Gå til innhold

Påskeferie med far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk våre to barn hjem fra en ukes påskeferie med far i går. De har vært på fjellet og jeg fikk flere sms om at alt var bra der oppe. De er bror og søster på 14 og 10 år.

Jeg pakket ut og satte over klesvask mens barne dusjet og spiste gryterett som jeg hadde gjort klar. Nå er de begge våkne og er forkjølet. far har ikke sørget for at de har vært godt nok kledd og ullundertøyet har de knapt brukt.

Tusen takk for to syke barn og full uke på jobben fra i morgen. Faen!!

Anonymous poster hash: 389f2...2bf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn på 10 år og 14 år burde kunne klare å kle på seg selv, si fra når de er kalde, bære egne sekker med ekstra ullsokker på skiturer og skifte klær når de er våte og kalde.

Du og far må snakke med barna om dette, og læra barna opp.

Anonymous poster hash: 94435...1f5
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Særlig 14-åringen bør klare å ta ansvar for å kle seg selv.

Anonymous poster hash: 70fe5...397

• Liker 3
Skrevet

Å herregud...

AnonymBruker
Skrevet

Det er vell bare myte at man blir forkjølet av å ikke kle seg nok. Man blir syk av bakterier/virus, ikke kulde.

Anonymous poster hash: 007f6...4bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vell bare myte at man blir forkjølet av å ikke kle seg nok. Man blir syk av bakterier/virus, ikke kulde.

Anonymous poster hash: 007f6...4bf

Det stemmer:

"En amerikansk undersøkelse har vist at hvis du avkjøler føttene, gir det en større risiko for å utvikle forkjølelsessymptomer. Forklaringen er kanskje at avkjøling kan føre til mindre blodgjennomstrømning i slimhinnen i nesen. Kulden får blodbanene til å trekke seg sammen, og blodet trekkes dermed vekk fra ekstremiteter som hender, ører og nese for å beskytte og varme hjerne og hjerte. Men mindre blod i neseslimhinnene betyr færre immunceller til å patruljere og bremse en mulig invaderende forkjølelsesvirus.

Det er altså ikke kulden som sådan, som gir deg forkjølelsessymptomer, men hvis virus er i ferd med å invadere deg, er du mer sårbar hvis du fryser."

Punkt 10: http://forskning.no/immunforsvaret-sykdommer-influensa-vaksiner-virus/2009/02/ti-myter-om-influensa-og-forkjolelse

Skrevet

Barn på 10 år og 14 år burde kunne klare å kle på seg selv, si fra når de er kalde, bære egne sekker med ekstra ullsokker på skiturer og skifte klær når de er våte og kalde.

Du og far må snakke med barna om dette, og læra barna opp.

Helt enig. Her forventes det av barn langt yngre enn 10 år at de klarer å kle seg etter temperaturen.

Skrevet

enig i at barna er så store at de bør lære å kle seg etter forholdene.

skal ikke mene det ene eller andre om de ble forkjølet pga kulde, men om så er så har de jo kanskje lært til neste gang at det lønner seg å skikkelig på seg?

for tiåringen, har dere fremdeles rett på "sykt barn" dager, så om denne er for syk til å gå på skolen, og du synes det blir alt for stressende å ta deg av begge, og har mye du må gjøre på jobb, kunne jo kanskje far tatt noen sykedager hjemme med barnet?

:)

Skrevet

Selv min niåring tar på seg ullundertøy uoppfordret når vi er på fjellet. Selv når vi skal en lang tur i skogen med bikkja her på lavlandet, kler hun seg godt. I det daglige på skolen derimot....

Dessuten - å være forkjølet er vel ikke ensbetydende med å være syk? Kanskje de har vært sammen med noen som har vært forkjølet og blitt smittet?

Min niåring har fått vasse i påsken... Vi har riktignok ikke vært på fjellet, men i Østfold.... 6-7 grader i lufta, tør ikke tenke på vanntemperaturen. Det er en opplevelse, og kommer det litt snørr pga det, så er det verdt det.... Hennes ord, og jeg er enig ;)

Ikke vær så "bedreviter"..... Ungene kunne fort ha blitt forkjølet på tur med deg også, eller selv om dere bare var hjemme....

• Liker 4
Skrevet

Heldige unger som har fått fine opplevelser og skiturer i påsken:-) En forkjølelse er en bagatell.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fikk våre to barn hjem fra en ukes påskeferie med far i går. De har vært på fjellet og jeg fikk flere sms om at alt var bra der oppe. De er bror og søster på 14 og 10 år.

Jeg pakket ut og satte over klesvask mens barne dusjet og spiste gryterett som jeg hadde gjort klar. Nå er de begge våkne og er forkjølet. far har ikke sørget for at de har vært godt nok kledd og ullundertøyet har de knapt brukt.

Tusen takk for to syke barn og full uke på jobben fra i morgen. Faen!!

Anonymous poster hash: 389f2...2bf

Barn sier ikke i fra og protesterer dersom far ikke passer på slikt...far har vært sløv.

Men reagerer på at dere ikke har en ordning som innebærer at far kommer hjem noe tidligere slik at barna får en "hvile/lande"-dag og der far vasker klærne før han leverer til deg?!

Jeg hadde ikke godtatt å motta skitne klær hvis klærne brukes hos både mor og far. Vi har klær hos både far og mor og lite felles-men det som er felles pga barnehage etc MÅ vaskes når man leverer tilbake til den andre.

Anonymous poster hash: 369cb...c03

AnonymBruker
Skrevet

Barn sier ikke i fra og protesterer dersom far ikke passer på slikt...far har vært sløv.

Men reagerer på at dere ikke har en ordning som innebærer at far kommer hjem noe tidligere slik at barna får en "hvile/lande"-dag og der far vasker klærne før han leverer til deg?!

Jeg hadde ikke godtatt å motta skitne klær hvis klærne brukes hos både mor og far. Vi har klær hos både far og mor og lite felles-men det som er felles pga barnehage etc MÅ vaskes når man leverer tilbake til den andre.Anonymous poster hash: 369cb...c03

Med sånne regler ber dere om konflikter.

Anonymous poster hash: cc629...739

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at det er bakterier/virus som gjør deg syk?

Varme/kulde er kun en faktor. Ja, du blir lettere syk hvis kroppstemperaturen din er lav, da blir immunforsvaret nedsatt.

Uansett, en forkjølelse er ikke syk sånn sett, det er bare en liten bagatell. Vær glad barna dine har kost seg med far i påsken

Anonymous poster hash: cc96e...75e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...