Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker jobber og tenker å oppgi en kollega som referanse. ønsker egentlig ikke å oppgi overordnede som referanse da denne personen ble veldig sur da jeg sluttet og er typen som kan gå aktivt inn for å ødelegge for neste arbeidsforhold.

Det er imidlertid min nærmeste overordnede som har signert attesten min. Denne er av den nøytrale varianten som beskriver det den skal, men heller ikke noe mer.

Lurer nå på om jeg kan risikere at en arbeidsgiver tar kontakt med sjefen, selv om jeg ikke oppgir han som referanse?

Anonymous poster hash: 96365...0ec
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søker jobber og tenker å oppgi en kollega som referanse. ønsker egentlig ikke å oppgi overordnede som referanse da denne personen ble veldig sur da jeg sluttet og er typen som kan gå aktivt inn for å ødelegge for neste arbeidsforhold.

Det er imidlertid min nærmeste overordnede som har signert attesten min. Denne er av den nøytrale varianten som beskriver det den skal, men heller ikke noe mer.

Lurer nå på om jeg kan risikere at en arbeidsgiver tar kontakt med sjefen, selv om jeg ikke oppgir han som referanse?

Jeg må bare si at jeg ikke liker alt det maset om referanser i rekrutteringsprosess. Bekymrer meg også mye for det selv om jeg skal finne på noe annet en dag. Det gjør det veldig vanskelig å bytte beite.

Synes det er en uting og at det burde vært forbudt å ringe til nåværende arb.giver om det. Enten så vil de gjerne beholde deg og da snakker dritt om deg for å få det. Eller så er de missfornøyd og snakker dritt om deg. Eneste gangen det har fungert på en god måte er når jeg jobba gjennom et vikarbyrå da vil de jo gjerne selge deg videre og hjelpe deg. Men som fast ansatt så er det en bekymring.

Anonymous poster hash: 757b9...e7f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke har sjekket med henne at hun er villig til å stille som referanse (og dermed gir deg en god en), så setter du henne selvsagt ikke opp.

Om hun bare har signert attesten, så ringer de henne ikke opp. Man ringer de som er satt opp spesifikt som referanse (i.e. du har oppgitt).

Arbeidsgiver kan be om referanser og da kan du evt. sjekke med henne - eller en tidligere arbeidsgiver el.l. dersom du har det.

Maset om referanser er litt kjedsommelig, men det er jo en grunn til at det er der og jeg forstår det godt. Men når man er ung uten mye erfaring kan det bli vanskelig - det er riktignok bare å forklare. Alle kan ha EN dårlig arbeidsgiver eller en sjef man ikke kom overens med.

Anonymous poster hash: 6425b...1b9
AnonymBruker
Skrevet

Klart de kan, i min bransje er det ganske vanlig å kontakte referanser utenom dem kandidaten selv har oppgitt.

Anonymous poster hash: a25f9...d37

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart de kan, i min bransje er det ganske vanlig å kontakte referanser utenom dem kandidaten selv har oppgitt.

Kan jeg spørre om hvilken bransje dette er?

Tror du dette kan oppfattes som et tillitsbrudd mot de som skal ansettes, hvis de i ettertid får vite at dere går bak ryggen til noen dere skal ansette? Blir ikke de dere kontakter som referanse irriterte, hvis de blir kontaktet, selv om de ikke selv har akseptert å være referanse?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har også hørt at folk har opplevd at noen som ikke er oppgitt som referanse har blitt kontaktet allikevel. Tror dette er spesielt vanlig i tilfeller der hvor den som skal ansette av ulike grunner kjenner til tidligere ledere fra før.

Endret av Nori
AnonymBruker
Skrevet

Skal man ansette noen er man ikke interessert i hva en kollega (ihvertfall ikke i første omgang) har at si om vedkommende. Man vill ha referanser ifra overordnede.

Har hørt om rekrutterings prosesser der både senterleder, HR-sjef og tidligere ansatte blitt kontaktet når det var snakk om Butikksjef stilling.

Anonymous poster hash: 90452...93d
Skrevet

Attestene mine er bare underskrevet med navn, ikke telefonnummer el.l. Jeg har også internships fra utlandet så mine tidligere sjefer har ikke all kontaktinfo tilgjengelig på nettet. Det er derfor ikke mulig å bare kontakte noen.

Arbeidsgiver skal be om en referanse, du sjekker med vedkommende om de er villig til å stille samt forbereder dem og gir klartegn.

Arbeidsgiver skal ikke ringe vilkårlig. Det handler ikke bare om at arbeidstaker skal ha mulighet til å oppgi en god referanse, men at tidligere sjef (som for så vidt kanskje ikke jobber der lenger) ikke skal telefoner i hytt og pine uten å vite fra hvem. Enhver sjef har jo hatt massevis av ansatte, mange av hvilke de kanskje ikke husker presis, og de skal alle etterhvert ha nye jobber.

En arbeidsgiver som ringer opp tidligere arbeidsgivere uten å be om referanser i forkant og få klarsignal er ikke en arbeidsgiver jeg ville jobbet for. Jeg ville sett på det som en dårlig bedrift.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jo vært rimelig krise hvis man søker ny jobb uten å ha sagt på nåværende jobb at man vil bort derfra, hvis noen ringte dit for referanse.

Anonymous poster hash: 897ad...0f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ekstremt uprofesjonelt og useriøst.

Å ringe til en tidligere sjef el. som ikke har blitt spurt om å være referanse er uhøflig. Ikke er det sikkert at denne personen hadde noe særlig med den kommende ansatte å gjøre, eller at den husker denne personen.

I tillegg kommer jo det at man faktisk forstyrrer denne personen. Håper virkelig de som ringer sier klart i fra at personen ikke står oppført som referanse, men at de bare liker å sjekke andre også.

Anonymous poster hash: 7f211...af0

AnonymBruker
Skrevet

Attestene mine er bare underskrevet med navn, ikke telefonnummer el.l. Jeg har også internships fra utlandet så mine tidligere sjefer har ikke all kontaktinfo tilgjengelig på nettet. Det er derfor ikke mulig å bare kontakte noen.

Arbeidsgiver skal be om en referanse, du sjekker med vedkommende om de er villig til å stille samt forbereder dem og gir klartegn.

Arbeidsgiver skal ikke ringe vilkårlig. Det handler ikke bare om at arbeidstaker skal ha mulighet til å oppgi en god referanse, men at tidligere sjef (som for så vidt kanskje ikke jobber der lenger) ikke skal telefoner i hytt og pine uten å vite fra hvem. Enhver sjef har jo hatt massevis av ansatte, mange av hvilke de kanskje ikke husker presis, og de skal alle etterhvert ha nye jobber.

En arbeidsgiver som ringer opp tidligere arbeidsgivere uten å be om referanser i forkant og få klarsignal er ikke en arbeidsgiver jeg ville jobbet for. Jeg ville sett på det som en dårlig bedrift.

Dette er jeg utrolig enig i. Hvis jeg hadde fått kjennskap om at noen jeg søkte jobb hos, hadde gått bak min rygg og snakket med folk jeg hadde jobbet med om meg,uten at jeg hadde hatt kjennskap til det selv, hadde jeg trukket søknaden eller levert oppsigelse om jeg allerede hadde blitt ansatt. Hadde også sett på det som useriøs og dårlig ledelse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hvilken bransje dette er?

Tror du dette kan oppfattes som et tillitsbrudd mot de som skal ansettes, hvis de i ettertid får vite at dere går bak ryggen til noen dere skal ansette? Blir ikke de dere kontakter som referanse irriterte, hvis de blir kontaktet, selv om de ikke selv har akseptert å være referanse?

IT bransjen, det er jo ikke nåværende arbeidsgiver man kontakter, litt diskret er man jo, men kanskje tidligere arbeidsgivere eller kontakter via andre man kjenner i nettverket sitt

AnonymBruker
Skrevet

Samme her (innenfor luftfart). Føler selv at det er svært uprofft, det er jo ikke alle man går like godt overens med, og kanskje man har sagt eller gjort noe foran vedkommende som kan virke inn negativt.

..for å avspore tråden litt.. ;) Beklager.

Anonymous poster hash: 6f5ad...a17

• 10 år senere...
Skrevet

Ja...jo... de kan det, problemet er GDPR og aktivt samtykke. En bedrift gjorde det med meg.

Jeg spurte hvem de hadde kontaktet og hva som ble sagt -man kan be om dette og man har som kandidat rett til innsyn og referansen kan ikke loves konfidensialitet. De nektet å oppgi dette, svarte ikke på mailer hvor jeg ba om hvem de hadde snakker med og hva som ble sagt.

Resultatet? De nektet fortsatt og svarte unnvikende selv etter smekk på lanken av datatilsynet som "presiserte" gdpr-regler for dem, men jeg gikk ikke videre -de risikerte vel 5-6 siffer i bot for brudd på gdpr-reglene.

Fant ut etterhvert at de var langt mer useriøse enn jeg forestilte meg -ikke bare dreit de i gdpr men en offentlig etat anmeldte dem halvt år etter på bakgrunn av 2 kontroller, ene avdekte 180 og andre 160 brudd på et bransjerelevant lovverk fordelt på 9 personer over 4-6kontrollerte måneder i tillegg til en god porsjon offentlige pålegg fra flere etater.

Ville ikke jobbet der for en mill i måneden etter hva jeg har funnet ut om dem, i tillegg til arrogansen og ignoranse jeg møtte. Han som fikk jobben slutta etter bare noen måneder

AnonymBruker
Skrevet
generalsnus skrev (4 timer siden):

Ja...jo... de kan det, problemet er GDPR og aktivt samtykke. En bedrift gjorde det med meg.

Jeg spurte hvem de hadde kontaktet og hva som ble sagt -man kan be om dette og man har som kandidat rett til innsyn og referansen kan ikke loves konfidensialitet. De nektet å oppgi dette, svarte ikke på mailer hvor jeg ba om hvem de hadde snakker med og hva som ble sagt.

Resultatet? De nektet fortsatt og svarte unnvikende selv etter smekk på lanken av datatilsynet som "presiserte" gdpr-regler for dem, men jeg gikk ikke videre -de risikerte vel 5-6 siffer i bot for brudd på gdpr-reglene.

Fant ut etterhvert at de var langt mer useriøse enn jeg forestilte meg -ikke bare dreit de i gdpr men en offentlig etat anmeldte dem halvt år etter på bakgrunn av 2 kontroller, ene avdekte 180 og andre 160 brudd på et bransjerelevant lovverk fordelt på 9 personer over 4-6kontrollerte måneder i tillegg til en god porsjon offentlige pålegg fra flere etater.

Ville ikke jobbet der for en mill i måneden etter hva jeg har funnet ut om dem, i tillegg til arrogansen og ignoranse jeg møtte. Han som fikk jobben slutta etter bare noen måneder

La oss håpe at dette har løst seg for ts i løpet av de ti årene som har gått siden tråden ble opprettet 

Anonymkode: 2fe8e...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2015 den 0.39):

Ekstremt uprofesjonelt.

Med mindre det er kommunale jobber hvor søkerlista offentliggjøres, ivaretar seriøse aktører konfidensialitet i prosessen. Å ringe referanser søker ikke har oppgitt er virkelig ikke greit. Referanser bør kontaktes først når man har kommet så langt i prosessen at det er ønskelig å gi tilbud. 
Mitt tips (jeg har rekruttering som et av mine fagområder) er å skrive at referanser oppgis på forespørsel. 

Anonymkode: 97bfe...aa8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I barnehager ringes alltid tidligere leder :)

Anonymkode: 0e2c4...819

AnonymBruker
Skrevet

Hva om en person har oppført seg som en ordentlig "bråkebøtte" på sin tidligere jobb, og hele tiden forårsaket problemer. Nekte å utføre arbeidsoppgaver, kommer inn alt for sent (eller velger å stikke av fra jobben flere timer før arbeidsdagen faktisk er over) eller andre problemer. 

Så forsøker man å skaffe seg annen jobb, rett før man uansett kommer til å få sparken. I en sånn situasjon forsøker man kanskje å sette opp en eller annen kollega som man fremdeles står på grei fot med. Eventuelt bruke en medarbeider som er alt for konfliktsky til å si imot. Da burde nye potensielle arbeidsplasser selvfølgelig kontakte avdelingsleder, eller noen andre kollegaer enn det arbeidssøkeren selv har satt opp som deres referanser.   

Anonymkode: c0c00...4f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

I barnehager ringes alltid tidligere leder :)

Anonymkode: 0e2c4...819

Det tviler jeg på at stemmer, og styrer bryter i så fall GDPR-lovgivningen dersom hen ringer en tidligere leder uten den ansattes samtykke.

I min bedrift kurses vi jevnlig på dette, og det blir gjort klinkende klart at vi kun kan ringe referanser den ansatte har oppgitt. Vi kan selvfølgelig be om flere, eller andre referanser, men vi kan ikke ta "cold calls" til tidligere eller nåværende leder, eller noen andre for den saks skyld, uten at kandidaten har oppgitt disse.

Anonymkode: b2a2c...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva om en person har oppført seg som en ordentlig "bråkebøtte" på sin tidligere jobb, og hele tiden forårsaket problemer. Nekte å utføre arbeidsoppgaver, kommer inn alt for sent (eller velger å stikke av fra jobben flere timer før arbeidsdagen faktisk er over) eller andre problemer. 

Så forsøker man å skaffe seg annen jobb, rett før man uansett kommer til å få sparken. I en sånn situasjon forsøker man kanskje å sette opp en eller annen kollega som man fremdeles står på grei fot med. Eventuelt bruke en medarbeider som er alt for konfliktsky til å si imot. Da burde nye potensielle arbeidsplasser selvfølgelig kontakte avdelingsleder, eller noen andre kollegaer enn det arbeidssøkeren selv har satt opp som deres referanser.   

Anonymkode: c0c00...4f4

For det første ville en slik ansatt fått en attest som reflekterer det du skriver over. For det andre ville vi forstått tegninga gjennom å kontakte referansene, spesielt dersom vi etterspør flere og andre referanser. Jeg har opplevd dette selv - alle referansene kandidaten oppga jobbet litt for langt unna, svarte "ja" på om de hadde en relasjon utenom jobb, eller ga vage og suspekte svar. Jeg ba om flere referanser og fikk ingen. Da stoler jeg på magefølelsen og går videre med andre kandidater.

Anonymkode: b2a2c...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...