Gå til innhold

Noen som har reist på ferie alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å rømme fra hverdagen litt, og vurderer å reise bort et sted... dessverre har jeg ingen å reise med, så det blir alene. :)

Er det noen som har vært på tur alene, og i så fall hvor dro du?
Hvilke erfaringer hadde du med å reise på tur alene? Hvilke aktiviteter fant du på?
Anbefalinger til plasser å dra til?
Ønsker å reise bort nå på våren, tenker jeg. Men ellers vet jeg ikke helt hva jeg kunnet finne på.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg eventuellt kan komme i kontakt med andre ensomme sjeler som vil være med på tur? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange ganger. Har vært i Europa,sør amerika,nord amerika og afrika alene.

Bare dra til et sydenland som feks spania, anbefaler barcelona eller malaga,mye å finne på der. Gå ut og kos deg,ikke la en ubetydelig "føler meg alene"ødelegge for deg heller også er det lett å komme i kontakt med folk når du drar alene:)

Skrevet

Jeg har reist en del alene, både storbyer og syden. Liker det i grunn veldig godt, man kan gjøre skkurat hva man vil, når man vil. Og man kan ombestemme seg underveis. Det var litt kjedelig på sydenferie da. Hadde vært koselig å ha noen å prate med ved bassenget ;)

Skrevet

Ja, flere ganger. Har blant annet vært mange ganger i Stobritannia alene, har også vært på sydenferie i Tyrkia alene. Likte det godt. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja, veldig ofte. Paris, Berlin, Barcelona. Veldig mye å se og gjøre på der.

Skrevet

Har vært på flere storbyturer alene. Kan nevne London, Dublin, Reykjavik og Stockholm som dem jeg kommer på i farten. Har også vært på Mallorca og nå sist for et par uker siden på Gran Canaria. Det er helt uproblematisk.

Når jeg er på storbytur så er jeg mye ute på sightseeing på dagtid, og så spiser jeg middag og trekker meg tidlig tilbake til hotellrommet på kvelden. Jeg er ikke så glad i å gå ute på kveldstid når jeg er på alenetur i store byer.

På de to "sydenturene" så har jeg reist rett og slett for å slappe av, så da har jeg for det meste ligget ved bassenget med en bok. Som variasjon så har jeg gått turer - enten i nærheten av hotellet eller jeg har tatt buss til litt større steder. Da jeg var på Mallorca tok jeg f.eks bussen inn til Palma en dag og var turist der.

Skrevet

Jeg har vært i Barcelona og nå nylig var jeg i London. I London var jeg på musikal og sånn "London walk" (www.walks.com) på kvelden. Ellers var jeg på shopping og spiste ute, hadde det knall! :)

Skrevet

Ja jeg dro på ferie alene, da ingen andre kunne pga. de var midt i studie eller i jobb. Jeg hadde selv nesten to uker med fri fra studiene og tenkte at jeg like så godt kunne dra ut å reise. Jeg dro alene til et land i Asia. Jeg kjenner noen få stykker som bor der borte, men var mest alene. Av aktiviteter dykka jeg, shoppa, gikk turer, var på stranda, ved bassenget osv. Kosa meg helt enormt! Dro forresten på vinteren her i Norge, så det var varmt, digg og 30 grader + :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oftere på ferie alene enn med familien. Det blir mest storbyer som Paris, London, Barcelona, Praha, Lisboa. Jeg tror ikke jeg kunne tenkt meg å treffe andre ensomme, for jeg trives jo godt i mitt eget selskap. Et alternativ for deg kan kanskje være airbnb hvis du finner en vert som er sosial? Ellers er det jo bare å sjekke ut workshoper og lignende ting på stedet du skal til, så kommer du sikkert i prat med noen.

Det varierer litt hva jeg har av aktiviteter. Det kommer helt an på hva som skjer i byen av utstillinger og konserter, men det blir som regel en god blanding av kultur og shopping. Jeg går ikke på barer og utesteder, men er likevel ute til sent om jeg ikke er for trøtt. Som oftest leser jeg eller skriver når jeg spiser ute.

Anonymous poster hash: 6692f...77b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger å rømme fra hverdagen litt, og vurderer å reise bort et sted... dessverre har jeg ingen å reise med, så det blir alene. :)

Hvilke erfaringer hadde du med å reise på tur alene? Hvilke aktiviteter fant du på?

Ønsker å reise bort nå på våren, tenker jeg. Men ellers vet jeg ikke helt hva jeg kunnet finne på.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg eventuellt kan komme i kontakt med andre ensomme sjeler som vil være med på tur? :)

Hvis du helst vil reise sammen med noen, hvorfor ikke reise på singeltur? Det er mange som arrangerer slike turer, og da har man jo alltid noen å være sammen med hvis man vil.

Her er et eks:

http://www.singelturer.com/turer/

Denne turen går i begynnelsen av mai.

Anonymous poster hash: af525...ff6

Gjest Robin Hood
Skrevet

Det finnes ingen bedre måte å reise på en alene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke reist sammen med andre siden jeg bodde heime hos mor og far, altså er det godt over 15 år siden sist. Jeg elsker å reise alene.

Jeg har hovedsaklig reist til storbyer, men også reist litt rundt omkring (blant annet new zealand på langs for noen år siden).

Om du er usikker er det greit å reise til en stor by med godt utbygd kollektivtilbud, eller med en kompakt sentrumskjerne så du kommer alle veier til fots. Da slipper du bekymringer som å ta taxi alene sent om kvelden, eller å bli stående på et busstopp alene om kvelden.

Det kan også føles litt tryggere om du kan kommunisere med lokalbefolkningen. Enten reis til steder hvor du kan språket, eller hvor det er vanlig at folk kan engelsk (eller et annet språk du også behersker). Spesielt når man er alene er det greit å vite at man kan spørre om hjelp. Man føler seg gjerne litt mer sårbar når man står helt aleine et sted og trenger hjelp, enn om man er to stk.

Jeg gjør akkurat de samme tingene som jeg gjorde da jeg reiste med familien. Museer, severdigheter, bare gå rundt gatelangs å glo, ta bussen ut i forstedene og bare se meg rundt.

Steder som er veldig greie og trygge å reise til er f.eks.

- London (alle snakker engelsk, veldig greit å komme seg rundt omkring med undergrunn og buss)

- Krakow (veldig kompakt sentrum, masse andre turister, og folk er flinke i engelsk, samt at det er mye informasjon på engelsk)

- New York (samme som London, men litt lengre å fly, da)

- Madrid (kompakt sentrum, lett å komme seg rundt, ikke nødvendigvis lett å finne folk som er gode i engelsk, da)

- Edinburgh

Jeg elsker friheten med å reise alene. Jeg kan velge nøyaktig hva jeg vil gjøre, hva jeg vil se, når jeg vil gjøre ting, når jeg vil spise, hvor jeg vil spise, hvor jeg vil bo, hvor mye penger jeg vil bruke på ting, etc. Jeg har en venninne som veldig gjerne vil reise på tur med meg (hun tør ikke reise alene), men jeg vegrer meg noe voldsomt siden jeg får angst ved tanken på at hun plutselig vil shoppe eller et eller annet idiotisk og at det skal bli sutring om jeg ikke vil være med :P

Anonymous poster hash: 01f3e...539
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke folk som vil reise alene. De blir jo bare sett på som noen rare einstøinger og viggo venneløs. Sitter der alene påen kafe og nipper i en kaffekopp eller går på musical alene høres traurig ut. Litt sånn asosiale typer som ikke kan reise med noen andre fordi de kan klage på den minste ting hos sin reisepartner og aldri kan møtes på halvveien i ønsker for reisen.

Anonymous poster hash: 09a4e...e53
Skrevet (endret)

Skjønner ikke folk som vil reise alene. De blir jo bare sett på som noen rare einstøinger og viggo venneløs. Sitter der alene påen kafe og nipper i en kaffekopp eller går på musical alene høres traurig ut. Litt sånn asosiale typer som ikke kan reise med noen andre fordi de kan klage på den minste ting hos sin reisepartner og aldri kan møtes på halvveien i ønsker for reisen.

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Selv reiser jeg ofte med min samboer, og i fjor var samboer og jeg på ferie med hele familien (foreldre, besteforeldre osv), jeg har reist med venninner og jeg har reist alene. Men hver sin ferie til hvert sitt formål. Det betyr da absolutt ikke at man er asosial eller en som klager. Men det ER godt med alenetid innimellom, og det er derfor jeg reiser alene.

Og nei, selv om det kan virke kjedelig for deg, så er det ikke nødvendigvis slik for andre. Selv koser jeg meg både på kino, restaurant, teater og shopping alene. Mener det bare er positivt hvis man trives i sitt egen selskap.

Og hvis noen ser på meg som en einstøing eller "Viggo venneløs" så må de gjerne gjøre det. Hvorfor i all verden skal jeg bry meg om det?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 8
Skrevet

Og noen av oss har begrenset valgmulighet. Er man singel som f.eks. jeg er, så er det aldeles ikke sikkert en venninne har tid til å ta ferie samtidig som jeg. Det er heller ikke sikkert hun har lyst til å reise til samme sted, eller reise på samme tid som jeg.

Det er litt traurig å måtte vente på at noen "har tid" før man kan reise på ferie hvis det er et sted man har lyst å reise til, så da er det like greit å reise alene.

Et eksempel på at det ikke klaffer er f.eks. at en venninne som jeg har reist med mange ganger nå er i Italia, mens jeg var på Gran Canaria for et par uker siden :ler: . Vi er aldeles fullstendig i utakt med når vi kan ta fri og hvor vi vil reise i år, men for to år siden klaffet det, så da dro vi til Warszawa sammen.

Helt enig med Yvonne: Jatakk, begge deler.

AnonymBruker
Skrevet

Er det rart det er mobbing i verden?

Neste gang du ser en ensom vandrer og kjenner fordommene boble i det, så tenk på at noen av de du ser er på forretningsreise og har ikke noe valg, mens andre er helt normale mennesker, også sosialt, som trives godt i sitt eget selskap.

Anonymous poster hash: 6692f...77b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Reiser ofte alene. Hvor som helst. Er bare å melde seg på utflukter, så treffer man folk. Eller bare helt random folk på cafeer og barer, eller mens man er ute og besøker severdigheter.

Du kan spørre på tripadvisor eller andre forumer om det er noen lokale som vil møte deg og vise deg rundt.

Anonymous poster hash: cb469...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke folk som vil reise alene. De blir jo bare sett på som noen rare einstøinger og viggo venneløs.

LOL. Eventuelt selvstendige folk som vet hva de vil, og ikke er avhengig av å dilte etter andre.

Anonymous poster hash: cb469...b8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å reise alene er jo supert! Man kan velge om kan vil bare være alene, eller om man vil menge seg med andre. Det er så mye lettere å komme i kontakt med andre når man reiser alene, for man blir mer tvunget til å snakke med ukjente. Samtidig kan man trekke seg tilbake og være for seg selv noen dager om det er det man vil. Og det passer meg perfekt, siden jeg er veldig avhengig av både å sosialiserer meg og være helt for meg selv. Aldri har jeg blitt kjent med så mange nye folk som da jeg dro alene. Lengter bare etter neste tur :)

Anonymous poster hash: 65299...bc3
Skrevet (endret)

Har reist alene siden jeg ble singel i 2006. Har vært på Algarvekysten, utallige ganger i Stockholm og Edinburgh, i USA, 2 ganger i Australia og 3 ganger på treningsferie til Fuerteventura. I månedsskiftet juni/juli drar jeg til Lisboa aleine. har aldri problemer med å finne på noe å gjøre, jeg drar på sightseeing, eller slapper av på stranda eller ved bassenget hvis jeg er på den typen sted. Stockholm og Edinburgh er som mine andre hjem, så der er jeg aldri typisk turist, men bare nyter å bo på hotell og være et annet ted enn hjemme. Søker du litt på hva som finnes av aktiviteter på stedet du reiser til på google finner du gjerne også mange arrangerte gruppeturer du kan hive deg på og da kan du også møte andre mennesker som også reiser aleine. Jeg foretrekker å reise aleine framfor med venninner, da kan jeg legge opp turen nøyaktig slik jeg vil, etter mine ønsker og interesser framfor å måtte ta hensyn til andre med helt andre interesser og ønsker.

Endret av *Enigma*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...