AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Jeg så nettopp NRK sin dokumentar om taxi-næringen, og er helt sjokkert. Jeg kommer fra en mindre by i Norge og ante ikke at det var så farlig å ta taxi i de større byene. Har du opplevd noe ubehagelig i taxi før, og hvor var det? Hvilket firma kjørte du med? Selv har jeg kun opplevd å måtte betale flere ganger for mye i England og Danmark, og at sjåføren nektet å gi tilbake vekslepenger etter en 500-lapp selv om turen kostet rundt 200. Har aldri opplevd noe ubehagelig i Norge, men har heller aldri tatt taxi i Oslo. Nå er jeg usikker på om jeg tør :/ http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000615/24-03-2015 Anonymous poster hash: 71058...e6b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 Ganske mange ganger har jeg fått tilbud om gratis tur mot sex. Ikke mye moro. Han ene ble så ekkel at jeg var redd det skulle utvikle seg. Han prøvde å ta på meg, selv om jeg satt i baksetet. Jeg bare kasta fra meg penger og hoppa ut av bilen. Var for full til å ta med meg taxi-nummer ol for å klage/anmelde. Anonymous poster hash: 82de5...68d
skreppamedleppa Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Nå er du nok noe seint ute ts for det ligger allerede en tråd ute om dette for en uke eller to siden http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=923476&st=0 Mitt svar var/er:Nei jeg har aldri opplevd noe, men har hørt av et lesbisk vennepar at de fikk beskjed om å pelle seg ut av drosjen da drosjesjåføren fikk greie på at de var sammen, (nei de satt ikke å klinte men snakket sammen om hverdagslige ting som par ofte snakker om) sjåføren var utenlandsk om det har noe å si. Så brennpunkt også men det finnes alltid to sider mener jeg. For jeg har også hørt om drosjesjåfører som har kvinnelige kunder som stapper pengene ned i trusen og sier til sjåføren; skal du ha pengene dine vet du hvor de er, bare ta de. Vet om taxi eiere som blir slått ned av kunder, spyttet på, ranet osv. Drosjesjåfører er også en av mange næringer som opplever mye vold og seksuell trakassering på jobb "ni av ti sjåfører har opplevd trakassering på jobb" http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8661151.ece (det har det også vært laget dokumenter om). Så jeg tror det er nesten like mange dårlige kunder som det er dårlige sjåfører uten at det skal bli en konkurranse om hvem som oppfører seg jævligste i en yrkesbil, men som sagt en sak har to sider og det kom veldig lite frem på brennpunkt i går. Råtne epler finnes det i en i en hver bunk og det er selvsagt trist at kvinner og menn føler seg utrygge i en drosje pga disse råtne eplene. Men nå har næringen selv hatt lyst til å ha video overvåking i bilene noe som kan gjøre det mye tryggere både for kunde og sjåfør noe Datatilsynet har sagt nei til, (enda det er lov på buss og ferge f.eks) http://www.aftenbladet.no/trafikk/Datatilsynet-Ikke-lov-med-videoovervaking-i-taxi-3220096.html. Nå er taxi kollektiv transport og bør ha de samme rettene til å sikre god transport som buss og ferge etter mitt syn. Jeg er ikke for at alt skal overvåkes og alt skal spionere på men for å sikre både passasjerer og sjåfører så mener jeg dette kan være et tiltak. Jeg har som sagt aldri opplevd noe annet enn blide og hyggelige mennesker som kjører meg fra A til Å. Men at det er så enkelt å svindle og drive med fjusk å fanteri som det har vært i Oslo det er helt på trynet. Men det skal sies at både justervesenet og skatteetaten har gjort mange grep siden svindelen i Oslo. Som sagt det er uheldig og uhyggelig at så mange har ubehagelige opplevelser i taxi men tror nok at det hver eneste uke er taxi sjåfører som har dobbel så mange uheldige hendelser med kunder.
Djungelvrål Skrevet 7. april 2015 #4 Skrevet 7. april 2015 Ganske mange ganger har jeg fått tilbud om gratis tur mot sex. Ikke mye moro. Han ene ble så ekkel at jeg var redd det skulle utvikle seg. Han prøvde å ta på meg, selv om jeg satt i baksetet. Jeg bare kasta fra meg penger og hoppa ut av bilen. Var for full til å ta med meg taxi-nummer ol for å klage/anmelde. Anonymous poster hash: 82de5...68d Hvorfor i alle dager sender du ikke klage til taxiselskapet eller anmelder? Har de ikke kamera i bilen, det er jo en lett sak å saksøke. Hvorfor finner du deg bare i det??
skreppamedleppa Skrevet 7. april 2015 #5 Skrevet 7. april 2015 Hvorfor i alle dager sender du ikke klage til taxiselskapet eller anmelder? Har de ikke kamera i bilen, det er jo en lett sak å saksøke. Hvorfor finner du deg bare i det?? Som jeg nettopp har skrevet har taxi næringen selv ønsket å ha kamra i bilene men fått avslag av Datatilsynet og deres begrunnelse har igjen vært "av hensyn til kundene"
Tomoya Skrevet 7. april 2015 #6 Skrevet 7. april 2015 Jeg har opplevd å bli spurt for private spørsmål, og så bli kjeftet på når jeg nektet å svare...
Gjest imperio Skrevet 7. april 2015 #7 Skrevet 7. april 2015 Tar ikke så mye taxi, tar nattbuss eller ringer noen jeg kjenner. Men en gang så var det en fyr som kjørte helt feil, med vilje, han sa "det er mye raskere", jeg kjenner veien og vet at den er absolutt ikke raskere. Endte opp med å må betale 200 for mye, fordi han tok mange omveier. Pleier å betale max 200kr (helge pris) men denne gangen ble det over 400. Han fulgte ikke gps'n heller, jeg poengterte det flere ganger. pappa ble forbannet og skulle ut å kjefte på han og kreve pengene tilbake, men da han så pappa så kjørte han bort. Jeg sendte pappa melding fra taxien, og han sto og ventet på meg. Jeg så han en gang senere også, da jeg sto i taxikø, men slapp frem de som sto bak meg og tok neste taxi. Verdt det å stå der iskald midt på natten i snøstorm.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2015 #8 Skrevet 7. april 2015 Jeg tar taxi i Trondheim. De aller fleste sjåfører er veldig trivelige, uansett kultur, hudfarge og bakgrunn. Dessverre har oppførselen til noen få gjort at jeg er mer forsiktig med å sette meg inn i en taxi, og hvordan jeg oppfører meg i en taxi. Jeg har blitt tilbudt sex, date, bolig (sammen med sjåføren da så klart), telefonnummer osv. I et ekstremt tilfelle så var det en som mente jeg måtte ringe til han hver gang jeg trengte taxi, forsåvidt ok, men han var ekstremt flørtete. Jeg tok nr hans og sa jeg skulle ringe hvis jeg trengte taxi, men da måtte jeg ringe nur hans slik at han kunne være sikker på at jeg hadde fått rett nr. Han var så truende da at jeg ikke turte noe annet. En annen spurte og grov om hvorfor jeg tok taxi alene, om jeg ikke hadde kjæreste osv, så jeg måtte dikte opp en historie om ventende kjæreste hjemme. Dette er i 95% av tilfellene innvandrere, ikke etnisk minoritetsbakgrunn og oppvokst i Norge, men innvandrere som ikke har bodd her i mange år basert på språket. Jeg vil tro at i veldig mange av tilfellene så er det rett og slett kulturkræsj. Nordmenn er så lukkede ovenfor fremmede, og sier gjerne ja når vi mener nei fordi vi vil unngå pinlige øyeblikk eller vil ikke såre noen. Jeg tror i veldig mange tilfeller så hadde en kulturopplæring vært godt for mange, samtidig som det i noen få tilfeller er snakk om mannfolk som rett og slett ikke respekterer kvinnfolk. Anonymous poster hash: 86e00...763
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå