Gå til innhold

Vurderer skaffe oss cavalier king charles spaniel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi vurderer å skaffe oss en slik. Vi har vært i kontakt med flere oppdrettere, de fleste øyelyser, sjekker for knefeil og hjertefeil, men nesten ingen som sjekker for sykdommen syringomyelia. Jeg føler det er en risk å ta når man kjøper en hund som ikke er sjekket for dette, men det er vel få apparater i Norge som gjør at det er veldig kostbart å sjekke for det.

Kan vi spørre om tidligere avkom og foreldre har blitt rammet av dette slik at de måtte avlives? Hva burde jeg spørre oppdrettere om når jeg skal anskaffe meg en slik hund?

Til slutt, noen som har erfaringer med disse hundene? :)

Anonymous poster hash: 09321...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor ikke velge en annen hunderase? Syns det er så trist når folk velger slike raser..

Anonymous poster hash: 6e789...30c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med rasen inkludert med raseklubben. Har hatt tre stykker og alle måtte dessverre avlives pga. de kjente cavaliersykdommene (2 pga hjertet 1 pga SM). Har i ettertid fått flere forespørsler fra de største oppdretterene om å ta over hanner som de ikke lenger kan bruke i avl pga. sykdom...

Det som er skummelt med disse sykdommene er at de ofte ikke vises før hunden blir voksen eller godt voksen. Særlig dette med hjertet.

De som forsvarer denslags sier at hjertet kan de leve med (på medisiner), og det er ikke det de dør av til slutt. Men etter å ha opplevd smerter, hjerteinfarkter og den forferdelige SM sykdommen så unner jeg INGEN å oppleve det samme med å ha syke hunder! Helt forferdelig var det!

Jeg elsker rasen, utseende og gemyttet, men jeg kommer aldri til å få en cavalier igjen - dessverre.

Jeg var også involvert i raseklubben og vil ikke engang fortelle om snuskeriet som foregår blant oppdrettere. Ergo - du må spørre alle mulige spørsmål og selvfølgelig er det i din fulle rett! De som ikke svarer ordentlig eller blir sure, styrer du naturligvis unna! (det finnes nemlig mange av de dessverre).

Og så finnes det en god del bortforklaringer også. Ikke hør på de, bare gå videre.

Smarte spørsmål å stille er hvor langt tilbake de kjenner besteforeldre, oldeforeldre etc. og HVA dødsårsakene var. I tillegg også så mye som mulig informasjon om kullene de har hatt og om påviste sykdommer hos disse.

Mange vil være unvikdende når de svarer, eller komme med rare påstander, men dette er eneste måten å prøve å finne ut så mye som mulig.

Jeg kan gi det et eksempel: en cavalier med påvist SM og STORE smerter. Oppdretter blir "overrasket" og har "aldri" hørt om noe problemer på de andre valpene. Det viser seg at hannen (faren) til valpen har over 100 valper etter seg... og i følge oppdretter har ingen av de sykdom. Noe som naturligvis er ren sprøyt og tull. Spesielt når man selv tar kontakt med andre kullsøsken.

Jeg er på ingen måte ute etter å sverte noen. Jeg er som sagt forferdelig glad i rasen, men rå-avl og useriøse oppdrettere har gjort at jeg holder meg langt unna. Jeg tar rett og slett ikke sjansen.

Vet at i Sverige har raseklubben strengere krav til oppdrettere av rasen, så ville undersøkt litt der også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke velge en annen hunderase? Syns det er så trist når folk velger slike raser.. Anonymous poster hash: 6e789...30c

Idiot

Anonymous poster hash: 4d379...10d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har erfaring med rasen inkludert med raseklubben. Har hatt tre stykker og alle måtte dessverre avlives pga. de kjente cavaliersykdommene (2 pga hjertet 1 pga SM). Har i ettertid fått flere forespørsler fra de største oppdretterene om å ta over hanner som de ikke lenger kan bruke i avl pga. sykdom...

Det som er skummelt med disse sykdommene er at de ofte ikke vises før hunden blir voksen eller godt voksen. Særlig dette med hjertet.

De som forsvarer denslags sier at hjertet kan de leve med (på medisiner), og det er ikke det de dør av til slutt. Men etter å ha opplevd smerter, hjerteinfarkter og den forferdelige SM sykdommen så unner jeg INGEN å oppleve det samme med å ha syke hunder! Helt forferdelig var det!

Jeg elsker rasen, utseende og gemyttet, men jeg kommer aldri til å få en cavalier igjen - dessverre.

Jeg var også involvert i raseklubben og vil ikke engang fortelle om snuskeriet som foregår blant oppdrettere. Ergo - du må spørre alle mulige spørsmål og selvfølgelig er det i din fulle rett! De som ikke svarer ordentlig eller blir sure, styrer du naturligvis unna! (det finnes nemlig mange av de dessverre).

Og så finnes det en god del bortforklaringer også. Ikke hør på de, bare gå videre.

Smarte spørsmål å stille er hvor langt tilbake de kjenner besteforeldre, oldeforeldre etc. og HVA dødsårsakene var. I tillegg også så mye som mulig informasjon om kullene de har hatt og om påviste sykdommer hos disse.

Mange vil være unvikdende når de svarer, eller komme med rare påstander, men dette er eneste måten å prøve å finne ut så mye som mulig.

Jeg kan gi det et eksempel: en cavalier med påvist SM og STORE smerter. Oppdretter blir "overrasket" og har "aldri" hørt om noe problemer på de andre valpene. Det viser seg at hannen (faren) til valpen har over 100 valper etter seg... og i følge oppdretter har ingen av de sykdom. Noe som naturligvis er ren sprøyt og tull. Spesielt når man selv tar kontakt med andre kullsøsken.

Jeg er på ingen måte ute etter å sverte noen. Jeg er som sagt forferdelig glad i rasen, men rå-avl og useriøse oppdrettere har gjort at jeg holder meg langt unna. Jeg tar rett og slett ikke sjansen.

Vet at i Sverige har raseklubben strengere krav til oppdrettere av rasen, så ville undersøkt litt der også.

Vi vil jo undersøke om foreldrene er fri for hjertefeil, patella, er øyelyst og er friske.. Rasen kan ikke være så avlet ihjel at det er umulig å finne en frisk hund? Det største problemet er at de fleste ikke sjekker for SM, og det er det som bekymrer meg hvis jeg skulle kjøpt en slik hund.

Anonymous poster hash: 09321...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan enkelte raser være "avlet ihjel" i den forstand at det nesten ikke finnes friske individer å avle på. Det er mange problemer, og hjertet er mist like stort som SM.

Anbefaler å lese om disse sykdommene og også se BBC kommentaren som kom for noen år siden (dog er det visstnok gjort noen "grep" siden dengang).

"Forekomst av SM

Det antas at det i dag finnes SM i større eller mindre grad på alle linjer over hele verden, men noen er sterkere rammet enn andre. Den britiske cavalierklubben har opprettet et frivillig internasjonalt register over hunder som er MRI scannet (se link under). Her fremgår ingen diagnoser – men man kan kontakte eier av hunden for å forhøre seg. Det er med glede vi kan se at norske hunder nå er registrert her.

Arvelighet – hva gjør vi nå?

Forskerne mener så langt at tilstanden nedarves polygenetisk, dvs. at flere gener kombineres på en bestemt måte. Man mener også med rimelig stor sikkerhet å si at dette er arvelig – men det er foreløpig usikkert på hvilken måte og i hvilken grad det nedarves. Det ser ut for at hunder kan være bærere – men at sjansen for å få friske valper øker med å bruke avlshunder som er fri for SM. Forskerne anbefaler å ikke pare for nære slektninger, og ikke kombinere to helt unge hunder. Som vi ser fra kodingsskjemaet over, så kan hunder med kode D, ha væskeoppfylning over 2mm, men fortsatt være symptomfri (=asymptomatisk SM). Om en D-kodet hund skal benyttes i avl, bør den kun kombineres med en A-kodet hund. Dette er umulig å vite uten å scanne først, da hunden ikke har noen symptomer på SM.

Foreløpige studier, fra bl.a. Nederland, tyder sterkt i retning mot at en AxA kombinasjon sjelden gir SM, samt oftest fører til A-avkom, - mens kombinasjonen av D, E og F ikke fører til noen A-avkom, og derav mange flere tilfeller av SM (Paper 1: http://sm.cavaliertalk.com/research/london/london06.html ). Scanning av avlshunder over flere år i Nederland, samt forhåndsregler tatt ut fra dette, har medført en sterk økning i antall A-kodede hunder i avkommet. Det å scanne avlshunder og benytte resultatene her i avgjørelsen på hvilke hunder som kombineres, ser derfor ut å ha en positiv innvirkning på begrensning av nye tilfeller. "

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venn av meg måtte nylig avlive en slik hund. Den ble tidlig døv, hadde epilepsi og masse mer.. Lå stort sett bare og sov på slutten. Det hele var egentlig bare ganske trist. Personlig ville jeg valgt en annen rase.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg heller en annen rase da vel? Det lureste er jo egentlig å ta til seg en omplasseringshund, det er de som trenger oss

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik for mange år siden. Den fikk til slutt hjertetrøbbel, og ble bare ni år. Men utover det var han en fantastisk familiehund, og min beste venn. Savner deg Chicko... :trist:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med cavalier er at det er mye matadoravl (hannhunder med over 100+ avkom) og at sykdom hysjes ned, dermed er SM og hjerteproblemer godt spredd utover hele rasepopulasjonen. Det finnes ikke noen slektslinjer uten disse problemene, så å kjøpe cavalier er et sjansespill, uansett hvilken oppdretter du velger.
Har enda til gode å møte en gammel og frisk cavalier, dessverre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med cavalier er at det er mye matadoravl (hannhunder med over 100+ avkom) og at sykdom hysjes ned, dermed er SM og hjerteproblemer godt spredd utover hele rasepopulasjonen. Det finnes ikke noen slektslinjer uten disse problemene, så å kjøpe cavalier er et sjansespill, uansett hvilken oppdretter du velger.

Har enda til gode å møte en gammel og frisk cavalier, dessverre.

Der sa du det. Dessverre er det jo sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot

Kan du ikke utdype litt mer er du snill. Hvorfor er det idioti å anbefale at man burde velge en annen rase?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Idiot

Ditto.

Dette er en rase som til og med mattilsynet råder folk til å ikke kjøpe. Jeg syns det er trist at folk velger å kjøpe en slik rase, noe som er med på å øke forespørselen. Jeg vurderte fransk bulldog selv, men etter noen kjappe søk på nettet slo jeg det i fra meg. Det finst så mange andre fine raser en kan velge i så jeg mener det ikke burde være noe problem å finne en annen rase som en liker.

Anonymous poster hash: 6e789...30c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ville jeg re-vurdert mitt rasevalg.Hvorfor gå for en rase som har så mye helseproblemer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det denne rasen har som ingen andre raser har?
Og ikke si utseendet. Det er det siste man skal se etter når man kjøper hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er verdens skjønneste hunderase! Hadde en sånn før. Dessverre døde hunden min også av hjerteproblemer. Jeg var ganske ung da vi hadde denne, men husker at alt av testing som skulle gjøres var blitt gjort. VELDIG synd at denne rasen er ødelagt, for de er virkelig verdens skjønneste. Tror aldri jeg vil få en så fin hund igjen (kommer heller ikke til å velge en Cavalier, da jeg vet denne rasen er ødelagt).

Anonymous poster hash: e030c...b8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har adoptert tre pensjonerte/uegnede avlshunder fra oppdrettere, og to av dem døde av hjertefeil, den ene ved 5 år og den andre ved 10.

De er en helt fantastisk rase, så snille og rolige som dagen er lang, men det er alt for mye helse-problemer med dem, og ofte vises de ikke før det er for sent. Jeg elsker rasen og hundene, men jeg kommer aldri til å skaffe meg en. Det er mange gode og nøyaktige oppdrettere som jobber for å avle ut sykdommer, men det hjelper ikke når flertallet (om ikke i Norge, så i resten av verden) tenker på penger og utseende, ikke helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det denne rasen har som ingen andre raser har?

Og ikke si utseendet. Det er det siste man skal se etter når man kjøper hund!

De har et helt fantastisk gemytt og er meget behagelige å ha i hus. Man får en liten hund, men slipper gneldring, nervøsitet og stress som er relativt utbredt blant mange småhunder. Cavalieren er som en liten golden retriever.

Jeg elsker rasen pga. dens helt unike vesen, men har lagt helt fra meg å skaffe en slik helsestatusen er nå. Har istedenfor valgt bichon frisé. Min bichon er 9 år nå. Naboen har en cavalier på 4 år (som har bilyd på hjertet...). Absolutt ingen kunne gjettet at min hund er eldst. Når jeg ser hvor vital min hund er i forhold til cavalieren, er jeg sjeleglad for at det ikke ble cavalier på meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har et helt fantastisk gemytt og er meget behagelige å ha i hus. Man får en liten hund, men slipper gneldring, nervøsitet og stress som er relativt utbredt blant mange småhunder. Cavalieren er som en liten golden retriever.

Jeg elsker rasen pga. dens helt unike vesen, men har lagt helt fra meg å skaffe en slik helsestatusen er nå. Har istedenfor valgt bichon frisé. Min bichon er 9 år nå. Naboen har en cavalier på 4 år (som har bilyd på hjertet...). Absolutt ingen kunne gjettet at min hund er eldst. Når jeg ser hvor vital min hund er i forhold til cavalieren, er jeg sjeleglad for at det ikke ble cavalier på meg.

Ja det er jo veldig bra at du valgte en annen rase. Avlen på disse er jo helt på bærtur, i likhet med pekingeser.

Synd at det blir slik. Mye fantastiske raser er totalt ødelagt pga at folk vil ha hunder som vinner i ringen. Selv schäfer er jo blitt mer enn utstillingsrase enn en bruksrase. Med de ekstreme vinklene så er de jo ubrukelige til annet. Da er det noe helt på trynet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Dere som kan så mye om raser og helse.. hva med Papillon? Er den ganske utsatt for sykdommer og tidlig død? Jeg vurderer å skaffe meg en Papillon, elsker rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...