AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #1 Skrevet 6. april 2015 Jeg er 168cm, og ingen spedbygd person. Nå er jeg 64-65? Skal veie meg etterpå.. Hva bør jeg egentlig veie? Nå har jeg litt formye på kroppen..:/Anonymous poster hash: 643e5...fa0
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #2 Skrevet 6. april 2015 Jeg er 168 cm. Min idealvekt er 63-64 kg Anonymous poster hash: 5e77a...878
Gjest Runforit Skrevet 6. april 2015 #3 Skrevet 6. april 2015 Idealvekten din er der du lander når du spiser normalt, sunt, trener jevnt og føler deg komfortabel i kroppen din med en balanse du er fornøyd med mellom muskler og fett. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #4 Skrevet 6. april 2015 Jeg er 168 cm og veier 53, har alltid vært naturlig tynn og kan spise hva jeg vil. Så det er der kroppen min ligger naturlig, og som er min trivselsvekt. Anonymous poster hash: cf478...b94
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #6 Skrevet 6. april 2015 Idealvekten din er der du lander når du spiser normalt, sunt, trener jevnt og føler deg komfortabel i kroppen din med en balanse du er fornøyd med mellom muskler og fett. Men hvordan vet man det, sånn egentlig? Jeg spiser når jeg er sulten, spiser hva jeg vil, trener rundt 4-5 ganger i uka… Prøver å ikke tenke så mye på hvordan kroppen min ser ut, kunne vel fått mer definert kropp. Er ikke særlig fornøyd med magen min, den er stor i forhold til resten av kroppen. Alt for tynne bein… Veier 50-52 kg, 160 cm. Anonymous poster hash: 550a7...212
Okapi Skrevet 6. april 2015 #7 Skrevet 6. april 2015 Men hvordan vet man det, sånn egentlig? Jeg spiser når jeg er sulten, spiser hva jeg vil, trener rundt 4-5 ganger i uka… Prøver å ikke tenke så mye på hvordan kroppen min ser ut, kunne vel fått mer definert kropp. Er ikke særlig fornøyd med magen min, den er stor i forhold til resten av kroppen. Alt for tynne bein… Veier 50-52 kg, 160 cm. Anonymous poster hash: 550a7...212 Nå snakker du om utseende, ikke helse.
Lucid Skrevet 6. april 2015 #8 Skrevet 6. april 2015 Finnes det noe ideal-mål å gå etter ifht muskelmasse/fettprosent/vann, osv? I forhold til kg har vi jo bmi, finnes det lignende målinger for alt som ligger i vekta?
Wiggins Skrevet 6. april 2015 #9 Skrevet 6. april 2015 Finnes det noe ideal-mål å gå etter ifht muskelmasse/fettprosent/vann, osv? I forhold til kg har vi jo bmi, finnes det lignende målinger for alt som ligger i vekta? BMI er først og fremst en indikator for å vurdere gjennomsnittsvekta for en større befolkning, på individnivå er den ikke så nyttig. En spinkelt bygd kvinne som har BMI på 23-24 kan være lettere overvektig hvis hun har for høy fettprosent, dvs. såkalt "tynnfeit". Omvendt kan en litt krarftig og muskuløs mann som har BMI på 26-27 ha fettprosent på 8-9 og ikke være overvektig, selv om han er det hvis man skal tolke BMI-skalaen firkanta. Idealvekta avhenger av hvor kraftig bygd man er og hvor mye muskelmasse man har. Muskelmassen kan påvirkes gjennom trening, men en spinkelt bygd person ala Therese Johaug kan aldri få BMI over 25 uten å være overvektig.
Wiggins Skrevet 6. april 2015 #10 Skrevet 6. april 2015 Finnes det noe ideal-mål å gå etter ifht muskelmasse/fettprosent/vann, osv? I forhold til kg har vi jo bmi, finnes det lignende målinger for alt som ligger i vekta? Og for å si det enda tydeligere enn jeg sa i forrige innlegg: Det vesentlige er egentlig fettprosenten. Hvis den ikke er for høy eller for lav (særlig kvinner skal helst ikke ha for lav fettprosent, da kan de miste menstruasjonen og får høy risiko for beinskjørhet) er man normalvektig, (nesten) uansett hva BMI-en måtte være. Normal sunn fettprosent for kvinner er 20-25%, for menn 10-14%. Mannlige utholdenhetsutøvere på høyt nivå kan komme ned på 5-6% uten at de er usunne, de er ofte nøye med å få i seg det de trenger.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #11 Skrevet 6. april 2015 BMI rundt 20-22 for kvinner og 21-23 for menn pleier å være optimalt så lenge du har litt muskler på kroppen. For noen med veldig sped eller bred benbygning er det mindre eller mer menn de er unntakene som bekrefter regelen. Anonymous poster hash: 675a6...379
Pringle Skrevet 6. april 2015 #12 Skrevet 6. april 2015 Du skriver ingenting om hva du ønsker å oppnå, så jeg antar at det er helse, velvære og et langt liv, ikke sportsprestasjoner: Så lenge du er i normalt god form, føler deg ok i kroppen din, og verken er innhul eller har store partier som tyter eller henger, har du en bra vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå