Gå til innhold

Ekstremt opptatt av matinntak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med legen min om dette, men han sier jeg ikke er "syk nok" til å kunne få profesjonell hjelp, annet enn å få generelle råd fra han. Derfor vil jeg gjerne ha litt råd fra dere "vanlige" mennesker, om hva jeg kan gjøre for å legge av meg en stygg uvane.

Jeg er ei jente på 20 år, som utviklet anoreksia som fjortenåring. Likevel hentet jeg meg inn igjen selv, så var aldri innlagt. Har vært normalvektig i tre-fire år nå.

Likevel henger det særlig én ting igjen, og det er at jeg er ekstremt opptatt av matinntaket mitt. Jeg har en tendens til å planlegge dette hele tiden, så nøye at jeg vet når jeg skal spise akkurat på minuttet. Derfor spiser jeg selv om jeg ikke er sulten, og lar være å spise selv om jeg er sulten. Jeg følger altså det planlagte til punkt og prikke, og legger opp resten av dagen min etter når jeg skal spise.

Dette er veldig slitsomt i lengden. Skulle ønske jeg kunne være litt mer spontan, spist når det passer meg. Skulle ønske jeg kunne sagt ja dersom jeg plutselig ble invitert på en matbit samme dag. Det gjør jeg ikke nå, fordi jeg er sykelig opptatt av å følge det jeg har planlagt. Hvis noe ikke går som jeg har tenkt det, føles det som hele verden raser sammen. Føler kroppen min er ekkel og ikke får næring som den burde. Merkelig, jeg vet. Drømmen er å kunne spise middag akkurat når jeg er sulten, uavhengig om det er kl. 14 eller kl 19.

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Ville blitt utrolig glad hvis noen svarte på denne posten. Hva som helst :blomst:

Anonymous poster hash: 76ab3...744
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Syns du skal bytte lege og be h*n henvende deg videre til psykolog. Eller du kan selv kontakte ros eller andre sentre for spiseforstyrrende. Skjønner ikke hvorfor han sier du ikke er syk nok, for du sliter og det kan utvikle seg. Mange leger kan svært lite om sf. Mener du at du trenger hjelp så gjør du det. Håper det ordner seg for deg. Masse lykke til:)

Endret av wintergirl
AnonymBruker
Skrevet

Syns du skal bytte lege og be h*n henvende deg videre til psykolog. Eller du kan selv kontakte ros eller andre sentre for spiseforstyrrende. Skjønner ikke hvorfor han sier du ikke er syk nok, for du sliter og det kan utvikle seg. Mange leger kan svært lite om sf. Mener du at du trenger hjelp så gjør du det. Håper det ordner seg for deg. Masse lykke til:)

Har prøvd å snakke med legen om at dette er noe som plager meg og opptar hverdagen min. Men han sier at dette anses mer som en uvane, og er ikke grunnlag nok for at jeg kan henvises til psykolog. Dersom jeg f.eks. ikke hadde vært normalvektig, og slitt med andre ting i tillegg pga. denne uvanen, så hadde det kanskje gitt mer grunnlag, sa han.

Tusen takk!

Skrevet

Har prøvd å snakke med legen om at dette er noe som plager meg og opptar hverdagen min. Men han sier at dette anses mer som en uvane, og er ikke grunnlag nok for at jeg kan henvises til psykolog. Dersom jeg f.eks. ikke hadde vært normalvektig, og slitt med andre ting i tillegg pga. denne uvanen, så hadde det kanskje gitt mer grunnlag, sa han.

Tusen takk!

Bare tull! Sf syns ikke alltid på vekta. Så lenge du sliter med dette så er det ille nok. Det er ikke sikkert du kommer ut av det på egenhånd, men trenger hjelp av noen som er mer spesialisert på sf. For meg høres det ut som om han ikke tar det så seriøst. Har vært der selv og den første legen jeg var hos hadde samme innstilling som legen din. Det er ikke så ille! Bare gjør sånn og sånn. Men så enkelt er det IKKE! Jeg kom til en annen lege, en kvinnelig som tok det langt mer seriøst og skjønte såpass at sånt er vanskelig å takle alene. Har du tenkt på at du også kan ringe til ros? Kanskje de kan gi deg enda flere råd.

AnonymBruker
Skrevet

Skift fastlege - du har helt klart behov for å snakke med en psykolog. Jeg har selv vært der og kommet meg ut av det med kognitiv atferdsterapi. Oppsøk en annen lege og få rekvisisjon til en som kan hjelpe deg, dette går ikke over av seg selv.

Mange klemmer

Anonymous poster hash: f2d7c...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...