Gå til innhold

Lett versus tung styrketrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva karakteriserer egentlig lett styrketrening, og hva karakteriserer tung styrketrening? Hvor går "grensen" mellom disse?

Hvis man har et mål om å vedlikeholde, stramme litt opp, og ha en normal trent jentekropp (altså IKKE bygge store muskler), hvilken styrketrening bør man da gjøre?

Hilsen treningsjente :)

Anonymous poster hash: 135b2...b25
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man sier at mellom 6-12reps bygger størrelse, og 1-6reps bygger styrke, uten å gjøre musklene større.

Vedlikeholde hva? Styrke? Muskler? Masse? Om du vil stramme opp, må du få mer muskler. Dette får du vet å løfte relativt lette vekter, mellom 6 og 12reps passer fint.

Endret av FitnessIna
AnonymBruker
Skrevet

Man sier at mellom 6-12reps bygger størrelse, og 1-6reps bygger styrke, uten å gjøre musklene større.

Vedlikeholde hva? Styrke? Muskler? Masse? Om du vil stramme opp, må du få mer muskler. Dette får du vet å løfte relativt lette vekter, mellom 6 og 12reps passer fint.

Hvor mange styrkeøkter i uken? Og hvor mange øvelser og serier per øvelse?

Skrevet

Hvor mange styrkeøkter i uken? Og hvor mange øvelser og serier per øvelse?

Tren fullkropp tre ganger i uken. Kjør en vekt du klarer 8 ganger på tre serier - så prøver du å øke til 10reps på alle seriene, og når du klarer det øker du vekten og går ned til 8reps igjen. :) Jeg ville kjørt x-press, som du finner her: http://fitnessbloggen.no/x-press/

AnonymBruker
Skrevet

For å bygge muskler velger du vekter slik at du klarer 6-8 reps. For å stramme opp, velger du vekter slik at du klarer enda flere repetisjoner enn dette, da får man markerte muskler uten at de blir større. Ca 12 reps.

Anonymous poster hash: 1dc84...931
AnonymBruker
Skrevet

Tren fullkropp tre ganger i uken. Kjør en vekt du klarer 8 ganger på tre serier - så prøver du å øke til 10reps på alle seriene, og når du klarer det øker du vekten og går ned til 8reps igjen. :) Jeg ville kjørt x-press, som du finner her: http://fitnessbloggen.no/x-press/

Men hvor mange øvelser skal jeg gjøre på hver muskelgruppe for hver økt?

Skrevet

Men hvor mange øvelser skal jeg gjøre på hver muskelgruppe for hver økt?

Sjekk linken jeg la ved og les artikkelen, du. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...