Gå til innhold

Gå fra utrent lubben til trent og "lean"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så vanvittig utrent, har egentlig aldri trent i hele mitt liv og er nå 25 år. Er ikke veldig feit akkurat, men ganske lubben og bør gå ned 10-15 kg. Så jeg lurer på om noen her inne har gått fra mitt utgangspunkt til å bli skikkelig fit? Drømmen min er å bli det, men lurer på om det i det hele tatt går etter 25 år uten noe trening.

Anonymous poster hash: 84989...25c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt går det! Folk har veid 150 kg (eller mer?) og blitt fit som bare det, selv om de ikke hadde trent hele sitt mangeårige liv.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg gikk fra utrent og tynnfeit i en alder av 27 til å bli i den beste formen jeg noensinne har vært i i en alder av 33. Det er aldri for sent å piske kroppen i form. Du er da langt i fra nær død av alderdom enda.

AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett vil jeg si:

Er du frisk, og ellers har få begrensninger i hverdagen, vil ikke dette være noe stort problem for deg, selv om det vil kreve en innsats.

Anonymous poster hash: 92a4a...fb2
Skrevet

Jeg skal ikke påstå at alt er mulig, men det er veldig mye som er mulig. Her er historien om Nils Jakob Skulstad Hoff: http://www.dagbladet.no/2012/06/20/sport/roing/olympiske_leker/nils_jakob_skulstad_hoff/ol_i_london_2012/22189151/

Han gikk fra å veie 110 kg som 15-åring til å bli medaljekandidat i roing i OL 2012.

Når du er 25 år er det nok litt seint å bli toppidrettsutøver, men det tror jeg heller ikke er målet ditt. Målet ditt om å komme i god form og miste noen kg fettvekt er derimot absolutt oppnåelig. Det som gir best effekt og flest helsegevinster er en kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening. Når du aldri har trent og er litt tung, vil jeg anbefale deg å ikke begynne med jogging. Jogging gir god effekt på kort tid, men gir også hard belastning for sener og ledd. Du kan heller bruke det som suppleringstrening når du har kommet i form.

Selv elsker jeg sykling. Jeg drev med løping før, men fikk alltid hold. Med sykling kan jeg spise fullt måltid en halvtime før treningsturen og så sykle i vei uten å få antydning til hold, med løping måtte jeg vente i minst to og en halv time.

Ulempen med sykling er at man må holde på mye lenger for å få samme effekt som av jogging.

Allikevel er det ikke så viktig hvilken treningsform du velger, så lenge det er noe du liker og klarer å fortsette med. Det er mye bedre å trene utendørs enn på tredemølle. Jeg merker det alltid på årets første sykkeltur etter å ha sittet på spinningsykkel en stund at spinningsykkel ikke gir å nærheten samme naturlige variasjoner i intensitet.

Nils Jakob valgte roing, også en utmerket treningsform, men det gir litt lite effekt på beina.

Den største utfordringen for deg blir antakelig den mentale, også kalt dørstokkmila. Når du ikke har noe forhold til å trene kan det virke tungt å skulle komme seg ut. Da må du bare ignorere den djevelen som hvisker det, ta på deg treningstøyet og komme deg ut. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...