lobolulu Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Jeg har trent litt opp og ned siden sommeren, med hovedfokus på å få bort magefettet. Jeg veier for tiden 55-56 kg, og vil heller opp i vekt enn ned. Jeg har slanke bein (som har blitt slankere siden jeg begynte), og magefettet går sakte men sikkert bort, men jeg føler det går for sakte. Er det noen som har noe tips til å få fortgang på denne prosessen? Jeg trener på treningsstudio ca 3 ganger i uka (+taekwondo 2 ganger), og tar en 8x20sek (10 sek pause mellom hver) intervall på tredemølla i slutten av hver økt, men finnes det en bedre måte å gjøre dette på? Eventuelt hva jeg kan spise bedre? Spiser mye sunnere enn hva jeg gjorde for ett år siden, men jeg spiser fortsatt endel brød.. Pga styrketreninga jeg driver med så burde jeg spise mer enn det jeg gjør, men er det en måte å balansere dette på?
Wiggins Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 Du har kanskje hørt det før, men du kan ikke punktslanke deg. Du skal også huske på at for de fleste er det unaturlig å ha helt flat mage. De fleste må trene seg tynnere enn det som er naturlig for kroppen for å oppnå det. Det er imidlertid ett unntak mht punktslanking: Stresshormonet kortisol gjør at kroppen lagrer mer fett på magen og i ansiktet. Ved å ha en livsstil der kroppen produserer lite kortisol vil du dermed få en litt flatere mage. Da må du sørge for en stabil døgnrytme uten store endringer i helger og ferier, og generelt legge opp livet slik at du ikke trenger å stresse så mye.
Wiggins Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 En ting glemte jeg. Dessverre har intervalltrening fått status som den beste måten å trene utholdenhet på. Det gir ofte rask framgang, men etterhvert stabiliserer man seg på et lavere nivå enn om mam hadde hatt et grunnlag av rolig langkjøring. Intervalltrening er perfekt til å spisse formen mot konkurranser, men bør ikke være den primære treningsformen. Intervalltrening innebærer trening over syreterskel, og da vil kroppen produsere mer kortisol. I tillegg til å gjøre at fettet lagrer seg på magen øker kortisol apetitten, og gjør det lettere å spise mer. Det er en av grunnene til at utøvere i sykling begrenser memgden intervalltrening, fordi det er viktig å klare å holde seg nede i vekt, spesielt i etapperitt. I tillegg kommer jo selvsagt at en kombinasjon av ca. 80% langkjøring og 20% intervall har vist seg å gi best utholdenhet.
lobolulu Skrevet 6. april 2015 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2015 Du har kanskje hørt det før, men du kan ikke punktslanke deg. Du skal også huske på at for de fleste er det unaturlig å ha helt flat mage. De fleste må trene seg tynnere enn det som er naturlig for kroppen for å oppnå det. Det er imidlertid ett unntak mht punktslanking: Stresshormonet kortisol gjør at kroppen lagrer mer fett på magen og i ansiktet. Ved å ha en livsstil der kroppen produserer lite kortisol vil du dermed få en litt flatere mage. Da må du sørge for en stabil døgnrytme uten store endringer i helger og ferier, og generelt legge opp livet slik at du ikke trenger å stresse så mye. En ting glemte jeg. Dessverre har intervalltrening fått status som den beste måten å trene utholdenhet på. Det gir ofte rask framgang, men etterhvert stabiliserer man seg på et lavere nivå enn om mam hadde hatt et grunnlag av rolig langkjøring. Intervalltrening er perfekt til å spisse formen mot konkurranser, men bør ikke være den primære treningsformen. Intervalltrening innebærer trening over syreterskel, og da vil kroppen produsere mer kortisol. I tillegg til å gjøre at fettet lagrer seg på magen øker kortisol apetitten, og gjør det lettere å spise mer. Det er en av grunnene til at utøvere i sykling begrenser memgden intervalltrening, fordi det er viktig å klare å holde seg nede i vekt, spesielt i etapperitt. I tillegg kommer jo selvsagt at en kombinasjon av ca. 80% langkjøring og 20% intervall har vist seg å gi best utholdenhet. Ja, det med punktslanking er jeg fullt klar over, jeg har jo merket at jeg har mistet mye fett andre steder på kroppen, men fettet har ALLTID lagt seg på magen hos meg. Jeg har blitt mindre rund i ansiktet også etter jeg begynte å trene. Jeg stresser kanskje litt over gjenomsnittlig i hverdagen, men prøver å få 7-8 timers søvn hver natt, inkludert i helger hvor jeg sjeldent sover mer enn 10 timer.. Målet mitt er ikke å få helt flat og rett mage, men mindre, strammere og fastere med litt muskler. Men for fettprosenten sin skyld, vil du anbefale intervaller eller langdistanse? Jeg kunne jo prøvd å gjøre begge deler, men ei om jeg har så mye tid til det..
Ingvilddd Skrevet 6. april 2015 #5 Skrevet 6. april 2015 En ting glemte jeg. Dessverre har intervalltrening fått status som den beste måten å trene utholdenhet på. Det gir ofte rask framgang, men etterhvert stabiliserer man seg på et lavere nivå enn om mam hadde hatt et grunnlag av rolig langkjøring. Intervalltrening er perfekt til å spisse formen mot konkurranser, men bør ikke være den primære treningsformen. Intervalltrening innebærer trening over syreterskel, og da vil kroppen produsere mer kortisol. I tillegg til å gjøre at fettet lagrer seg på magen øker kortisol apetitten, og gjør det lettere å spise mer. Det er en av grunnene til at utøvere i sykling begrenser memgden intervalltrening, fordi det er viktig å klare å holde seg nede i vekt, spesielt i etapperitt. I tillegg kommer jo selvsagt at en kombinasjon av ca. 80% langkjøring og 20% intervall har vist seg å gi best utholdenhet. Ikke at dette har noe med tråden og gjøre, men jeg synes du virker så kunnskapsrik! Med en gang jeg ser du har svart i en tråd jeg synes er interessant, bare MÅ jeg lese hele, fordi det du sier er så fornuftig. Hvilken bakgrunn har du? Treningsutdannelse? Hvor gammel er du? Digger at slike som deg er her inne, slik at man kan få litt seriøse svar som skiller seg ut fra generell "synsing"
Wiggins Skrevet 6. april 2015 #6 Skrevet 6. april 2015 Ikke at dette har noe med tråden og gjøre, men jeg synes du virker så kunnskapsrik! Med en gang jeg ser du har svart i en tråd jeg synes er interessant, bare MÅ jeg lese hele, fordi det du sier er så fornuftig. Hvilken bakgrunn har du? Treningsutdannelse? Hvor gammel er du? Digger at slike som deg er her inne, slik at man kan få litt seriøse svar som skiller seg ut fra generell "synsing" Jeg er nok bare en over gjennomsnittet seriøs amatørsyklist som liker å gjøre så godt jeg kan med den tida jeg velger å sette av til trening ved siden av jobb og andre ting. Jeg har lest boka "I form på sykkel" av Johan Kaggestad og et par andre bøker om utholdenhetstrening. I tillegg leser jeg jevnlig Procycling og Cyclesport, der står det stadig noe om treningsmetoder, ernæring osv. Med hensyn til alder konkurrerer jeg i klasse M 30-39 en liten stund til.
Wiggins Skrevet 6. april 2015 #7 Skrevet 6. april 2015 Ja, det med punktslanking er jeg fullt klar over, jeg har jo merket at jeg har mistet mye fett andre steder på kroppen, men fettet har ALLTID lagt seg på magen hos meg. Jeg har blitt mindre rund i ansiktet også etter jeg begynte å trene. Jeg stresser kanskje litt over gjenomsnittlig i hverdagen, men prøver å få 7-8 timers søvn hver natt, inkludert i helger hvor jeg sjeldent sover mer enn 10 timer.. Målet mitt er ikke å få helt flat og rett mage, men mindre, strammere og fastere med litt muskler. Men for fettprosenten sin skyld, vil du anbefale intervaller eller langdistanse? Jeg kunne jo prøvd å gjøre begge deler, men ei om jeg har så mye tid til det.. Som sagt: Mye trening over syreterskel øker produksjonen av kortisol, sånn sett er det å anbefale å kjøre mest langkjøring og ikke så mye intervall. Det er viktig å lære seg å ta det med ro her i livet. Ikke prøv å rekke mer ennnat du kan bruke nok tid på det meste og likevel ha tid til å gjøre ingenting innimellom. Det er nok av folk som plutselig har fått en alvorlig sykdom, og ser ay de har brukt mesteparten av livet på ting som ikke er meningsfylte. Det er f eks ikke bra å bruke sine unge år på å bekymre seg for om magen er flat nok.
lobolulu Skrevet 6. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2015 Som sagt: Mye trening over syreterskel øker produksjonen av kortisol, sånn sett er det å anbefale å kjøre mest langkjøring og ikke så mye intervall. Det er viktig å lære seg å ta det med ro her i livet. Ikke prøv å rekke mer ennnat du kan bruke nok tid på det meste og likevel ha tid til å gjøre ingenting innimellom. Det er nok av folk som plutselig har fått en alvorlig sykdom, og ser ay de har brukt mesteparten av livet på ting som ikke er meningsfylte. Det er f eks ikke bra å bruke sine unge år på å bekymre seg for om magen er flat nok. Skjønner, da skal jeg prøve å løpe over lengre distanser Jeg ser også hva du mener med bekymringer, jeg tror unge bekymrer seg over alt og ingenting disse dager, meg inkludert. Det kan ikke være sunt
Gjest Runforit Skrevet 7. april 2015 #9 Skrevet 7. april 2015 Hvordan er kostholdet og hvor mange kalorier inntar du per dag? Fettprosenten går kun ned om du ligger i moderat underskudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå