AnonymBruker Skrevet 9. april 2015 #21 Del Skrevet 9. april 2015 CKCS er den rasen jeg anser som mest ødelagt i dag. Det er omtrent lettere å vinne i Lotto enn å finne et friskt individ av denne rasen. Så jeg er for at denne rasen skal forbys å avles på. Ingen burde få lov å avle videre på denne rasne. Eventuelt kun et utvalg forskningsinstitusjoner, som kan avle for å se om det er mulig å redde rasen. Har en i familien som avlet litt på denne rasen (nek spør du meg) og når da hundene ble borte, så fikk jeg bare unvikende svar som "nhæææ vi ga oss fordi vi heller ville reise". Fikk aldri noe svar på hva som hadde skjedd med hundene de hadde. Anonymous poster hash: fff33...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 9. april 2015 #22 Del Skrevet 9. april 2015 Dere som kan så mye om raser og helse.. hva med Papillon? Er den ganske utsatt for sykdommer og tidlig død? Jeg vurderer å skaffe meg en Papillon, elsker rasen. Papillon er en veldig frisk og sunn rase generelt sett De er disponerte for PL og øyensykdommer, men arbeidet med sunn avl har luket ut det meste som har vært av problemer. De er lynende intelligente, og elsker å bruke både hodet og kroppen. På mange måter er de en bruksrase fanget i en selskapshunds kropp Hvis du vil ha litt info om oppdrettere o.l. så kan du sende meg en PM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imperio Skrevet 9. april 2015 #23 Del Skrevet 9. april 2015 Papillon er en veldig frisk og sunn rase generelt sett De er disponerte for PL og øyensykdommer, men arbeidet med sunn avl har luket ut det meste som har vært av problemer. De er lynende intelligente, og elsker å bruke både hodet og kroppen. På mange måter er de en bruksrase fanget i en selskapshunds kropp Hvis du vil ha litt info om oppdrettere o.l. så kan du sende meg en PM Har en Papillon blanding hjemme hos foreldrene mine, som de har kidnappet og nekter å gi meg Men han er liiittt hyper da, ligger ikke stille et sekund en gang, men så er det Jack russel i han da. Men ønsker meg en renraset Papillon, de er bare nydelige og er ikke en typisk veskehund, men fortsatt liten. En stor hund i en liten kropp. Har gode muligheter til å gå turer i skog og mark, selv om at jeg bor midt i byen. Men bor i en liten 2 roms. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 10. april 2015 #24 Del Skrevet 10. april 2015 Papillon er en veldig frisk og sunn rase generelt sett De er disponerte for PL og øyensykdommer, men arbeidet med sunn avl har luket ut det meste som har vært av problemer. De er lynende intelligente, og elsker å bruke både hodet og kroppen. På mange måter er de en bruksrase fanget i en selskapshunds kropp Hvis du vil ha litt info om oppdrettere o.l. så kan du sende meg en PM Bruksrase i liten kropp? De er brukende på hobbynivå i det meste i likhet med omtrent alle andre raser, men noe brukshund er det ikke under noen omstendigheter. Ikke er det noen "stor hund i liten kropp" heller, hva nå enn det egentlig betyr. Har inntrykk av at papillon er en jevnt over frisk, liten og enkel selskapshund. Ville vært obs på at foreldrene/slekta er PL-sjekket, øyelyst og ikke har mye tannmangel, samt møte foreldrene/slekt for å få et inntrykk av gemyttet. Mye nervøse og redde hunder rundt om. Eneste med papillon om du planlegger å gå mye i skog og mark, er at avhengig av pelskvalitet, kommer mye rask til å sette seg i fanene. Ellers er det ikke helt lydløse hunder heller, så du burde vurdere om det er gjennomførbart med tanke på naboer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 10. april 2015 #25 Del Skrevet 10. april 2015 Bruksrase i liten kropp? De er brukende på hobbynivå i det meste i likhet med omtrent alle andre raser, men noe brukshund er det ikke under noen omstendigheter. Ikke er det noen "stor hund i liten kropp" heller, hva nå enn det egentlig betyr. Jeg har papillon selv, så jeg vet veldig godt hvordan de er, og hvordan de er i forhold til trenbarhet og utholdenhet i for eksempel søk, spor, osv. Nei, det er ikke en bruksrase. Det har jeg heller aldri sagt. Noen redningshund kunne de aldri vært pga manglende størrelse og styrke. Men at de kun er brukende til hobby stemmer ikke. Mange papilloner blir brukt til å søke opp blodspor på et helt annet nivå enn hobby, og det er faktisk en her i Norge som er lært opp til å lukte seg frem til enkelte kreftceller. Så jo, de er fullt brukbare til bruksaktiviteter av forskjellig slag. Men ja, de er for små og ikke muskuløse nok. Men det er ikke det samme som at de er ubrukelige til brukssporter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 10. april 2015 #26 Del Skrevet 10. april 2015 Du skrev at rasen på mange måter var som en brukshund, og det er den ikke. LP1, blodspor, rallylydighet, laveste klasser i AG og annet nesearbeid er slikt som alle hunder uavhengig av rase kan klare med trening. Å få noen 1. premier i blodspor og bli VCh er ikke akkurat noen stor prestasjon. Alt dette regner jeg som hobby-nivå. Når man snakker brukshund snakker man om raser som når opp i klassene i LP, NBF, IPO og redningshund. Det går ikke på at papillon er liten av størrelse, men at rasen mangler de egenskapene som kreves for å nå opp. Det er en grunn til at enkelte raser dominerer topp-plasseringene i de fleste sporter, og det går på mentale egenskaper hos rasen. Vorsteheren min var både større og mer muskuløs enn border collien, likevel kunne den aldri blitt noen brukshund slik som borderen min var, fordi den manglet samarbeidlyst, arbeidsvilje, lekelyst og utholdenhet til å holde gjennom et helt LP program i høyere klasser. Papillon er en morsom liten hund, og i likhet med de fleste andre raser kan de brukes til det meste på hobby (eller lavere) nivå. Men at de kan gå blodspor og AG gjør dem ikke pesielt egnet til brukshundsport. Det er fortsatt en selskapshund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #27 Del Skrevet 10. april 2015 Jeg er oppvokst med en Cavalier. Hun ble ti og et halvt år gammel. Måtte avlives pga hun fikk sm, men hjertet hennes var helt perfekt. Veterinæren sa de nesten aldri hadde sett et så fint hjerte på en så gammel Cavalier før. Jeg kunne ikke vokst opp med en skjønnere hund. Bedre gemytt tror jeg ikke finnes. Verdens herligste rase. Så trist at så mange blir rammet av sm og/eller hjertesykdom :'(Anonymous poster hash: 44054...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 10. april 2015 #28 Del Skrevet 10. april 2015 Så du påstår at en papillon ikke kan gjøre det godt i LP? Det er tid for å slutte å uttale seg om en rase du ikke kan noe om tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #29 Del Skrevet 10. april 2015 Noen i denne tråden som kjenner til yorkshireterrier ? Hvordan er det med sykdom i den rasen, og hvordan er de i gemyttet ift Cavalieren?Anonymous poster hash: 44054...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 10. april 2015 #30 Del Skrevet 10. april 2015 Så du påstår at en papillon ikke kan gjøre det godt i LP? Det er tid for å slutte å uttale seg om en rase du ikke kan noe om tror jeg Virkelig? Er det normen at man når opp i Elite med en papillon? Er vel en eller to papillons i Sverige som går klasse 3. Ikke spesielt imponerende når man ser på registrerings-antall. Men for all del, du må gjerne linke til bedre og flere resultater, du som har så god peiling på rasen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imperio Skrevet 10. april 2015 #31 Del Skrevet 10. april 2015 Bruksrase i liten kropp? De er brukende på hobbynivå i det meste i likhet med omtrent alle andre raser, men noe brukshund er det ikke under noen omstendigheter. Ikke er det noen "stor hund i liten kropp" heller, hva nå enn det egentlig betyr. Har inntrykk av at papillon er en jevnt over frisk, liten og enkel selskapshund. Ville vært obs på at foreldrene/slekta er PL-sjekket, øyelyst og ikke har mye tannmangel, samt møte foreldrene/slekt for å få et inntrykk av gemyttet. Mye nervøse og redde hunder rundt om. Eneste med papillon om du planlegger å gå mye i skog og mark, er at avhengig av pelskvalitet, kommer mye rask til å sette seg i fanene. Ellers er det ikke helt lydløse hunder heller, så du burde vurdere om det er gjennomførbart med tanke på naboer. Blandingen vår har Papillong-pels (Besteforeldrene er Papillon + en annen rase, og foreldrene er blanding + papillon) Så det vil si... det er MYE papillon i han. Vi tar på han en slik enkel kledning slik at det ikke setter seg så alt for mye i pelsen under magen, og det funker fjell. Det som menes med at den er en stor hund i en liten kropp, er at den er tøff, og liker sjeldent å bli løftet. Vår knurrer når han blir løftet, men også når han selv vil opp. Knurrer og gir oss masse kyss, ikke noe biting, Han er litt rar En Papillon vil helst gå selv, enn å bli løftet. Han legger seg ikke ned å gråter når han ser en stor hund, han trur han er like stor og sterk som en Newfoundlander. Vår sprader gledelig bort til en stor Schæfer og vil hilse, selv om at den Schæferen viser tydeligtegn til at han vil spise han opp. Den Schæferen hater andre hunder og har bitt en av våre andre hunder før, den største hunden vår (50 kilo) løper bort med halen under bena når han ser den hunden, men ikke Papillonen, enten så er han tøff, eller dum. Vår bjeffer ikke heller. Noen små "boffing" (som vi kaller det), men ikke bjeffing. Aldri hatt problemer med bjeffing, aldri hatt behov for å trene han på å slutte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #32 Del Skrevet 10. april 2015 Dere som har greie på raser, hva med chihuahua og russisk toy, hvordan er de i gemytt, bruksområde og helsetilstand?Anonymous poster hash: 0597c...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 10. april 2015 #33 Del Skrevet 10. april 2015 Virkelig? Er det normen at man når opp i Elite med en papillon? Er vel en eller to papillons i Sverige som går klasse 3. Ikke spesielt imponerende når man ser på registrerings-antall. Men for all del, du må gjerne linke til bedre og flere resultater, du som har så god peiling på rasen. Vet du hva.. Jeg gidder ikke å bruke energi på å diskutere med deg. Poenget er at de ikke er ubrukelige til verken LP, blodspor, eller andre ting. Men de er ikke det typiske valget i motsetning til blant annet Border Collie. Din stahet og manglende vilje til å forstå hva som faktisk blir sagt er heller ikke særlig imponerende i en diskusjon, så jeg anser den som avsluttet nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #34 Del Skrevet 10. april 2015 Du skrev at rasen på mange måter var som en brukshund, og det er den ikke. LP1, blodspor, rallylydighet, laveste klasser i AG og annet nesearbeid er slikt som alle hunder uavhengig av rase kan klare med trening. Å få noen 1. premier i blodspor og bli VCh er ikke akkurat noen stor prestasjon. Alt dette regner jeg som hobby-nivå. Når man snakker brukshund snakker man om raser som når opp i klassene i LP, NBF, IPO og redningshund. Det går ikke på at papillon er liten av størrelse, men at rasen mangler de egenskapene som kreves for å nå opp. Det er en grunn til at enkelte raser dominerer topp-plasseringene i de fleste sporter, og det går på mentale egenskaper hos rasen. Vorsteheren min var både større og mer muskuløs enn border collien, likevel kunne den aldri blitt noen brukshund slik som borderen min var, fordi den manglet samarbeidlyst, arbeidsvilje, lekelyst og utholdenhet til å holde gjennom et helt LP program i høyere klasser. Papillon er en morsom liten hund, og i likhet med de fleste andre raser kan de brukes til det meste på hobby (eller lavere) nivå. Men at de kan gå blodspor og AG gjør dem ikke pesielt egnet til brukshundsport. Det er fortsatt en selskapshund. Du kan ikke sammenligne en BC med en vorsthe. De er begge brukshunder, til sitt formål. Siden gjeteren er mer førerorientert, så er den mer brukervennlig når det gjelder LP og agillity ol. Mens en vorsthe vil gruse en BC når det gjelder fuglejakt siden en vorsthe er mye mer selvstendig og fokuserer best på en ting av gangen. Anonymous poster hash: fff33...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2015 #35 Del Skrevet 10. april 2015 Blandingen vår har Papillong-pels (Besteforeldrene er Papillon + en annen rase, og foreldrene er blanding + papillon) Så det vil si... det er MYE papillon i han. Vi tar på han en slik enkel kledning slik at det ikke setter seg så alt for mye i pelsen under magen, og det funker fjell. Det som menes med at den er en stor hund i en liten kropp, er at den er tøff, og liker sjeldent å bli løftet. Vår knurrer når han blir løftet, men også når han selv vil opp. Knurrer og gir oss masse kyss, ikke noe biting, Han er litt rar Men dette er jo en JT blanding, du kan jo ikke generalisere over Papillon som rase basert på det. (Selv om den har arvet pelsen fra rasen. :facepalm:) Anonymous poster hash: 58e61...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 11. april 2015 #36 Del Skrevet 11. april 2015 Blandingen vår har Papillong-pels (Besteforeldrene er Papillon + en annen rase, og foreldrene er blanding + papillon) Så det vil si... det er MYE papillon i han. Vi tar på han en slik enkel kledning slik at det ikke setter seg så alt for mye i pelsen under magen, og det funker fjell. Det som menes med at den er en stor hund i en liten kropp, er at den er tøff, og liker sjeldent å bli løftet. Vår knurrer når han blir løftet, men også når han selv vil opp. Knurrer og gir oss masse kyss, ikke noe biting, Han er litt rar En Papillon vil helst gå selv, enn å bli løftet. Han legger seg ikke ned å gråter når han ser en stor hund, han trur han er like stor og sterk som en Newfoundlander. Vår sprader gledelig bort til en stor Schæfer og vil hilse, selv om at den Schæferen viser tydeligtegn til at han vil spise han opp. Den Schæferen hater andre hunder og har bitt en av våre andre hunder før, den største hunden vår (50 kilo) løper bort med halen under bena når han ser den hunden, men ikke Papillonen, enten så er han tøff, eller dum. Vår bjeffer ikke heller. Noen små "boffing" (som vi kaller det), men ikke bjeffing. Aldri hatt problemer med bjeffing, aldri hatt behov for å trene han på å slutte. Om du evt. kjøper en papillon blir det ikke en kopi av denne hunden, det er mange individforskjeller innen selv en rase. Denne hunden er jo i tillegg en blanding. Å lese seg opp på hvordan den jevne papillon er, er lurere enn å basere seg på kun hunder man kjenner f.eks. Dere som har greie på raser, hva med chihuahua og russisk toy, hvordan er de i gemytt, bruksområde og helsetilstand?Anonymous poster hash: 0597c...55c Aldri vært borti russisk toy, men har møtt mange fine chihuahuaer. Ville nok satset på chien, rett og slett pga. jeg vil tro det er flere oppdrettere og linjer å velge mellom. De chiene som ikke er nervøse/redde er som regel veldig enkle hunder som er med på det meste. Sjekk ut raseklubbene sine sider så finner du mer info om både helse og gemytt. Vet du hva.. Jeg gidder ikke å bruke energi på å diskutere med deg. Poenget er at de ikke er ubrukelige til verken LP, blodspor, eller andre ting. Men de er ikke det typiske valget i motsetning til blant annet Border Collie. Din stahet og manglende vilje til å forstå hva som faktisk blir sagt er heller ikke særlig imponerende i en diskusjon, så jeg anser den som avsluttet nå. At du ikke klarer å føre en saklig debatt uten å bruke hersketeknikker og personangrep får være ditt problem. Jeg har ikke sagt at rasen ikke kan brukes til hobby/lavt nivå innen det meste av hundesport (og bli godkjent ettersøkshund), men for å kvalifisere til å bli kalt brukshund kreves en del mer enn det som bor i en papillon. Du kan ikke sammenligne en BC med en vorsthe. De er begge brukshunder, til sitt formål. Siden gjeteren er mer førerorientert, så er den mer brukervennlig når det gjelder LP og agillity ol. Mens en vorsthe vil gruse en BC når det gjelder fuglejakt siden en vorsthe er mye mer selvstendig og fokuserer best på en ting av gangen. Anonymous poster hash: fff33...0e0 Poenget mitt med sammenligningen var nettopp det du skriver; to raser med forskjellige egenskaper som gjør at de egner seg til forskjellige formål. Grunnen til dette er medfødte instinkter og egenskaper. En BC vil ikke ta stand eller jakte fugl på samme måte som en setter uansett hvor mye du trener den. Samme gjelder andre veien, en setter kommer aldri til å kunne gjete noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 11. april 2015 #37 Del Skrevet 11. april 2015 At du ikke klarer å føre en saklig debatt uten å bruke hersketeknikker og personangrep får være ditt problem. Jeg har ikke sagt at rasen ikke kan brukes til hobby/lavt nivå innen det meste av hundesport (og bli godkjent ettersøkshund), men for å kvalifisere til å bli kalt brukshund kreves en del mer enn det som bor i en papillon. Hersketeknikker? Hvis du mener at jeg har brukt hersketeknikker så får du rapportere meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå