interessert i å bli sterkere, men vil at musklene skal bli større og mer markante. Jeg vil forme kroppen og bli strammere. Er dette programmet noe for meg? Vil jeg kunne SE resultater, og ikke bare kjenne dem? Hvis noen av dere har peiling så tar jeg mer enn gjerne imot tips! (Jeg er kvinne, 28 år og 71 kg, 173 cm høy) Anonymous poster hash: fc11f...b76
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 ...ingen? Anonymous poster hash: fc11f...b76
ChrisML Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Jeg har fulgt det programmet mer eller mindre av og på i 3 år. Det er ingen tvil om at det er et bra program, men det er for rett person. Det må gjøres 100% uke etter uke for å gi gode resultater. Man trener kun 5 øvelser fordelt på 3 dager. Hvis man blir fort lei øvelser, kan jeg hvertfall love deg at du blir fort lei knebøy etter å ha kjørt det så og si annenhver dag i noen måneder. Er man et rutinemenneske så fungerer det nok bedre. En ulempe er at det ikke tar høyde for dagsform og "svakheter" i teknikk / ledd osv... Det er hvertfall viktig å fokusere på å at dønn riktig teknikk er et must for å øke de 2.5kg videre. Jeg har vært fornøyd med øvelsene, men nå har jeg gått over til andre treningsprogram som involverer litt flere øvelser for å få variasjon. Men kjører fortsatt 5x5 då jeg mener tung trening gir best fremgang.
ChrisML Skrevet 6. april 2015 #4 Skrevet 6. april 2015 Kan legge til at når jeg begynte å kjøre andre øvelser som eksempel nedtrekk, ble jeg skikkelig støl igjen for første gang på lenge. Så det er ingen tvil om at noen muskler får bedre virkning av andre øvelser. Men har en følelse at stronglift kanskje fokuserer veldig på å bli rå i baseøvelsene, men ikke nødvendigvis at alle muskler skal få maks utbytte fra dag 1? Tar for eksempel litt tid før bicepsen setter begrensning i knebøy/benkpress og dermed blir trent godt.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Jeg kjørte det i et års tid, frem til jeg ikke lenger fikk fremgang (det er ikke et program for viderekommende). Programmet er for dem som ønsker å øke i styrke, og ikke for dem som hovedsaklig ønsker å se ut som bodybuildere. Fokus er ikke på muskelvekst, men for styrke. Om du hovedsaklig vil ha hypertrofi, altså store muskler, bør du heller se på et program med høyere antall repetisjoner. Øvelsene i stronglifts-programmet tar hele kroppen. Knebøy og markløft tar mye på rumpa og lårene, og alle de musklene du bekymrer deg for. Anonymous poster hash: 2d2f0...62f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå