Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har fått PCOS, gynekologen sa jeg hadde det pga uregelmessige lange sykluser, cyster og noe kviser. Ikke tatt noen blodprøver. Lurer på dette med mat. Har skjønt at de som er insulinresistente burde spise lavkarbo. Men kan jeg gå ut i fra at jeg er insulinresistent siden jeg har fått diagnosen PCOS? Uten at det har blitt tatt noe blodprøver? Jeg er ikke overvektig, heller mer mot skalaen undervektig.

Syns det er mye å sette seg inn i med lavkarbo.Gjelder det de som er insulinresistente, eller alle med PCOS? "Holder" det at man spiser det meste grovt? Spiser sjelden noe søtsaker. Men spiser en del brød og spaghetti (grovt, fullkorn). Spiser også 4-6 ganger per dag (alltid gjort).

Anonymous poster hash: 3b00a...2c1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å være insulinresistent har ingenting med PCOS å gjøre. Jeg har PCOS men er ikke insulinresistent. Ellers er det vel greit å spise lavkarbo uten at jeg har hørt noe om at man MÅ det heller. Jeg prøver, men pga bl.a. økonomi er det ikke mulig. Det du bør sjekke er om du har en stoffskiftesykdom, det kan kanskje ha en sammenheng.

Skrevet

Insulinsresistens er relativt vanlig ved PCOS, men det er overhodet ikke alle som har det, og det kan være i varierende grad. Jeg har det, og for min del betyr det at jeg går veldig fort opp i vekt, og sliter enormt med å gå ned i vekt. Det fordi kroppen lagrer absolutt alt den får i seg. Jeg er på vei ned i vekt nå, og må da gå på det som egentlig er en diabetes-medisin, Metformin, for å få til å gå ned i vekt. Jeg har aldri spist lavkarbo, forresten.

Så med mindre du har vektproblemene som tyder på insulinresistens, ikke tenk på det. Og snakk med en lege før du endrer noe som helst på kosthold pga pcos, hvertfall om du prøver å få barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for beroligende svar! Har lest mye rundt på nettet, så mye at jeg går i surr. Godt med svar fra noen som kan dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk metformin av legen.

Anonymous poster hash: 73ddd...bc5
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å leve etter diabetikere enn lavkarbo ettersom det er mindre forsket på konsekvensene av lavkarbo kosthold over tid. Lavkarbo fungerer ikke for meg på grunn av mengden fett (selv om det er sunt) og derfor er diabeteskost bedre.

Anonymous poster hash: 2958a...1b6

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har fått PCOS, gynekologen sa jeg hadde det pga uregelmessige lange sykluser, cyster og noe kviser. Ikke tatt noen blodprøver. Lurer på dette med mat. Har skjønt at de som er insulinresistente burde spise lavkarbo. Men kan jeg gå ut i fra at jeg er insulinresistent siden jeg har fått diagnosen PCOS? Uten at det har blitt tatt noe blodprøver? Jeg er ikke overvektig, heller mer mot skalaen undervektig.

Syns det er mye å sette seg inn i med lavkarbo.Gjelder det de som er insulinresistente, eller alle med PCOS? "Holder" det at man spiser det meste grovt? Spiser sjelden noe søtsaker. Men spiser en del brød og spaghetti (grovt, fullkorn). Spiser også 4-6 ganger per dag (alltid gjort).

Jeg har ikke diagnosen PCOS, men har vært til utredning uten at det ble funnet cyster. Hormonell ubalanse har jeg da, dessverre.

Jeg begynte på lavkarbo fordi jeg var lei av mine sykluser som var fra 5-8 uker, og eggløsning var UMULIG å finne. Ble mirakuløst gravid og fikk et barn i 2012, og dette til tross for en 9-uker lang syklus den måneden. Jeg leste meg opp, og prøvde ut lavkarbo, og fikk en perfekt syklus på 28 dager - som jeg også ble gravid på i 1 PP. Dessverre mistet vi, men er nå igang igjen.

For min del drikker jeg ikke fløte, marinerer ikke mat i fett og alt dette som hører med lavkarbo, da mitt mål er å ha stabilt blodsukker. Derfor spiser jeg en del salat, kylling, kyllingkjøttdeig med hjemmelaget tacokrydder, cottage cheese, skyr, lavkarbo knekkebrød og lignende. Lever som normalt, uten sukker og mel. Som kos finnes det mange gode alternativer, dersom man er søtsugen.

For min del fungerte lavkarbo, selv om jeg ikke har PCOS og heller ikke har påvist insulinresistens. Legen sa at hormonene liker at det er forutsigbart og stabilt, og dette gjelder også blodsukkeret. Derfor vil alle, selv uten insulinresistens, kunne ha positiv av et lavkarbo-kosthold som gir stabilt blodsukker og bedre forhold for hormonene.

Edit: For øvrig er jeg i ketose, altså streng lavkarbo, så jeg spiser overhode ikke pasta og vanlig brød. Spiser jeg frukt faller jeg ut av ketose. Har spist et halvt rundstykke, og det har gått bra uten å falle ut av ketose. Men ellers spiser jeg heller ikke søtsaker i det hele tatt, med mindre det er lavkarbo-vennlig. Etter jeg begynte på lavkarbo holder det med 3 måltider per dag, fordi jeg holder meg mye lengre mett nå.

Endret av Lilla-dings

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...