Gå til innhold

Bortskjemt

Anbefalte innlegg

Gjest Silje1
Skrevet (endret)

Vi har klart å gjøre lille jenta vår (chihuahua, snart 1,5 år) bortskjemt. Vi kjøpte hun når hun var 9 mnd, da hadde hun som regel bare sitti inne i en leilighet og bare vært henne og eier. Nå som vi har hatt henne har hun fått regelmessig tur, kos og opplæring (sitt, dekk, vent osv osv). Men vi har også bidrat til at hun har vært veldig i fokus hele tiden og nå skal hun ha oppmerksomhet hele tiden! Har lært henne til å leke litt selv innimellom, men det gjør hun bare innimellom. Hun skal sitte på fanget og bli leka med. Virker ikke det går hun til døra og later som hun må ut, og da går vi jo selvfølgelig ut, man vet jo aldri.

Så spørsmålet er: Hvordan skal vi gjøre henne mer selvstendig? Ignorere henne? Hun har leker og alt tilgjengelig hele tiden.

Takk for svar! :)

Endret av Silje1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som om hun trenger å lære seg å slappe av og finne roen inne. En måte å gjøre det på er følgende:

Sørg for at hun får det hun trenger av fysisk og mental aktivisering i løpet av dagen. Deretter ville jeg bare ignorert henne. Vent til hun faktisk "gir opp" og går og legger seg. DA kan du selv ta kontakt med henne og kanskje trene litt.

Ikke lek med henne inne. Inne skal man være rolig, ute kan man leke, løpe og herje. Tren henne gjerne til å gå og legge seg på plassen (plassen hennes bør være nær dere. Jeg har to liggeplasser i stua til min hund - en bak meg ved spisebordet når jeg sitter med PCen og en ved siden av sofaen når jeg ser TV).

Så hvis du f.eks ser TV så kan du be henne gå og legge seg et sted nær deg. Kommer hun tilbake eller flytter seg derfra, sett henne rolig tilbake. Ikke noe "nei" eller kjeft, ingen oppmerksomhet. Bare sett henne tilbake. Her må du være staere enn henne samt tålmodig. Ikke bli irritert, bare gjenta og gjenta. Først når du ser at hun faktisk legger seg for å slappe av og har ligget slik en stund, så kan du si "fri" og kose med henne.

Gjest Eurodice
Skrevet

Vi har klart å gjøre lille jenta vår (chihuahua, snart 1,5 år) bortskjemt. Vi kjøpte hun når hun var 9 mnd, da hadde hun som regel bare sitti inne i en leilighet og bare vært henne og eier. Nå som vi har hatt henne har hun fått regelmessig tur, kos og opplæring (sitt, dekk, vent osv osv). Men vi har også bidrat til at hun har vært veldig i fokus hele tiden og nå skal hun ha oppmerksomhet hele tiden! Har lært henne til å leke litt selv innimellom, men det gjør hun bare innimellom. Hun skal sitte på fanget og bli leka med. Virker ikke det går hun til døra og later som hun må ut, og da går vi jo selvfølgelig ut, man vet jo aldri.

Så spørsmålet er: Hvordan skal vi gjøre henne mer selvstendig? Ignorere henne? Hun har leker og alt tilgjengelig hele tiden.

Takk for svar! :)

Snakk om å menneskeliggjøre dyr! :klaske:

• Liker 1
Skrevet

Utrolig unødvendig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bra bidrag til diskusjonen.....

Anonymous poster hash: 14fe8...36c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...